Permalänk

Problem med internet! Packet loss

Hej!

Märkte att internet var segt och inte alltid ville ansluta sig till olika sidor. Så jag kollade om jag hade några packet loss och såg här såg det ut:

Vad kan jag börja med att felsöka?

Tack!

EDIT: Sitter på ADSL 8Mbit/s Telia med deras TG 789vn. EJ trådlöst!

Permalänk
Medlem

Testa nollställ routern (om du använder en), om det fortsätter att vara hög packetloss är det något du får ta med din operatör.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Undersök om samma sak sker i ditt lokala nätverk också, så vet du var felet befinner sig, eller åtminstone var det inte befinner sig

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Testa nollställ routern (om du använder en), om det fortsätter att vara hög packetloss är det något du får ta med din operatör.

Var inte speciellt längesedan jag återställde den. Men lär antagligen ändå för göra det eftersom jag glömt bort lösenordet till router...

Skrivet av s0sdaf:

Undersök om samma sak sker i ditt lokala nätverk också, så vet du var felet befinner sig, eller åtminstone var det inte befinner sig

Körde det mot min router och fick inga packet loss där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Var inte speciellt längesedan jag återställde den. Men lär antagligen ändå för göra det eftersom jag glömt bort lösenordet till router...

Körde det mot min router och fick inga packet loss där.

Jag hade grava problem med min uppkoppling tidigare i veckan, fick nollställa den två gånger och efter det så löste det sig självt. Vet inte vart problemet låg men eftersom det fungerat fint innan så kändes det väldigt orimligt att felet skulle ligga någon annanstans än BBBs jävla skräp-zyxel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Jag hade grava problem med min uppkoppling tidigare i veckan, fick nollställa den två gånger och efter det så löste det sig självt. Vet inte vart problemet låg men eftersom det fungerat fint innan så kändes det väldigt orimligt att felet skulle ligga någon annanstans än BBBs jävla skräp-zyxel.

Men jag får inte några packets loss när pingar router? Eller kan det vara den ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Men jag får inte några packets loss när pingar router? Eller kan det vara den ändå?

Vore konstigt om du skulle få packet loss i ditt interna nätverk. Det är kommunikationen mellan din router och omvärlden som är knas, inte den mellan din dator och router.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Hej!

Vad kan jag börja med att felsöka?

Traceroute och pingplotter är bra verktyg för att hitta var paketen droppas.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Traceroute och pingplotter är bra verktyg för att hitta var paketen droppas.

Tack! Ska kolla på detta. Dock tror jag det var för att min bror laddade upp ett videoklipp. Ska kolla vidare lite.