Lagerarbete inga pauser? praktik

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på de som säger "välkommen till arbetslivet" och att det är normalt osv. Det du beskriver är långt ifrån det normala arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Lyssna inte på de som säger "välkommen till arbetslivet" och att det är normalt osv. Det du beskriver är långt ifrån det normala arbetslivet.

Och även om det är normalt i arbetslivet så gör det inte saken bättre. Tvärtom. Än mer anledning att sätta sig emot det tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Man har rätt till fem minuters paus per timme, det är inte samma sak som rast dock (man kan exempelvis inte kräva att få lämna området på en paus men på en rast), men typ. En stor skillnad är att pauser räknas som arbetstid och raster inte. Jag har jobbat i fabrik där arbetstiden var reglerad ner till enstaka minuter, 24 minuter morgonrast/paus (frukost), och 16 min kaffepaus på eftermiddagen, däremellan 42 minuter lunch. Vi jobbade 8,2 timmar inklusive pauser men exklusive lunchen (6:30 - 15:24) och fick också 8,2 timmar betalt. Men i en fabrik så finns det anledningar till att reglera detta ner till minsta minut, går bandet så måste alla vara på plats liksom. På ett lager är det inte riktigt så, då kan de inte hindra dig från att ta en paus och hänvisa till någon form av löpande produktion eller så.

Mitt råd är att göra högskoleprovet. Är du hyfsat smart så ökar det dina chanser att komma in på en hyfsad utbildning ganska rejält. Det har gått en inflation i betygen det sista så för varje år sedan man själv slutade gymnasiet så blir det ju svårare att komma in på högskola/universitet på betygen, men kunskaperna har inte ökat på samma sätt så högskoleprovet kommer att ge ett kvitto på hur smart du är (på några få ämnen på gymnasienivå, men det räcker ganska långt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Man har rätt till fem minuters paus per timme

Men...

Skrivet av Crippa90:

Nej. Lunch måste finnas dock på minst 30 min.

http://www.unionen.se/rad-och-stod/rast-och-paus

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Som han säger - rast och paus är inte samma sak. Lunch är rast, inte paus. Paus måste finnas i den utsträckning som det behövs, men det finns inget lagkrav på just fem minuter i timmen. Det kan dock säkert finnas sådan branschpraxis eller kollektivavtal som anger detta, för vissa yrkesområden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genomresa:

Som han säger - rast och paus är inte samma sak. Lunch är rast, inte paus. Paus måste finnas i den utsträckning som det behövs, men det finns inget lagkrav på just fem minuter i timmen. Det kan dock säkert finnas sådan branschpraxis eller kollektivavtal som anger detta, för vissa yrkesområden.

Om det var otydligt är det 5 minuters-myten jag ifrågasätter. Resterande du skriver står i länken jag skrev med.

I mitt kollektivavtal finns det inga 5 minutersregler. Det står endast att pauser ska finnas och vara satta.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Får du ingen lön från företaget så ska du inte ersätta en anställd. Det finns ingenting mer att diskutera kring det.
Får du betalt av företaget? Helt annan fråga. Däremot inte hört talas om att man kan ta sig an en praktikant som får lön för att sedan få en provanställning. Det strider mot konceptet med provanställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, att företag utnyttjar såväl människor som miljö och allt annat som kommer i deras väg är inget nytt. Just därför är det väl bra om man faktiskt säger stopp?

Klart man kan överleva, men varför ska man slita ut sig?

Varför ska företaget anställa personen när dom kan få nya gratisarbetare ifrån AMS istället? Hur mycket måste man jobba för att vara bättre än gratis?

Har man en praktikplats ska det vara en praktikplats, inte en arbetsplats tycker jag. Och det är även så systemet ser ut enligt mig.

Jag har nog gjort ca 14månader som praktikant totalt på 5 olika arbetsplatser via AF för ca 5000kr i månaden i snitt. Praktik är i princip en provanställning, kan man inte jobba lika hårt som de fast anställda där bör man ju inte få jobbet. Vill man ha en praktik där man jobbar mindre än de andraska man ju inte tro att någon kommer att ge personen ett jobb.

