Grovt missnöjd med Galaxy s4+, alternativ?

Permalänk

Grovt missnöjd med Galaxy s4+, alternativ?

Har haft en iPhone 4s i över 2 år som jag varit rätt nöjd med, men jag fick nyss ett supererbjudande och förlängde mitt abonnemang då jag även fick en ny mobiltelefon på köpet; Samsung Galaxy S4+.

Jag tyckte att det skulle vara skönt med en ny mobiltelefon, då min gamla 4s börjar sega lite (Efter uppdateringen till ios7) och rent estetiskt börja se lite sliten ut. Jag gav därför Galaxyn en chans, men jag är väldigt besviken. Byggkvaliten känns ur-usel ! När man ska ta bort bakluckan känns det precis som att telefonen ska braka sönder.. Det fastnar extremt lätt fingeravtryck (Använde och provade den endast i max 20 min!!), visst är det skönt med stor skärm, men nu måste jag använda både händerna, med iPhonen kunde jag bara använda ena handen. Kameran känns rätt likvärdig med iphonens, hade förväntat mig en uppgradering..

Jag funderar därför på att sälja min nya Galaxy (Hur mycket kan man ta för den med kvitto/garanti? Helt ny, endast testat den).
Men vad ska jag köpa istället?
iPhone 5s känns lite väl dyr
Nexus 5 skulle kunna vara ett alternativ. Har den premiumkänslan jag är ute efter?
iPhone 5 har inte 4G, vilket skulle vara väldigt skönt att ha.
Några andra alternativ?

Permalänk
Medlem

Har haft både iPhone XX och Galaxy XX, men kommer aldrig äga något annat är Nexus framöver. Har 5an nu.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enoch85:

Har haft både iPhone XX och Galaxy XX, men kommer aldrig äga något annat är Nexus framöver. Har 5an nu.

Håller med, har Nexus 4 och fasiken vilken lur. Tok nöjd

Permalänk
Medlem

Jag har en Nexus 7 och en Galaxy S4+.

Vet inte hur Nexus 5 är men skulle tippa på att jag skulle gilla den mer än S4+ med tanke på hur mycket jag gillar min Nexus 7, speciellt med Cyanogenmod.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

därför man ska köpa en htc one
helt solid konstruktion och riktigt snygg, mkt snyggare än galaxy imo

sälj och köp ny?

Permalänk
Medlem

Titta på Sony Xperia Z1 compact.
Liten och hanterbar med en hand, men ändå senaste hårdvara. En riktigt trevlig telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har man haft iphone så är det svårt att byta ner sig till android.
Tycker absolut du ska kika på en 5s. Den känns välbyggd och fungerar klockrent.
Samt som du säger så är den inte för stor. Man kan lätt ligga och surfa med en hand.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag tror att Sony Xperia Z1 compact skulle passa dig utmärkt.
Mindre format, 4G, Bra kamera, Bra SoC

Far och klämm på en i butik

Permalänk
Medlem

Z1 Compact såklart.
Sluta tipsa om dasslock...

Permalänk
Sötast

Z1 compact alternativt HTC one är det du söker om du är ute efter pansar telefoner, riktigt trevliga material och hög byggkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har man haft iphone så är det svårt att byta ner sig till android.
Tycker absolut du ska kika på en 5s. Den känns välbyggd och fungerar klockrent.
Samt som du säger så är den inte för stor. Man kan lätt ligga och surfa med en hand.

Jag bytte från 4S till Galaxy Note3, känner mig grymt nöjd med bytet.
Bättre batteritid, bättre kamera, snabbare allt. större skärm, inga problem med att den överhettar när jag laddar den, Inga random crasher eller låsningar.

Byggkvaliten var dock bättre på 4S men det uppväger inte allt de andra för mig.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Nokia har var du söker.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Skaffa HTC one (M8), då du känner att du behöver byggkvalité i din telefon skulle jag rekommendera denna.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Som sagt Z1 compact om du är ute efter en mindre telefon som ändå har en del krut i sig, annars kan jag rekommendera OPPO, deras N1 är ute nu och Find 7 ska väl släppas innan/i början av maj om jag inte missminner mig, dock är det ju större telefoner.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pavilion90:

Nexus 5 skulle kunna vara ett alternativ. Har den premiumkänslan jag är ute efter?

