Ska man slå till på Sony Nex-5r i dagsläget?

Permalänk

Ska man slå till på Sony Nex-5r i dagsläget?

Tjenare! Nu kliar det i fingrarna rejält, har länge velat börja med lite hobbyfotografering och filmning. Såg idag att Webhallen rear ut Sony Nex-5RK för 3490 kr. Fast kameran är ju rätt gammal, så tänkte fråga er som kan det här med kameror: är den värd det i dagsläget eller finns det bättre kvalité för priset? Notera att filmkvaliten har högre prio än fotokvaliten och jag letar efter en systemkamera samma portabla storlek.
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/160082-sony_nex-...

Permalänk
Medlem

Den är lika bra idag som när den kom så om du tycker den verkar spännande är det bara att köra.
Jag gillar att köpa budget eller det bästa och inte kompromissa med mellanting, med andra ord en billig nex-5r/5t eller ny Sony A6000.

Har du sett denna?

Permalänk
Medlem

Är inte NEX-5R den gamla? Eller är 5T är äldre? 5T har iaf skönare objektiv som standard. 18-55 är så jäkla stort.

Personligen köper jag NEX-6 på måndag som kostar 5tkr i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Är inte NEX-5R den gamla? Eller är 5T är äldre? 5T har iaf skönare objektiv som standard. 18-55 är så jäkla stort.

Personligen köper jag NEX-6 på måndag som kostar 5tkr i jämförelse.

Hade också för mig T var den senaste.

Är det värt de extra pengarna mellan nex5 och 6?
Och känner du inte för att spara ihop 2k till så du får den senaste? A6000 har ju fått jäkligt fina recensioner på tuben.
Lite nyfiken eftersom jag personligen brukar som sagt ogärna hamna i mitten av billigast och bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Hade också för mig T var den senaste.

Är det värt de extra pengarna mellan nex5 och 6?
Och känner du inte för att spara ihop 2k till så du får den senaste? A6000 har ju fått jäkligt fina recensioner på tuben.
Lite nyfiken eftersom jag personligen brukar som sagt ogärna hamna i mitten av billigast och bäst.

Tycker 6an ligger på en lagom nivå om grepp, EVF och funktioner. Saknar dock touchskärmen men det kan man leva utan. A6000 är bättre på AF + sensor samt lite mindre förfiningar och andra menyer. Jag gillar dock nex menyerna. Men 6an känns helt klart prisvärd trots att den är gammal. Jag väljer istället på att slå till på några sköna objektiv direkt, bland annat sel20f28, 55-210mm tele samt sony SEL35f18 eller sigma DN Art 30mm. Lite osäker på sista valet av objektiv fortfarande.

Om man skulle gå ner i budget och fundera på a5000 så tycker jag personligen att sämre skärm + inte hybrid AF gör den mindre prisvärd.

Edit: Nex-5R är den gamla ju.

Edit2: Och för att hålla sig till ämnet angående filmning så skulle jag nog hellre valt en GH1/GH2 begagnad om filmning är det enda ändamålet. Och hacka såklart. Saknaden av mic i både nex5 och nex6 är lam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tycker 6an ligger på en lagom nivå om grepp, EVF och funktioner. Saknar dock touchskärmen men det kan man leva utan. A6000 är bättre på AF + sensor samt lite mindre förfiningar och andra menyer. Jag gillar dock nex menyerna. Men 6an känns helt klart prisvärd trots att den är gammal. Jag väljer istället på att slå till på några sköna objektiv direkt, bland annat sel20f28, 55-210mm tele samt sony SEL35f18 eller sigma DN Art 30mm. Lite osäker på sista valet av objektiv fortfarande.

Om man skulle gå ner i budget och fundera på a5000 så tycker jag personligen att sämre skärm + inte hybrid AF gör den mindre prisvärd.

Edit: Nex-5R är den gamla ju.

Edit2: Och för att hålla sig till ämnet angående filmning så skulle jag nog hellre valt en GH1/GH2 begagnad om filmning är det enda ändamålet. Och hacka såklart. Saknaden av mic i både nex5 och nex6 är lam.

Låter som en bra plan.
Sigmas ART serie är helt fantastisk, har haft 60/2.8 och 30/1.4 är ett av mina absolut favvo objektiv, tycker definitivt du ska slå till på det

GH1/GH2 är kanon men G6 har samma sensor som GH2 plus peaking och 1080p 50fps för mindre än 3000 kr ny. IMO har den precis petat 600d från tronen av prisvärdaste foto/film kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Låter som en bra plan.
Sigmas ART serie är helt fantastisk, har haft 60/2.8 och 30/1.4 är ett av mina absolut favvo objektiv, tycker definitivt du ska slå till på det

GH1/GH2 är kanon men G6 har samma sensor som GH2 plus peaking och 1080p 50fps för mindre än 3000 kr ny. IMO har den precis petat 600d från tronen av prisvärdaste foto/film kamera.

Lutar dock inte åt 30/1.4 utan 30mm F2.8 DN | A, för just e-mount och nex. Grymt bra fortfarande dock.

Ah, jag visste faktiskt inte att GH2 inte hade peaking. Det har ju iaf Nex kamerorna och det är ett grymt argument för Nex-5 för TS. Jag försöker dock förstå om det är några större skillnader mellan 5T och 5R. NFC, BIONZ Image Processor samt bättre kit-objektiv till 5T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Lutar dock inte åt 30/1.4 utan 30mm F2.8 DN | A, för just e-mount och nex. Grymt bra fortfarande dock.

Ah, jag visste faktiskt inte att GH2 inte hade peaking. Det har ju iaf Nex kamerorna och det är ett grymt argument för Nex-5 för TS. Jag försöker dock förstå om det är några större skillnader mellan 5T och 5R. NFC, BIONZ Image Processor samt bättre kit-objektiv till 5T.

30/2.8 är knivskarpt kolla Bluntys review eller varför inte min om 60/2.8

Jag vill minnas att på T så var typ NFC som var hela grejen.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

30/2.8 är knivskarpt kolla Bluntys review eller varför inte min om 60/2.8

Jag vill minnas att på T så var typ NFC som var hela grejen.

Skrivet av Skrotnisse92:

Lutar dock inte åt 30/1.4 utan 30mm F2.8 DN | A, för just e-mount och nex. Grymt bra fortfarande dock.

Ah, jag visste faktiskt inte att GH2 inte hade peaking. Det har ju iaf Nex kamerorna och det är ett grymt argument för Nex-5 för TS. Jag försöker dock förstå om det är några större skillnader mellan 5T och 5R. NFC, BIONZ Image Processor samt bättre kit-objektiv till 5T.

Lutar lite åt ett Panasonic G6 kamerahus med ett 30mm Sigma objektiv, blir tusen kronor mer än Nex men skulle ändå fått lov att köpa ett bättre objektiv senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crossblizzard:

Lutar lite åt ett Panasonic G6 kamerahus med ett 30mm Sigma objektiv, blir tusen kronor mer än Nex men skulle ändå fått lov att köpa ett bättre objektiv senare

Eftersom video var prio så skulle jag gått på det. Sonyn är helgrym på många sätt men att inte kunna koppla in en extern mick gör att den aldrig skulle funka som A-cam för mig.
Men det är helt klart en kamera jag kunnat tänka mig som extra/stillbilds point and shoot. Dock får jag en rx100mk2 på måndag istället.