I alla fall där jag gjorde praktik var det för att de hade ett jobb att erbjuda men så fort 3månader passerat (max för praktik) så hade alltid jobbet "försvunnit" av budgetskäl. Ganska vanlig praxis för arbetsgivare att utnyttja systemet på detta sätt.

Praktik är dock ett väldigt bra sätt att få arbetserfarenhet, båda jag och min fru startade våra karriärer som praktikanter och nu tjänar vi över 1miljon om året tillsammans så det är bara att jobba på. Att "slita ut sig" är väl värt det, vill man inte jobba ska man inte heller få någon a-kassa eller annan ersättning

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Kan meddela de som skriver här i tråden att AMS (arbetsmarknadsstyrelsen) lades ner 2007...

I övrigt kan jag hålla med om att 2 månader praktik inför en anställning låter lite överdrivet, i alla fall om det inte finns någon problembakgrund... Har arbetsgivaren lovat anställning hade jag nog kämpat på, och hoppats på det! Att tempot är högt på lager idag är helt klart, och att ha ett lägre tempo som praktikant tjänar ju ingen på.. Så länge du inte har sämre villkor än de anställda ser jag ingen anledning till att klaga...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

5 minuter paus för varje arbetad timma, enligt arbetsmiljölagen samt vad den nu heter, den som har med arbetstider mer specifikt att göra.. Att gå till ett jobb där man står på fötterna hela dagen, det är jobbigt, har arbetat mycket i butik, när man kom tillbaks efter semester så tog det två-tre månader innan fotvärken försvann igen... Bra skor hjälper, men det belastar, kommer ihåg det så väl, skönt att slippa..

Sedan, ni har väl fått skyddsskor iaf?

Det där stämmeri nte tyvärr, man har rätt till "pauser" utöver sina lagstadgade raster. Och "Pauser" är en paus som sker på betald tid, denna finns inte bestämd längd eller när man skall ha den. Bara att den skall vara i partiet med vad man jobbar med.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det där stämmeri nte tyvärr, man har rätt till "pauser" utöver sina lagstadgade raster. Och "Pauser" är en paus som sker på betald tid, denna finns inte bestämd längd eller när man skall ha den. Bara att den skall vara i partiet med vad man jobbar med.

Att pauserna är luddigt definierade innebär dock inte att man får strunta i dem överhuvudtaget, och trådskaparen anger ju uttryckligen att de inte har några pauser alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om det var otydligt är det 5 minuters-myten jag ifrågasätter. Resterande du skriver står i länken jag skrev med.

I mitt kollektivavtal finns det inga 5 minutersregler. Det står endast att pauser ska finnas och vara satta.

5 minuter per arbetad timme men som arbetsgivaren som fördelar arbetet kan flytta upp till 4h. Något sådant ska det vara.

*** EDIT ***
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.HTM

3 § Genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får göras undantag från lagen i dess helhet eller avvikelser från 5 och 6 §§, 7 § andra stycket, 8–10 b §§, 12–14 §§ samt 15 § andra och tredje styckena. Vidare får raster bytas ut mot måltidsuppehåll genom sådana kollektivavtal. Avvikelser från 10 b § får dock inte innebära en längre beräkningsperiod än tolv månader.
Avvikelser från 8 och 8 a §§, 9 § andra stycket, 10 och 10 a §§ och 13 § andra stycket får göras även med stöd av kollektivavtal som har slutits av en lokal arbetstagarorganisation. Sådana avvikelser gäller dock under en tid av högst en månad, räknat från dagen för avtalets ingående.
En arbetsgivare som är bunden av ett sådant kollektivavtal som avses i första eller andra stycket får tillämpa avtalet även på arbetstagare som inte är medlemmar av den avtalsslutande arbetstagarorganisationen om de sysselsätts i arbete som avses med avtalet.
Undantag från lagen i dess helhet och avvikelser från 10 b §, 13 § första stycket, 13 a §, 14 § och 15 § andra och tredje styckena samt byten av raster mot måltidsuppehåll enligt denna paragraf får göras endast om detta inte innebär att mindre förmånliga villkor ska tillämpas för arbetstagarna än som följer av Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/88/EG. Ett avtal är ogiltigt i den utsträckning det innebär att mindre förmånliga villkor ska tilllämpas för arbetstagarna än som följer av direktivet. Lag (2011:740).

