Varför har jag ostabilt ping med min DLINK DWA 140?

Permalänk

Varför har jag ostabilt ping med min DLINK DWA 140?

Tjenare Sweclockers!

Jag började spela LoL för någon vecka sedan och har sen dess haft ett problem, och det är att jag har väldigt ostabilt ping dvs. Jag ligger på t.ex. 55 ms men sen vart 3rde-5te sekund så hoppar den upp till ungefär 300ms. Och det är verkligen ett problem för det förstör spelupplevelsen för mig. Just nu har jag en Gaming PC med vilket jag använder en USB adapter (DLINK DWA 140) för att få tillgång till internet. Jag har undersökt vad problemet kan vara, eftersom vi alltid har haft samm router hemma och för några år sen när jag körde LoL på min bärbara så hade jag ett bra och stabilt ping, men för säkerhets skull så testa jag att installera LoL på min mac och vips, där ligger jag på ett stabilt och bra ping! Det måste då betyda att felet ligger hos min DLINK adapter, och min fråga är då vad kan det vara för fel och löser man det? Alternativt kan jag tänka mig köpa en ny trådlös nätverkskort, isåfall vilket är bra ?

P.S Kabel är för tillfället inte möjligt att ha annars hade jag självklart inte haft trådlös

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

D-Link är skräp. Men du kan testa uppdatera firmware på pinnen och installera nya drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

D-Link är skräp. Men du kan testa uppdatera firmware på pinnen och installera nya drivrutiner.

Hade redan senaste drivrutinerna, trixade med branvägg och TCIP oxå, inget resultat. Funderar på att köpa en ny fast denna gången med antenner va tror du om TP-Link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Hade redan senaste drivrutinerna, trixade med branvägg och TCIP oxå, inget resultat. Funderar på att köpa en ny fast denna gången med antenner va tror du om TP-Link?

Uppgradera då firmwaren på den.
TCP/IP kanske?
TP-link är samma skräp.

Cisco gör bra grejer.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk

kolla vilken kanal du kör på har för mig D-link är lite kinkiga på de högre kanalerna.

kör min DWA 160 på kanal 7 då den var minst använd om jag inte mins fel men kolla med en "WIFI analyzer" vilka kanaler som är minst belastade med andras nätverk som kan störa ut ditt.

om du har en android finns bra apps man kan använda till det finns säkert även till ios t.ex.jag använde denna när jag valde vilken kanal jag ville använda på mitt wifi
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Uppgradera då firmwaren på den.
TCP/IP kanske?
TP-link är samma skräp.

Cisco gör bra grejer.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Hur uppgraderar jag firmwaren? och den där länken du skicka det är ju en USB adapter den oxå, jag tänkte något mer som trådlös nätverkskort denna gången har du något förslag?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla vilken kanal du kör på har för mig D-link är lite kinkiga på de högre kanalerna.

kör min DWA 160 på kanal 7 då den var minst använd om jag inte mins fel men kolla med en "WIFI analyzer" vilka kanaler som är minst belastade med andras nätverk som kan störa ut ditt.

om du har en android finns bra apps man kan använda till det finns säkert även till ios t.ex.jag använde denna när jag valde vilken kanal jag ville använda på mitt wifi
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Verkar vara värt ett försök, får man fråga vart jag ändrar kanalen?

Permalänk
Testpilot

Kör själv 3 burkar på trådlöst, 2st TPlink 300mb/s dual-band och en ASUS 300mb/s, funkar klockrent för mig (inhandlades för ca. 3 veckor sedan). Dock har även LoL's servrar problem, spelar ingen roll om jag är hemma eller hos GF, får random spikes ibland upp över 300 sedan ner tillbaka till 50~

Det finns 3 saker du kan göra här;

1. Öppna CMD, skriv in "ping google.se -t" och låt den gå typ 10-20 min. Kolla sedan loggen efter spikes i ping, package loss osv.
2. Installera om drivarna/mjukvaran för stickan.
3. Testa att koppla en USB förlängare och flytta stickan närmare routern.

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Verkar vara värt ett försök, får man fråga vart jag ändrar kanalen?

du ändrar kanalen i din router eller den modul som sänder ut din wifi signal

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Kör själv 3 burkar på trådlöst, 2st TPlink 300mb/s dual-band och en ASUS 300mb/s, funkar klockrent för mig (inhandlades för ca. 3 veckor sedan). Dock har även LoL's servrar problem, spelar ingen roll om jag är hemma eller hos GF, får random spikes ibland upp över 300 sedan ner tillbaka till 50~

Det finns 3 saker du kan göra här;

1. Öppna CMD, skriv in "ping google.se -t" och låt den gå typ 10-20 min. Kolla sedan loggen efter spikes i ping, package loss osv.
2. Installera om drivarna/mjukvaran för stickan.
3. Testa att koppla en USB förlängare och flytta stickan närmare routern.

Mvh

Kommer ihåg att jag hade ett liknande problem i BF3
1 fick små ping spikes
2 redan gjort :/
3 har redan förlängare och det enda som är mellan usb:n och routern är en vägg. Kan tillägga att jag har "utmärkt" signal

Vad tror du om denna? http://www.inet.se/produkt/5402436/tp-link-tl-wn8200nd-n300-h...

Skrivet av Rouge of Darkness:

du ändrar kanalen i din router eller den modul som sänder ut din wifi signal

Jag testa det inga positiva resultat

Permalänk
Medlem
Permalänk

Problemet är löst, tack för alla bidrag

Mod kan låsa tråd om det så behövs