Jag gillar verkligen den soft-touch plast som Nexus 5 har i chassit. Den är len och skön mot huden men ändå lätt att greppa.
Kalla mig galen, men jag skulle välja soft-touch över aluminium varje gång. Plast är dessutom lättare, vilket jag gillar i mobila enheter, men det är inte alla som gör det.

Grejen med Nexus 5 är att den har touch-response i klass med iPhones och flyter på lika bra som iOS.
Det gör gott att slippa den bloatware Samsung skicka med.

Sedan har den hårdvara i klass med 2013 flaggskeppstelefoner på de flesta punkter, men med en bättre SoC (CPU+GPU).

Ergonomisk design är inte något alla tänker på, men Nexus 5 har troligen den bästa på marknaden just nu.
Bra placering av power och volym-knappar.
Ingen taktil navigeringsknapp. (jag kan inte fatta att Apple fortfarande kör med det med tanke på hur enhetliga de är med allting annat)
Ingen dedikerad overflow-knapp.
Den enda delen av Nexus 5s design som inte är ergonomiskt utformad är ljuduttaget, som sitter på toppen. Ljuduttaget sitter bättre på botten, framförallt för att man inte behöver byta grepp när man stoppar i och ur den ur fickan.

Kameran är riktigt bra på stillbilder, men appen kan ha lite problem med att fokusera på objekt som rör sig. Den har inte mycket du kan ändra i appen, men HDR+ läget är riktigt, riktigt bra.
Jämfört med SGS4 så har den väl snäppet bättre kamera, men mindre valmöjligheter i kamera appen. Google säger att fler uppdateringar till kamera appen kommer dock.

Batteritiden är medioker. Ungefär i klass med iPhone5S. Men är du villig att inaktivera 4G så kan du få bra mycket bättre batteritid. Det finns även annat du kan mecka med för att förbättra batteritiden. Det är ju Android trots allt.

Det är en riktigt bra telefon till ett riktigt bra pris. Fundera på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pavilion90:

Byggkvaliten känns ur-usel ! När man ska ta bort bakluckan känns det precis som att telefonen ska braka sönder..

Byggkvalitén är det inget fel på även om det kan upplevas så. På mitt förra jobb hanterade jag bland annat företagets trasiga smartphones (nästan uteslutande iphone4 och galaxy S2 med liknande plastlock till baksida).
Varje vecka kom det in ca 5 - 10 iphones med sprucken fram/baksida medan det var väldigt sällsynt att vi fick Samsunglurar som hade skador på grund av fysisk åverkan. Framförallt fick vi aldrig in en enda samsung med trasig baklucka och jämför man med hur vanligt det var med spräckt glas på iphonens baksida så ser byggkvaliten bra mycket bättre ut för samsungen ;).
Å andra sidan hade vi mer mjukvaruproblem med samsunglurarna (och laddningskontakten började ge upp på många i slutet) så jag vill inte påstå att samsungluren gav oss mindre problem totalt men det hade inte med direkt byggkvalitén att göra.

Men det är klart att en plastlucka som känns så tunn inte närmelsevis ger samma lyxkänsla som en baksida av härdat glas. Så jag går med på att lyxkänslan är sämre på samsunglurarna men byggkvalitén är nog inte rätt ord (tycker jag iaf).

Skrivet av Pavilion90:

Det fastnar extremt lätt fingeravtryck (Använde och provade den endast i max 20 min!!), visst är det skönt med stor skärm, men nu måste jag använda både händerna, med iPhonen kunde jag bara använda ena handen. Kameran känns rätt likvärdig med iphonens, hade förväntat mig en uppgradering..

Jag funderar därför på att sälja min nya Galaxy (Hur mycket kan man ta för den med kvitto/garanti? Helt ny, endast testat den).
Men vad ska jag köpa istället?
iPhone 5s känns lite väl dyr
Nexus 5 skulle kunna vara ett alternativ. Har den premiumkänslan jag är ute efter?
iPhone 5 har inte 4G, vilket skulle vara väldigt skönt att ha.
Några andra alternativ?

