TIPS till er med radiator i taket och överklock

Permalänk
Medlem

TIPS till er med radiator i taket och överklock

Hej,

Först hade jag en Noctua luftkylare och Prime95 gick utan problem med min 4930K i 4.5GHZ och 1.304V.
Bytte till en H110 vatten med push konfigurering och då krashade Prime med samma inställningar.

Ändrade riktning på bakre utsugsfläkten så att den sög in luft istället och då var allt perfekt igen.
Det visade sig att med vattenkylning så blev luften för stillastående runt processorn och VRM på moderkortet
så att det överhettades och VCC, VTT volten ströps vilket medförde att Prime kraschade.

Nu har jag dessutom 10 grader lägre CPU temp min intag bak istället.

MVH AG

Permalänk
Medlem

Ja du måste ju få in kall luft någonstans. Hade du haft kall luft riktat mot CPU+MOBO hade det nog gjort skillnad.

Hade du ingen frontfläkt?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kiario:

Hej,

Först hade jag en Noctua luftkylare och Prime95 gick utan problem med min 4930K i 4.5GHZ och 1.304V.
Bytte till en H110 vatten med push konfigurering och då krashade Prime med samma inställningar.

Ändrade riktning på bakre utsugsfläkten så att den sög in luft istället och då var allt perfekt igen.
Det visade sig att med vattenkylning så blev luften för stillastående runt processorn och VRM på moderkortet
så att det överhettades och VCC, VTT volten ströps vilket medförde att Prime kraschade.

Nu har jag dessutom 10 grader lägre CPU temp min intag bak istället.

MVH AG

Jag suger in luft genom radiatorn i taket (och i fronten) och blåser ut den på baksidan. Blir bättre i praktiken, eftersom bakfläkten vanligtvis inte har nåt dammfilter.

Men i övrigt handlar det bara om att ha bra luftflöde, sen spelar det inte nån direkt roll var man tar in luften.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Det är ganska vanligt förekommande på X79 brädor. Problemet är att pga. att det är minnes slots på båda sidor av CPU så finns det begränsat utrymme för VRM. Dom placerar då VRM's ovanför cpu oftast, många VRM på lite PCB utrymme = varmt.

På tex Z77 brädor sitter VRM brevid och ovanför cpu, mer utspridda och med iaf dubbelt så mkt utrymme för kylflänsar.

Oftast resulterar överhettad VRM till att CPU klockar ner sig(inte ovanligt på R4E brädor) Det brukar inte krasha på min R4E iaf. Bästa lösningen är vattenblock på brädan också. Känner man på baksidan av mobo där bakplåten till VRM sitter så blir den såpass varm att man nästan bränner sig på den(Detta vid rätt så tung OC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja du måste ju få in kall luft någonstans. Hade du haft kall luft riktat mot CPU+MOBO hade det nog gjort skillnad.

Hade du ingen frontfläkt?

Japp två stycken. Men det verkar ändå som om luften står för still runt processorn.

Vill inte dra in luft genom radiatorn i taket pga damm. Sen så blir det ju varmluft man drar in i chassiet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Japp två stycken. Men det verkar ändå som om luften står för still runt processorn.

Vill inte dra in luft genom radiatorn i taket pga damm. Sen så blir det ju varmluft man drar in i chassiet istället.

Sätt en fläkt mot CPU/VRM då?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |