Permalänk
Medlem

Bärbar använder 100% av disk 0

Hej!
Min dator har varit på reparation (moderkortet byttes ut) och efter det har det varit sjukt seg! Jag ominstallerade windows 8.0 men problemet är kvar. Sidor svarar inte samt program, så hela datorn hänger sig och man måste vänta i flera minuter för att komma någon vart. När jag kollar i aktivitetshanteraren så används 100% av disk 0 hela tiden. Vet någon varför detta händer? Vad kan jag göra åt saken?

Jag har en bärbar dator ASUS UX32V Notebook PC

Permalänk
Skrivet av sofha:

Hej!
Min dator har varit på reparation (moderkortet byttes ut) och efter det har det varit sjukt seg! Jag ominstallerade windows 8.0 men problemet är kvar. Sidor svarar inte samt program, så hela datorn hänger sig och man måste vänta i flera minuter för att komma någon vart. När jag kollar i aktivitetshanteraren så används 100% av disk 0 hela tiden. Vet någon varför detta händer? Vad kan jag göra åt saken?

Jag har en bärbar dator ASUS UX32V Notebook PC

börja med att kolla om det är sectors fel på hdd. HDtune / crystalinfo

var lämna du in den. ? är den fortfarande seg & problemet är kvar. så får du be dom göra om det igen.
sitter hdd bakom en lucka på baksidan ta då ut hdd testa med en annan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Ett alternativ med tanke på att problemet kvarstår efter ominstallation är att hårddisken har tagit skada och... ja, är halvt trasig helt enkelt. Skickades datorn som paket eller var du inne i butik med den?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

Ett alternativ med tanke på att problemet kvarstår efter ominstallation är att hårddisken har tagit skada och... ja, är halvt trasig helt enkelt. Skickades datorn som paket eller var du inne i butik med den?

Skrivet av jonatan80:

börja med att kolla om det är sectors fel på hdd. HDtune / crystalinfo

var lämna du in den. ? är den fortfarande seg & problemet är kvar. så får du be dom göra om det igen.
sitter hdd bakom en lucka på baksidan ta då ut hdd testa med en annan.

Hej på er!
Jag måste först säga att jag är ingen som är väldigt insatt i datorer jag lär mig lite när jag kommer till något och har aldrig öppnat en dator för att kolla i insidan, vilket jag även inte vill göra det eftersom jag inte har dem kunskaperna tyvärr.

Jag köpte datorn på MediaMarkt där jag även har lämnat in den.
Kan jag "ta reda" på det själv om hårddisken har tagit skada?

Jag har nämnt att datorn har varit väldigt seg men de ville inte ta in den, de påstod att jag skulle vara noga med alla windows update och uppdatera dem osv. De sa även att min dator inte var "gjord" för att göra det jag gör med datorn, dvs jag pluggar och använder lite olika matematiska program osv. Men jag tyckte att det bara var en dålig ursäkt, för datorn har funkat utmärkt förut.

Jag kanske också ska nämna att mitt RAM-minne är endast 2GB och när datorn är igång och jag är inne ex. på word, några webbsidor osv så används upp mot 90 % av minnet. Kan det påverka disken på något negativt sätt? Att datorn blir seg av detta också? Men som sagt datorn fungerade utmärkt innan jag lämnade in den på reparation.

Permalänk
Medlem

Jag behöver fråga er, hur mycket ska disken ligga på? För nu har jag att disk 0 - 100% och disk 1 - 0%. Vad är det för skillnad mellan disk 0 och 1? Vad gör dem?

Permalänk
Skrivet av sofha:

Jag behöver fråga er, hur mycket ska disken ligga på? För nu har jag att disk 0 - 100% och disk 1 - 0%. Vad är det för skillnad mellan disk 0 och 1? Vad gör dem?

program.. HDtune / crystalinfo testa hdd.
är den inte ok så ska den bytas ut. rent skitsnack att den inte ska klara vanligt pluggdator / matematiska program. om du inte kan nåt ta med dig nån som kan argumentera tillbaks när dom kommer med felaktigheter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Men hur mycket ligger din disk på ungefär?
Vad menas med det du skrev? HDtune / crystalinfo ?
Ja jag blir så arg och frustrerad! För jag har haft problem tidigare också, jag har redan lämnat in den 3 gånger och nu när ytterligare något som krånglar så blir jag bara så ledsen!

Permalänk
Skrivet av sofha:

Men hur mycket ligger din disk på ungefär?
Vad menas med det du skrev? HDtune / crystalinfo ?
Ja jag blir så arg och frustrerad! För jag har haft problem tidigare också, jag har redan lämnat in den 3 gånger och nu när ytterligare något som krånglar så blir jag bara så ledsen!

Aktiv tid betyder att disken läser (eller skriver) 100% av tiden, det vill säga att den inte hinner med.

Den här länken http://sourceforge.jp/frs/redir.php?m=jaist&f=%2Fcrystaldiski...
kommer att starta en nedladdning av programmet Crystal Disk Info som kontrollerar din hårddisk.
När nedladdningen har slutförts, installera programmet och öppna det. Där ska du få upp information om hårddiskens skick.
OBS. Sista steget av installationen är ett "skräpprogram", så tryck "jag accepterar inte" på 3:e steget.

Om du har lämnat in den 3 gånger så kan du häva köpet och därmed kräva pengarna tillbaka. Sen kan du köpa en ny dator eller hur du nu vill göra.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Skrivet av sofha:

Men hur mycket ligger din disk på ungefär?
Vad menas med det du skrev? HDtune / crystalinfo ?
Ja jag blir så arg och frustrerad! För jag har haft problem tidigare också, jag har redan lämnat in den 3 gånger och nu när ytterligare något som krånglar så blir jag bara så ledsen!

för att MM spelar på din okunskap..
har du ingen som kan fakta / argumenterar vad dom säger så klart att du blir överkörd

HDtune / crystalinfo är program som kollar hdd om det är fel på den.
då har du något att visa att detta har ni inte gjort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska köra programmet nu, sen skriver jag vad jag får för resultat!!

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag installerat det, vad ska jag kolla på?
Det står Health status: good
temperature: 33 grader

Vad ska jag kolla efter?

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar om en maskin med för lite ramminen där swapfilen överanvänds och antagligen ligger på en SSD-disk som antagligen blivit utnött. Ta reda på fysiska diskar och deras partionering samt systemets exakta ram och om du har en 32 eller 64 bitars os.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag tror det handlar om en maskin med för lite ramminen där swapfilen överanvänds och antagligen ligger på en SSD-disk som antagligen blivit utnött. Ta reda på fysiska diskar och deras partionering samt systemets exakta ram och om du har en 32 eller 64 bitars os.

det är en hybriddisk 500GB 24GB ssd. 4GB ddr3 ska väl räcka
http://www.stclassifieds.sg/sell/computers-and-laptops/comput...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Okej men hörrni hur ska jag tolka resultatet från CrystalDiskInfo nu?

Permalänk
Skrivet av sofha:

Okej men hörrni hur ska jag tolka resultatet från CrystalDiskInfo nu?

har inte sett nåt resultat ? bara att du skrivit att den var OK

ta print screen sen lägger du upp den på imgur.com

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Den borde vara fullt tillräcklig för normalt sufande, Office, grundläggande Windows program och spel på Low eller medium. Alla Windows inbyggda spel ska fungera tex.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

program.. HDtune / crystalinfo testa hdd.
är den inte ok så ska den bytas ut. rent skitsnack att den inte ska klara vanligt pluggdator / matematiska program. om du inte kan nåt ta med dig nån som kan argumentera tillbaks när dom kommer med felaktigheter.

Skrivet av jonatan80:

har inte sett nåt resultat ? bara att du skrivit att den var OK

ta print screen sen lägger du upp den på imgur.com

http://i.imgur.com/ws8KZSe.png?1

Här är bilden!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av sofha:

ok.. då var det kollat.
gå in i kontrollpanelen avinstallera program.. finns det massor av Asus skräp som startar med datorn ?
kolla om du kan starta Msconfig (ska väl finnas en sökfunktion i win8. ta fram autostart fliken hur många program är det som finns i bakgrunden.

fixat med energisparläget ? ändra till "prestanda" ta avancerat hitta hdd/ssd stäng av strömsparläget.

Skrivet av sofha:

http://i.imgur.com/uLJJ1k1.png?1 här är den
men jag vet att datorn har väldigt många asusprogram som bara körs, som jag antar tar mycket av minnet? 81 bakgrundsprocesser.. men det är ju inget jag riktigt får ta bort..

är det inte din dator ? du får ta bort vad du vill! speciellt allt bloatware från asus ûber hjälp program launcher skit. som du inte använder.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/uLJJ1k1.png?1 här är den
men jag vet att datorn har väldigt många asusprogram som bara körs, som jag antar tar mycket av minnet? 81 bakgrundsprocesser.. men det är ju inget jag riktigt får ta bort..

Permalänk
Medlem

O herre jävlar vad skräp det va på maskinen! Bor du du i Stockholm kan jag rensa maskinen på allt skräp åt dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ah jo jag vet... Det finns massa onödigt :/ nej tyvärr jag bor inte i Stockholm tyvärr.
Men tror du fortfarande att hårddisken kan ha tagit skada?

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få läsa på något spännande. Som jag skrev tidigare så blev datorn seg osv just efter reparationen då de bytte ut moderkortet. Vilket var jättekonstigt.... Jag vad en vän att kolla på den, och vet ni vad han upptäckte. Att ASUS inte stoppade tillbaka hela mitt RAM-minne! Och det stämde, jag köpte datorn med 4 GB och det fanns endast 2 GB kvar. Så nu har jag åkt och lämnat in den och fått åtminstone en ny lånedator från mediamarkt. Jag hoppas verkligen att det är sista gången jag lämnar in den
Men nu funderade jag på en sak... Han jag kräva ASUS på något?

