Permalänk
Entusiast

Sega brytare efter läskspill

Goddag Swec!

Igår kväll så råkade jag spilla en liten skvätt cola på mitt Qpad MK-85 vilket fick det att gå bananas så jag stängde av datorn och gjorde det bästa av situationen - Öppna tangentbordet och lägga det i ris.
Jag var beredd på en besvikelse men till min lycka så fungerar alla knappar på tangentbordet och det uppför sig inte konstigt på något sätt, drygt 1000kr räddade

Hur som helst så är det 2-3 brytare som blivit sega efter det här och det skulle jag gärna vilja åtgärda på ett säkert sätt men hur?
Jag har för tillfället inte tillgång till en diskmaskin om det ingår i något förslag.

Tack på förhand!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ris tar vatten - men sockret blir ju kvar...

Plocka isär och gör rent.

Permalänk
Medlem

Plocka ner det i småbitar och antingen försöka rengöra brytarna eller så köper du 2-3 nya brytare, typ.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Ris tar vatten - men sockret blir ju kvar...

Plocka isär och gör rent.

Yes, får hålla med.. Fick göra det en gång med. Inte kul men ska du få rent är det plocka isär som gäller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imaculent:

Ris tar vatten - men sockret blir ju kvar...

Plocka isär och gör rent.

Skrivet av Rydisen:

Plocka ner det i småbitar och antingen försöka rengöra brytarna eller så köper du 2-3 nya brytare, typ.

Skrivet av Aldhissla:

Yes, får hålla med.. Fick göra det en gång med. Inte kul men ska du få rent är det plocka isär som gäller.

Hmmm okej, men det går alltså inte ens att göra brytarna mjuka om man ger den en rejäl omgång i diskmaskinen om jag nu hade haft en sådan just nu utan det är total demontering som gäller?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag fick köpa nya brytare och löda dit. Blev aldrig bra annars.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Hmmm okej, men det går alltså inte ens att göra brytarna mjuka om man ger den en rejäl omgång i diskmaskinen om jag nu hade haft en sådan just nu utan det är total demontering som gäller?

Tror de flesta avråder från å köra tangentbordet i diskmaskinen xD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aldhissla:

Tror de flesta avråder från å köra tangentbordet i diskmaskinen xD

Har sett många som föreslår det för så vitt jag vet så gör ju vattnet ingen skada om man låter tangentbordet torka länge.
Sen att det känns onaturligt är ju en sak!

Funderar på om det verkligen är värt att åtgärda detta nu... verkar som det endast är "insert" och uppknappen vid piltangenterna som är sega och det är ju knappar jag inte tryckt in 2014 i alla fall

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Har sett många som föreslår det för så vitt jag vet så gör ju vattnet ingen skada om man låter tangentbordet torka länge.
Sen att det känns onaturligt är ju en sak!

Funderar på om det verkligen är värt att åtgärda detta nu... verkar som det endast är "insert" och uppknappen vid piltangenterna som är sega och det är ju knappar jag inte tryckt in 2014 i alla fall

kolla imorgon, för då stelnar "kletet" igen. Men annars kan du ju bara plocka bort de 2 å rensa dem :3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sisyfos:

Har sett många som föreslår det för så vitt jag vet så gör ju vattnet ingen skada om man låter tangentbordet torka länge.
Sen att det känns onaturligt är ju en sak!

Funderar på om det verkligen är värt att åtgärda detta nu... verkar som det endast är "insert" och uppknappen vid piltangenterna som är sega och det är ju knappar jag inte tryckt in 2014 i alla fall

Nej men alla mineraler vi har i dricksvattet kommer paja hela tangentbordet med största sannolikhet. Du kan dock skölja rent tangentbordet med t ex batterivatten (avljoniserat vatten) finns på närmsta mack, eller biltema. Bäst är att plocka ut brytarna som är tokiga och skölja dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hm, det är lite intressant detta.

Jag personligen, plockar isär mitt MK-85 en gång per 1-2 månader och rengör.. samma med min Naga råtta fast lite oftare.
Är det fler som gör det?

Jag tycker personligen det är en hygien sak, det är sjukt mycket skit som lägger sig på knapparna.
Det nämns aldrig i forumen, snarare tvärt om att man klagar över sega knappar\kladdiga ytor osv.

I don't know... Bara en tanke.

\\

Edit; Vill klargöra att det är plastdelarna jag syftar på, inte elektroniken.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem

Denna guiden brukar duga för det flesta.
http://imgur.com/a/9sHx7

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Har sett många som föreslår det för så vitt jag vet så gör ju vattnet ingen skada om man låter tangentbordet torka länge.
Sen att det känns onaturligt är ju en sak!

Funderar på om det verkligen är värt att åtgärda detta nu... verkar som det endast är "insert" och uppknappen vid piltangenterna som är sega och det är ju knappar jag inte tryckt in 2014 i alla fall

Är liksom andra också avigt inställd till "diskmaskins metoden", däremot har jag mkt goda erfarenheter av isoprophylalkohol vid dylik rengöring. Det rengör snabbt och effektivt, och avdunstar helt på några minuter, rekommenderas!

Permalänk
Skrivet av Reknot:

Hm, det är lite intressant detta.

Jag personligen, plockar isär mitt MK-85 en gång per 1-2 månader och rengör.. samma med min Naga råtta fast lite oftare.
Är det fler som gör det?

Jag tycker personligen det är en hygien sak, det är sjukt mycket skit som lägger sig på knapparna.
Det nämns aldrig i forumen, snarare tvärt om att man klagar över sega knappar\kladdiga ytor osv.

I don't know... Bara en tanke.

\\

Edit; Vill klargöra att det är plastdelarna jag syftar på, inte elektroniken.

Jag jobbar heltid å har lång pendel för att komma till jobbet. Visst skulle jag hinna med det men jag orkar inte. Gör det en gång om året å det känns fräst nog för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"This is a soda straw trick to clean a sticky switch" verkar ju vara något för TS.

fråga: Kan man dammsuga tangentbordet efter att man tagit bort knapparna eller kan det vara skadligt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.