Permalänk
Medlem

Packet loss med trådlöst nätverk

Har precis flyttat och försöker köra med trådlös uppkoppling. Har fiberlina, en router och trådlöst nätverkskort(Asus USB N-53).

Problemet jag har är att jag får packet loss ca var tionde sekund men det försvinner i ~tio minuter om jag kopplar ner mig från nätverket o kopplar upp mig igen. Hade jag haft pl hela tiden hade jag gett upp direkt och tänkt det är trådlösa som är ostabilt men eftersom de försvinner så långa perioder när jag reconnectar förutsätter jag något annat är fel. Någon som har koll?

Ska köpa sladd nu också men slipper helst använda den.

Permalänk
Skrivet av c79:

Har precis flyttat och försöker köra med trådlös uppkoppling. Har fiberlina, en router och trådlöst nätverkskort(Asus USB N-53).

Problemet jag har är att jag får packet loss ca var tionde sekund men det försvinner i ~tio minuter om jag kopplar ner mig från nätverket o kopplar upp mig igen. Hade jag haft pl hela tiden hade jag gett upp direkt och tänkt det är trådlösa som är ostabilt men eftersom de försvinner så långa perioder när jag reconnectar förutsätter jag något annat är fel. Någon som har koll?

Ska köpa sladd nu också men slipper helst använda den.

packet loss kan bero på trasiga kontakter, sladdar etc också.. inte bara hos dig utan kan även va leverantörernas grejer i källaren eller där de har sina servrar.. så ring dom

Permalänk
Medlem

Du har troligtvis någon som använder samma kanal som dig.
Antingen någon i hushållet eller så kör en granne på samma kanal.

Jag har aldrig förstått de som är kräsna med PL/jitter/lagg men envisas med att köra trådlöst.
Som att hata vatten men envisas med att hoppa i sjön.
"Hjälp - jag blir blöt. Men stanna på land är inte ett alternativ"

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du har troligtvis någon som använder samma kanal som dig.
Antingen någon i hushållet eller så kör en granne på samma kanal.

Jag har aldrig förstått de som är kräsna med PL/jitter/lagg men envisas med att köra trådlöst.
Som att hata vatten men envisas med att hoppa i sjön.
"Hjälp - jag blir blöt. Men stanna på land är inte ett alternativ"

Äsch, modernt wifi funkar bra. Men det är knappast bäst. Lite som att jag är nöjd med 50fps i spel, det duger helt enkelt.

Till TS, finns bara en sak att göra. Prova med kabel och se om det är samma sak. Har du inte möjlighet så får man prova olika kanal + uppdatera firmware + prova annan enhet.

Permalänk
Medlem

Funkar felfritt med sladd. Det som är konstigt är att jag inte har någon pack loss i minst tio minuter efter att jag reconnectat till routen.

Vill inte ha en javla sladd genom hela lägenheten :/

Permalänk
Skrivet av c79:

Funkar felfritt med sladd. Det som är konstigt är att jag inte har någon pack loss i minst tio minuter efter att jag reconnectat till routen.

Vill inte ha en javla sladd genom hela lägenheten :/

då får du väl kolla vilka kanaler dina grannar är på så det inte krockar. sen tar du en som ingen valt

inssider program till datorn
Wifianalyzer till android telefon

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av c79:

Vill inte ha en javla sladd genom hela lägenheten :/

Är det av ekonomiska skäl eller är du bara lat? En bra dragen sladd syns inte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

då får du väl kolla vilka kanaler dina grannar är på så det inte krockar. sen tar du en som ingen valt

inssider program till datorn
Wifianalyzer till android telefon

jao har kört inssider o bytte till kanal 11.. gjorde ingen skillnad :/

Skrivet av LemonIllusion:

Är det av ekonomiska skäl eller är du bara lat? En bra dragen sladd syns inte.

klart jag är lat.. är inte du de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av c79:

klart jag är lat.. är inte du de?

Självklart är jag lat, men stabilt nätverk är viktigt för mig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du använder kanal 11 kör du ju på 2.4 Ghz bandet vilket är totalt överbelastat. Jag rekommenderar dig att använda 5 Ghz. Du kan ju även se till att sätta power options till 100% för din sticka med mera. Konfigurerar man lite är det inga problem att få stabila trådösa nät.