Den här delen överlåter jag nog till de andra här i forumet. Många bra råd redan. Och innan köp, känn på dem i en butik.
Eller, jo. Ett råd har jag.
Jag har klämt på en galaxy S5 i butik i förrgår och det kändes som pressad frigolit på baksidan och det kändes om möjligt som ännu lägre lyxkänsla än det tunna plastlocket på tidigare modeller. Materialet kanske är både stryktåligt och greppvänligt (bra material för ändamålet alltså), men just galaxy S5 kan nog vara fel för dig kan jag tänka mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har man haft iphone så är det svårt att byta ner sig till android.

Du är nog den enda som tycker det.

Skrivet av spicata:

Nokia har var du söker.

Nokia gör riktigt bra telefoner! Skulle valt Nokia framför min Nexus 5 om det inte var för Nokias val av OS.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Har haft både iPhone XX och Galaxy XX, men kommer aldrig äga något annat är Nexus framöver. Har 5an nu.

Skrivet av Decimal:

Håller med, har Nexus 4 och fasiken vilken lur. Tok nöjd

Kan bara hålla med er två. Jag har haft en HTC Incredible S men efter det så har det blivit Nexus för hela slanten. Galaxy Nexus och Nexus 4 har jag. Gnexusen blir dock väldigt laggig om man använder 4.4, men fungerar bra på 4.3. Nexus 4 kan vara ett av dem bästa mobilköpen jag har gjort, ännu bättre blev den när 4.4 kom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Z1 Compact eller en nokia är vad du söker

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Testpilot

Förstår inte varför du klagar på någon av punkterna tbh... Det är ju självfallet att när skärm+telefon blir större att det blir svårare att hantera telefonen med en hand, ren logik.

Sedan när det kommer till "plast känslan" hos Galaxy telefonerna, kör du inte med skal? Har aldrig förstår folk som inte använder skal och skärmskydd på sina lurar, känns ju bara dumt att köpa något för flera tusen om man inte tänker ta hand om det. Inte det att jag inte förstår dig, har själv en S4.a, men det första jag gjorde var att köpa skärmskydd och ett skal med dämpande material ifall man tappar telefonen.

Och brakar det när du tar loss bakstycket gör du fel... mitt bakstycke poppar av hur lätt som helst, bara plirrar på den lilla instickaren och sedan lossnar det av sig självt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har man haft iphone så är det svårt att byta ner sig till android.
Tycker absolut du ska kika på en 5s. Den känns välbyggd och fungerar klockrent.
Samt som du säger så är den inte för stor. Man kan lätt ligga och surfa med en hand.

Man byter ju upp sig från ios till android

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har aldrig förstår folk som inte använder skal och skärmskydd på sina lurar, känns ju bara dumt att köpa något för flera tusen om man inte tänker ta hand om det.

Hehe. Jag säger det samma. Fast tvärt om ;).
Har inte förstått varför man ska packa in en dyr och trevlig lur i plast som gör den mer otymplig och lägga på skyddsfilm som tar bort den trevliga effekten av fettavstötande skärm.
Som lyxkänslan av att en iphone är av glas och metall. Sätter man plastskal med plastfilm utanpå så blir det ju inte samma känsla när man bara får hålla i plast/gummi och varför går man då på lyxkänslan av deras materialval?

När telefonen är några år gammal gör det ju inget om den inte ser oanvänd ut heller. Fast det är klart, jag har inte förstört mina telefoner heller. Hade jag haft sönder nån lur ordentligt på grund av brist på skydd så hade jag kanske tänkt om. Eller om andrahandsvärdet vid försäljning hade varit viktigt för mig kanske...

Eller, jo jag förstår om man är rädd för att den faktiskt ska gå sönder. Vattensäkra telefonen med mera. Men inte annars ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men om du TS bara packat upp och provat telefonen går det väll att ångra köpet?
14 dagars ångerrätt?

Söderbäck: Tänker PRECIS som du. Har aldrig kört med skal på mina telefoner (förutom när jag köpte iphone 4, köade och fick en av de tidigare som krävde skal för att inte döda antennen) och telefonerna är ju till för att användas så varför inte använda den.

Det är inte precis så att du sätter ett plastskydd över din bil/cykel eller liknande för att skydda den...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Du är nog den enda som tycker det.

Han är inte den enda. Jag tycker likadant

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Jag säger det samma. Fast tvärt om ;).
Har inte förstått varför man ska packa in en dyr och trevlig lur i plast som gör den mer otymplig och lägga på skyddsfilm som tar bort den trevliga effekten av fettavstötande skärm.
Som lyxkänslan av att en iphone är av glas och metall. Sätter man plastskal med plastfilm utanpå så blir det ju inte samma känsla när man bara får hålla i plast/gummi och varför går man då på lyxkänslan av deras materialval?

När telefonen är några år gammal gör det ju inget om den inte ser oanvänd ut heller. Fast det är klart, jag har inte förstört mina telefoner heller. Hade jag haft sönder nån lur ordentligt på grund av brist på skydd så hade jag kanske tänkt om. Eller om andrahandsvärdet vid försäljning hade varit viktigt för mig kanske...

Eller, jo jag förstår om man är rädd för att den faktiskt ska gå sönder. Vattensäkra telefonen med mera. Men inte annars ;).

Det är en telefon, inte en rolex klocka.. Ringa, messa, läsa tidningen eller kolla film, behöver man verkligen att det känns som en portabel Chrysler då?

Det kanske är skitsamma om man inte bryr sig om andrahandsvärdet, men för mig är det även viktigt att telefonen ser välvårdad ut, säger en hel del om en person hur deras telefon ser ut imo.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Han är inte den enda. Jag tycker likadant

Vad vore din iPhone utan Google...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Men om du TS bara packat upp och provat telefonen går det väll att ångra köpet?
14 dagars ångerrätt?

Söderbäck: Tänker PRECIS som du. Har aldrig kört med skal på mina telefoner (förutom när jag köpte iphone 4, köade och fick en av de tidigare som krävde skal för att inte döda antennen) och telefonerna är ju till för att användas så varför inte använda den.

Det är inte precis så att du sätter ett plastskydd över din bil/cykel eller liknande för att skydda den...

Får man det när man brutit förpackningen verkligen?
Men å andra sidan så fick jag telefonen till ett så grymt pris, att jag kan sälja den begagnad som ny och ändå tjäna på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Vad vore din iPhone utan Google...

Sämmre, men det var ett uselt argument.
Jag gillar säkerhetsbälten i bilar också, men jag vill inte ha en Volvo

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Förstår inte varför du klagar på någon av punkterna tbh... Det är ju självfallet att när skärm+telefon blir större att det blir svårare att hantera telefonen med en hand, ren logik.

Sedan när det kommer till "plast känslan" hos Galaxy telefonerna, kör du inte med skal? Har aldrig förstår folk som inte använder skal och skärmskydd på sina lurar, känns ju bara dumt att köpa något för flera tusen om man inte tänker ta hand om det. Inte det att jag inte förstår dig, har själv en S4.a, men det första jag gjorde var att köpa skärmskydd och ett skal med dämpande material ifall man tappar telefonen.

Och brakar det när du tar loss bakstycket gör du fel... mitt bakstycke poppar av hur lätt som helst, bara plirrar på den lilla instickaren och sedan lossnar det av sig självt.

Jag har aldrig haft skal på mina telefoner, och ingen har någonsin gått sönder. Min nuvarande köpte jag begagnad, därmed mer slitage, men de jag köpt helt nya har sett perfekta ut även utan skal och efter en tids användning. Man förstör den härliga känslan med skal !

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Jag tror att Sony Xperia Z1 compact skulle passa dig utmärkt.
Mindre format, 4G, Bra kamera, Bra SoC

Far och klämm på en i butik

Var och kände på den, men blev inte riktigt imponerad.. Den hade inte riktigt den där snabbheten jag önskar