Permalänk
Medlem

Du kan häva köpet och dessutom begära skadestånd för bedrägeri / avtalsbrott alternativ stöld. Men smidigast kan du begära dubbelt så mycket ram som kompensation för besväret.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av sofha:

Nu ska ni få läsa på något spännande. Som jag skrev tidigare så blev datorn seg osv just efter reparationen då de bytte ut moderkortet. Vilket var jättekonstigt.... Jag vad en vän att kolla på den, och vet ni vad han upptäckte. Att ASUS inte stoppade tillbaka hela mitt RAM-minne! Och det stämde, jag köpte datorn med 4 GB och det fanns endast 2 GB kvar. Så nu har jag åkt och lämnat in den och fått åtminstone en ny lånedator från mediamarkt. Jag hoppas verkligen att det är sista gången jag lämnar in den
Men nu funderade jag på en sak... Han jag kräva ASUS på något?

Vilka klantarslen. Men är du säker på att det var ASUS som gjorde det? Elektronikjedjor brukar lämna in sina produkter till andra firmor som har avtal med tillverkaren och återförsäljaren (i detta fall ASUS och Media Markt).

Du kan säkert kräva dem på någon sorts ersättning för alla problem, men det finns nog ingen färdig lag eller regel som säger att du ska få något... Hur länge har du varit utan datorn totalt under dessa service-perioder?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

Vilka klantarslen. Men är du säker på att det var ASUS som gjorde det? Elektronikjedjor brukar lämna in sina produkter till andra firmor som har avtal med tillverkaren och återförsäljaren (i detta fall ASUS och Media Markt).

Du kan säkert kräva dem på någon sorts ersättning för alla problem, men det finns nog ingen färdig lag eller regel som säger att du ska få något... Hur länge har du varit utan datorn totalt under dessa service-perioder?

Nu när du säger det... Jag kollar på mina papper nu, och då är det en logga "The art of service, infocare, information technology service". Fast bara dem fixar det ordentligt så är jag nöjd, det har varit så mycket strul så jag orkar knappt längre.

Jag tror också tyvärr att det blir svårt för mig o kräva något. För första gången bytte de ut mjukvaran och de räknas inte som reparation enligt dem. Men sen var det moderkortet och då var det 2 veckor som jag fick vänta, och nu antar jag att det tar ungefär samma tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du kan häva köpet och dessutom begära skadestånd för bedrägeri / avtalsbrott alternativ stöld. Men smidigast kan du begära dubbelt så mycket ram som kompensation för besväret.

Tror du verkligen att det kan funka? De kommer ju garanterat att skylla ifrån sig... Jag kanske borde kontakta dem

Permalänk
Skrivet av sofha:

Nu när du säger det... Jag kollar på mina papper nu, och då är det en logga "The art of service, infocare, information technology service". Fast bara dem fixar det ordentligt så är jag nöjd, det har varit så mycket strul så jag orkar knappt längre.

Jag tror också tyvärr att det blir svårt för mig o kräva något. För första gången bytte de ut mjukvaran och de räknas inte som reparation enligt dem. Men sen var det moderkortet och då var det 2 veckor som jag fick vänta, och nu antar jag att det tar ungefär samma tid.

Jadu, svårt att säga hur lång tid det kommer ta, men eftersom de har varit så pass oorganiserade att de inte sätter ihop datorn efter en reparation så tycker jag att du ska söka, fråga osv efter sätt att få någon sorts ersättning.

Jag är tyvärr inte rätt person att fråga, jag vet bara att jag skulle ha försökt. De kommer ju svara nej, för de vill ju inte slösa pengar, men det är bara att vara stark o stå i. Som någon annan nämnde så kan du ju ta med dig någon som är bra på att argumentera. Fördelen med att häva köpet och köpa en ny dator är ju att du får en ny garantitid på den nya datorn.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModernDwarfhair:

Jadu, svårt att säga hur lång tid det kommer ta, men eftersom de har varit så pass oorganiserade att de inte sätter ihop datorn efter en reparation så tycker jag att du ska söka, fråga osv efter sätt att få någon sorts ersättning.

Jag är tyvärr inte rätt person att fråga, jag vet bara att jag skulle ha försökt. De kommer ju svara nej, för de vill ju inte slösa pengar, men det är bara att vara stark o stå i. Som någon annan nämnde så kan du ju ta med dig någon som är bra på att argumentera. Fördelen med att häva köpet och köpa en ny dator är ju att du får en ny garantitid på den nya datorn.

Ja jag ska verkligen stå på mig och kräva något, för så mycket tid och kraft som jag har lagt ner på allt detta, helt sjukt! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ring din kommun och be att få råd av en konsumentrådgivare alternativt ditt försäkringsbolag. Du kan även ringa någon jurist på en advokatbyrå. Dom ger ofta gratis hjälp i ett ärende där du kan få lite kött på benen så att säga.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon