Installera Win32 program med Wine1.6 på Lubuntu 64-bit?

Permalänk

Installera Win32 program med Wine1.6 på Lubuntu 64-bit?

Hej!

Jag håller på installera CATIA V5 R20 från 2009. Men då kom jag på att jag kör 64-bit linux OS på en 64-bit dator och har Wine för just detta 64-bit. Det har blivit ett error vid installationen, men inget som verkligen stoppade installationen.

Detta var ERROR:

Citat:

CORBARuntime_post
WARNING Get Domain Name Server failed
Value D was not found under Registry Key S

Environment variable IT_LOCAL_DOMAIN cannot be initialized in file C:\Program Files (x86)\Dassault Systemes\B20\intel_a\startup\orbix\config\common.cfg

Tror ni detta var pga att jag körde detta 32-bitars programmet eller var det pga annat?
Jag har 4 GB ram och behöver jag då Win64 program då i Wine?

Jag har andra program också som är Win32 som jag fundera på köra. Men hur viktigt är det för mig med 4 Gb ram att köra WIn64 program i Wine på min 64-OS och laptop?

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så kan du köra 32 bitars i 64 bitars wine via något prefix

Permalänk

Använd INTE Wine 1.6. Kör med nyaste release, 1.7.*

Rekommenderar starkt att du använder ett eget prefix för CATIA.

Du behöver inte köra det som 32 bitar, CATIA fungerar bättre under 64 bitar. Skulle du mot förmodan ändå vilja försöka dig på det så sätt bara environment variabeln:

WINEARCH=win32

För CATIA V5R20 krävs dessutom att du i winecfg ställer in att den ska simulera Windows 7 (XP är default) och att du kör

winetricks corefonts physx d3dx9

helst innan installation.

Permalänk
Skrivet av Baba Tong:

Använd INTE Wine 1.6. Kör med nyaste release, 1.7.*

Rekommenderar starkt att du använder ett eget prefix för CATIA.

Du behöver inte köra det som 32 bitar, CATIA fungerar bättre under 64 bitar. Skulle du mot förmodan ändå vilja försöka dig på det så sätt bara environment variabeln:

WINEARCH=win32

För CATIA V5R20 krävs dessutom att du i winecfg ställer in att den ska simulera Windows 7 (XP är default) och att du kör

winetricks corefonts physx d3dx9

helst innan installation.

Hej!

CATIA V5 verkar se bra ut! Det är bara grafikproblem,dvs OpenGL saknas. Jag har installerat mesa-utils men det ger ändå samma error.

Okej. Hur gör jag nu? Jag har gjort Windows 7 som default och installerat "winetricks corefonts physx d3dx9". Ska jag installera Wine1.7 nu när jag redan har Wine 1.6?

Jag körde en apt-get install wine1.7

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Hej!

CATIA V5 verkar se bra ut! Det är bara grafikproblem,dvs OpenGL saknas. Jag har installerat mesa-utils men det ger ändå samma error.

Okej. Hur gör jag nu? Jag har gjort Windows 7 som default och installerat "winetricks corefonts physx d3dx9". Ska jag installera Wine1.7 nu när jag redan har Wine 1.6?

Vilket paket du behöver för OpenGL beror till viss del på vad för grafikkort som sitter i. Testa även att installera 32-bitars versionen isåfall. Det finns även en bugg som kan få CATIA att klaga på att det inte finns OpenGL, trots att stöd finns och det fungerar. Kanske testa att ignorera varningsrutan och köra programmet istället?

Annars skulle jag rekommendera en ominstallation i en isolerad 64-bitars Wine 1.7 prefix.

Permalänk
Skrivet av Baba Tong:

Vilket paket du behöver för OpenGL beror till viss del på vad för grafikkort som sitter i. Testa även att installera 32-bitars versionen isåfall. Det finns även en bugg som kan få CATIA att klaga på att det inte finns OpenGL, trots att stöd finns och det fungerar. Kanske testa att ignorera varningsrutan och köra programmet istället?

Annars skulle jag rekommendera en ominstallation i en isolerad 64-bitars Wine 1.7 prefix.

Jag har Intel HD Graphics 3000.
CATIA har grafikproblem, inte så mycket men det märks när man snurrar på objektet.

Vadå ominstallation? Jag har redan installerat 64-bit wine då jag redan har Lubuntu 13.10 64-bit.

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Jag har Intel HD Graphics 3000.
CATIA har grafikproblem, inte så mycket men det märks när man snurrar på objektet.

Vadå ominstallation? Jag har redan installerat 64-bit wine då jag redan har Lubuntu 13.10 64-bit.

Jag menar en ominstallation av CATIA.
Grafikproblemen här indikerar isäfall antagligen att din GPU är för dålig. Som du redan har rekomenderats i en av dina andra trådar: Om du bara köper en ordentlig dator för det du vill göra så slipper du alla dessa problem.

Permalänk
Skrivet av Baba Tong:

Jag menar en ominstallation av CATIA.
Grafikproblemen här indikerar isäfall antagligen att din GPU är för dålig. Som du redan har rekomenderats i en av dina andra trådar: Om du bara köper en ordentlig dator för det du vill göra så slipper du alla dessa problem.

Tror det inte ger så mycket faktiskt. Men jag ska testa. Hur gör jag då med 64-bits prefixet?

Installerade nyaste drivritinerna för Intel HD graphics från Intel.

Kan detta duga?

Citat:

acer@acer-Parrot:/media/acer/CAT_P2_V5R20_X86$ WINEARCH=win32 WINEPREFIX=~/.wine winecfg
wine: WINEARCH set to win32 but '/home/acer/.wine' is a 64-bit installation.
acer@acer-Parrot:/media/acer/CAT_P2_V5R20_X86$

Eller

Citat:

acer@acer-Parrot:/media/acer/CAT_P2_V5R20_X86$ WINEPREFIX=~/win64 winecfg
p11-kit: couldn't load module: /usr/lib/i386-linux-gnu/pkcs11/p11-kit-trust.so: /usr/lib/i386-linux-gnu/pkcs11/p11-kit-trust.so: cannot open shared object file: No such file or directory
acer@acer-Parrot:/media/acer/CAT_P2_V5R20_X86$