Reklamera en bärbar HP dator som låter

Permalänk
Medlem

Reklamera en bärbar HP dator som låter

Hej, min flickvän köpte för lite strax över 2 år sen en HP dator som nu har börjat låta jävulskt mkt när den är igång, så pass mkt att det inte går att ha igång den. Så hon tänkte reklamera den, får svar från butiken att öppna datorn o får en youtube film hur man gör. Detta görs och fläkten visades inte vara dammig över huvudtaget. Meddelar detta till butiken och får svar att ett reklamtions ärende ska påbörjas och detta :

"Fraktsedel är bifogad i detta mail, använd den för att skicka hit er dator om ni godkänner felsökningskostnaden på 399 kr. Meddela oss också om ni önskar betala genom banköverföring eller via postförskott så skapar vi en betalningsorder/faktura på detta."

Får butiken ta ut en sådan avgift för att ta emot en reklamation? Vet att ifall det anses att köparen har åstakommit skadan så måste man betala en undersökningsavgift men nu har inte ens datorn hunnit till butiken innan dom ska ha betalt.

Permalänk
Skrivet av Lanse:

Hej, min flickvän köpte för lite strax över 2 år sen en HP dator som nu har börjat låta jävulskt mkt när den är igång, så pass mkt att det inte går att ha igång den. Så hon tänkte reklamera den, får svar från butiken att öppna datorn o får en youtube film hur man gör. Detta görs och fläkten visades inte vara dammig över huvudtaget. Meddelar detta till butiken och får svar att ett reklamtions ärende ska påbörjas och detta :

"Fraktsedel är bifogad i detta mail, använd den för att skicka hit er dator om ni godkänner felsökningskostnaden på 399 kr. Meddela oss också om ni önskar betala genom banköverföring eller via postförskott så skapar vi en betalningsorder/faktura på detta."

Får butiken ta ut en sådan avgift för att ta emot en reklamation? Vet att ifall det anses att köparen har åstakommit skadan så måste man betala en undersökningsavgift men nu har inte ens datorn hunnit till butiken innan dom ska ha betalt.

Det är väl att köpare n har åsamkat eller att det orsakats av normalt slitage, dvs det ska utelsutas att det är tillverkningsfel i princip, när det är fel efter så lång tid.
De har säkert rätt att göra som de gjort eftersom det bara är ett godkännande från er sida. Om de kommer fram till att det är något som bör gå på garantin lär de knappast debitera er felsökningskostnaden, men det är deras enda möjlighet att kunna få pengar för allt felsökningarbete där det visar sig att det inte ska gå på garantin

Permalänk
Medlem

Tolkar mailet hon fick att för att skicka in den på reklamation måste hon betala felsökningskostnaden på 400kr

Permalänk
Medlem

Hur lång garanti har du på laptopen? Om garantitiden gått ut, så vill de nog att du betalar felsökningsavgiften.

HPs billigare laptops är ju annars kända för att leva om.. då de har en ganska dålig kyllösning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Garantin var 2 år, så precis efter garantin gick ut så börja fläkten tjuta, datorn kostade 7 eller 8 tusen när den köptes. Alltid trott att felsökningsavgiften skall betalas om reklamation inte går igenom, har jag trott fel då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lanse:

Hej, min flickvän köpte för lite strax över 2 år sen en HP dator som nu har börjat låta jävulskt mkt när den är igång, så pass mkt att det inte går att ha igång den. Så hon tänkte reklamera den, får svar från butiken att öppna datorn o får en youtube film hur man gör. Detta görs och fläkten visades inte vara dammig över huvudtaget. Meddelar detta till butiken och får svar att ett reklamtions ärende ska påbörjas och detta :

"Fraktsedel är bifogad i detta mail, använd den för att skicka hit er dator om ni godkänner felsökningskostnaden på 399 kr. Meddela oss också om ni önskar betala genom banköverföring eller via postförskott så skapar vi en betalningsorder/faktura på detta."

Får butiken ta ut en sådan avgift för att ta emot en reklamation? Vet att ifall det anses att köparen har åstakommit skadan så måste man betala en undersökningsavgift men nu har inte ens datorn hunnit till butiken innan dom ska ha betalt.

låter konstigt, jag skickade in en vara till netonnets verkstad, och då behöve jag inte betala något, men det var inte ingen reklamation, är väll det som är skillnaden antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanse:

Garantin var 2 år, så precis efter garantin gick ut så börja fläkten tjuta, datorn kostade 7 eller 8 tusen när den köptes. Alltid trott att felsökningsavgiften skall betalas om reklamation inte går igenom, har jag trott fel då?

Om garantin har gått ut är det väl inte så mycket att göra... Så om du lämnar in den kommer du få betala felsökningsavgift för att de ska kolla vad som är fel och sedan reparationskostnad om du väljer att de ska reparera den. Men då slipper du felsökningsavgiften.

Tips är väl att byta kylpastan på processor och grafikkrets om du har någon GPU.. brukar vara rätt dålig pasta från början.

Annars får du väl ringa butiken och höra vad som egentligen gäller...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Låter som ett typiskt slitage för fläktar, de låter krig när lagerna blir slitna vilket de kan blir efter ett par år av både värme och damm. Rent generellt är detta inget som går under reklamationsrätt då det är vanligt slitage, om det finns garanti kvar kanske man har tur att de byter fläkten på det.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Hedersmedlem

Felsökningsavgift brukar endast tas ut om felet inte täcks av reklamationsrätten, d v s de måste upplysa dig om att de kommer ta ut den avgiften ifall felet inte bedöms vara ursprungligt. om de skulle finna att det är ett reklamationsärende får de inte ta ut någon avgift utan då ska du inte heller behöva betala frakt utan få eventuell fraktkostnad tillbaka.

Eftersom det är så pass länge sedan den köptes så är det svårt att bedöma om det är normalt slitage eller något annat. En fläkt ska normalt ju hålla mer än 3 år men t ex om den fått jobba mkt p g a damm (som du dock säger dig inte hittat - låter lite udda med en dator som inte är dammig alls efter 2 år) eller dålig ventilation (sitta med datorn i täcket är en klassiker då det kan täcka för ventialtionshål) så kan den börja låta efter ett tag.

Det du kan göra är att googla på modellen för att se om det är ett vanligt problem med modellen. Om många har haft problem med fläkten kan man använda det som underlag för att hävda att fläkten varit underdimensionerad och inte bra nog från början = skulle kunna räknas som ursprungsfel.

Men som sagt, undersökningsavgift kommer du endast betala om de anser att det inte går som en reklamation.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com