15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

17 § Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.
Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Pauser räknas in i arbetstiden.

*** EDIT ***

Min gissning är alltså att det är detta med pauser som 5 minuters-raster myten bygger på. Alltså det finns säkert något kollektivavtal där man definierar pausen som ca 5 minuter t.ex.

I övrigt tycker jag det är fel att en praktikant gör en ordinarie arbetares uppgifter. Utifrån dessa uppgifter vi fått i tråden alltså. Jag har en tendens att misstro partsinlagor utan att höra båda parterna. Det som gör mig tveksam i det här fallet är att personen alltså i princip är döende efter att ha arbetat ordinarie arbetstid. Gäller detta resterande arbetsstyrka också eller är det just praktikanten som verkar i det närmaste helt förstörd efter att ha arbetat 8h.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

17 § Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.
Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Pauser räknas in i arbetstiden.

Bra att någon äntligen refererar till lagen. Här står det klart och tydligt att du får ta pauser ibland!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Bra att någon äntligen refererar till lagen. Här står det klart och tydligt att du får ta pauser ibland!

Var väl exakt det som stod i den länk till unionen jag skrev. Två gånger.

Men aa, okej, det är lugnt. Glad påsk.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Enligt den utbildning i arbetsrätt jag gick för tre veckor sedan finns inget 5min per timme, utan precis som Sentenced skriver är det bara preciserat att pauser ska kunna tas, i den utsträckning de behövs.

Men det stora problemet som de flesta verkar ha missat/skiter i, är ju att han är på en praktik, som AF har fixat. En praktikant får inte utföra arbete ensam, en praktikant ska dessutom inte ersätta en eventuell anställd, d.v.s. han får i praktiken inte utföra något egentligt arbete. Behöver företaget 10.5 arbetare en dag, får de inte ersätta den 0.5 arbetaren med en praktikant. Det finns en anledning att det vart ett jäkla rabalder om fas 3, där "praktikanter" fick sitta och måla om stolar, gång på gång, eftersom de inte får utföra något meningsfullt arbete.

Att ta kontakt med facket kan absolut vara en bra idé, tycker dock att det verkar som om det är lite dåligt med aktiviteten på facket på den arbetsplatsen, annars skulle de väl ha satt stopp för den här skiten på en gång.

Det verkar tyvärr som om den här killen hamnat på ett av de företag där de gärna tar emot praktikanter, utnyttjar dom som gratis arbetskraft, eller till och med arbetskraft de får betalt för, och sedan sparkar ut dom.

Där jag bor finns det en second hand butik som tar emot praktikanter, de får en bunt pengar för varje praktikant, har för mig summan 5K/månaden har nämnts någonstans? De hade ett tag runt 15 praktikanter, inge folk som handlar där, men det behövs ju inte om man drar in 75K/mån på att ha folk att köra med... :/

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Snott från Sentenced.

3 § Genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får göras undantag från lagen i dess helhet eller avvikelser från 5 och 6 §§, 7 § andra stycket, 8–10 b §§, 12–14 §§ samt 15 § andra och tredje styckena. Vidare får raster bytas ut mot måltidsuppehåll genom sådana kollektivavtal. Avvikelser från 10 b § får dock inte innebära en längre beräkningsperiod än tolv månader.
Avvikelser från 8 och 8 a §§, 9 § andra stycket, 10 och 10 a §§ och 13 § andra stycket får göras även med stöd av kollektivavtal som har slutits av en lokal arbetstagarorganisation. Sådana avvikelser gäller dock under en tid av högst en månad, räknat från dagen för avtalets ingående.
En arbetsgivare som är bunden av ett sådant kollektivavtal som avses i första eller andra stycket får tillämpa avtalet även på arbetstagare som inte är medlemmar av den avtalsslutande arbetstagarorganisationen om de sysselsätts i arbete som avses med avtalet.
Undantag från lagen i dess helhet och avvikelser från 10 b §, 13 § första stycket, 13 a §, 14 § och 15 § andra och tredje styckena samt byten av raster mot måltidsuppehåll enligt denna paragraf får göras endast om detta inte innebär att mindre förmånliga villkor ska tillämpas för arbetstagarna än som följer av Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/88/EG. Ett avtal är ogiltigt i den utsträckning det innebär att mindre förmånliga villkor ska tilllämpas för arbetstagarna än som följer av direktivet. Lag (2011:740).

15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

17 § Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.
Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Pauser räknas in i arbetstiden.

Stulet från EU

Rest breaks

The Working Time Directive allows for collective agreements to fix or define relevant standards of rest breaks during working hours. The directive gives priority to collective agreements over legislation in determining the EU standard. The EU standard is to be determined by collective bargaining (though without specifying the appropriate level) and, only in its absence, by legislation.

The duration of rest breaks is not indicated, but certain criteria may be expected to emerge following precedents involving the balancing of employer and worker interests in the EC law on indirect sex discrimination (see Bilka-Kaufhaus GmbH v. Karin Weber von Hartz, Case 170/84[1986]). These criteria might require that the duration of the rest period responds to the human needs of the worker, and is appropriate, having regard to the length of the preceding and subsequent work periods. The criteria take into account all the different possibilities of organising the working time of the workforce as a whole so as to provide adequate rest periods for all workers.

The directive obliges employers ‘who intend to organise work according to a certain pattern take account of the general principle of adapting work to the worker... especially as regards breaks during working time’. Member States must require employers to organise working time taking into account this principle of the humanisation of work. If it can be shown that an organisation of working time, including work breaks, would ameliorate these problems, it is arguable that the employer has at least to justify not introducing them. Daily rest breaks, which do not respond to the worker’s human needs and which the employer cannot justify, violate the EC standard. Member State legislation which does not secure that such rest breaks are provided would arguably be in violation of the duty to implement the directive’s requirements, and state liability might be imposed to compensa

Paragraf 15 i är förhandlingsbar men måste svara mot EUs grund nivå som förvisso är oklar. Paragraf 17 är meningslös ifall vad som ligger i kollektivavtalet för paragraf 15 inte är känt/EU grundplatta är klargjord. Men om man nu tittar på EU så är det en cirkel som hänvisar till kollektivavtalet, lämpligt normerande verkan gäller även i Sverige.
Men... Tillbaka till Sverige, alla praktikplatser är inte som alla andra praktikplatser för vissa av dem föreligger andra regler som har avtalats mellan AF och arbetsgivare en kan dock anta att de inte får underskrida vad som stipuleras av kollektivavtalet.

Men varför inte en vända till. Det är skillnad på arbetarens rätt till paus och arbetarskyddet.

Någon som är medlem i Transport?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av zlim:

. Det finns en anledning att det vart ett jäkla rabalder om fas 3, där "praktikanter" fick sitta och måla om stolar, gång på gång, eftersom de inte får utföra något meningsfullt arbete.

Ja den busringningen till Karlavagnen var riktigt grym.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18319444.ab

Skrivet av zlim:

Där jag bor finns det en second hand butik som tar emot praktikanter, de får en bunt pengar för varje praktikant, har för mig summan 5K/månaden har nämnts någonstans? De hade ett tag runt 15 praktikanter, inge folk som handlar där, men det behövs ju inte om man drar in 75K/mån på att ha folk att köra med... :/

Blanda inte ihop praktikant och fas3are. Sedan att fas3 är dumt på flera sätt är en annan sak, men villkoren skiljer sig kraftigt åt från praktikanter. Företag får hellre inga pengar för att ta hand om vanliga praktikanter.

Angående blanda in fack etc, visst är det bra att sätta dit dåliga arbetsgivare men jag tror ej att TS som individ tjänar på det. Om TS bara utför normal arbetsmängd så får det gå som det går, men det blir då inte sämre än att blanda in något fack. För vad är det värsta som kan hända om man utför normal arbetsmängd?
Däremot att tydligt berätta för arbetsförmedlingen om vad det är för företag ska man självklart göra. Nu får dock arbetsförmedlingen mycket klagomål så man måste betona att man inte är arbetsskygg och inte har något emot annan praktikplats. (tänk egoistisk på er ersättning som är liten som den är)
*edit*
Att tänka på är att det finns ofta två sidor av det hela och retar man upp företaget så kan de gå till motangrepp till AF och säga att man ej vill arbeta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".