Permalänk
Medlem

Laggproblem med 24/1 BBB uppkoppling

Jag har en 24/1 uppkoppling från BBB sedan en månad tillbaks och jag har lagg. Det som spökar för mig är choke (average 5% men upp mot 20-25%) med hög ping (>50ms till svensk server när min polare på 10mbit lina 2 hus bort har <10ms) och pingspikar (Upp till flera tusen ms) med perioder av >80% loss. Detta är ett problem i samtliga onlinespel som jag spelar. Enligt BBB är det inget som är fel från deras håll.

Jag har gjort allt i min makt för att försöka hitta vad som är felet med min nätverksuppkoppling; förgäves.

Jag tankade TCPView för att kontrollera att jag inte har en process/program som går bonanza, vilket jag inte hade.
Jag virussökte och felsökte mina uppkopplade datorer med rkill, mbam, avg, microsoft borttagning av skadlig programvara samt städade den med ccleaner, utan att hitta något och utan effekt.
Är det något mer jag kan göra för att kontrollera att inget är fel på datorernas sida?

Jag stängde av trådlösa på gatewayen vi har (Zyxel P-2601HN-F1: http://www.zyxel.com/se/sv/products_services/p_2601hn_fx_p_2601hnl_fx_series.shtml?t=p)
men det gjorde ingen skillnad.

Efter ett tips från en vän så bad jag BBB sänka "interleave raten" vilket gav oss 20/1mbit istället vilket sänkte pingen med ca 10% men resterande problem är kvar.

Detta är statusen på vår gateway, ser det okay ut?
http://i.imgur.com/DUx6Elg.png

Vad kan vara fel? Vad kan jag göra för att försöka få bukt på det här?

Permalänk
Medlem

Jag har också 24/1 ADSL lina från BBB med samma problem så ja vore också oerhört tacksam om någon kunde komma med en lösning! Jag har också sagt åt dom att stänga av interleave raten och har bra ping i spel nu men allt annat är fortfarande kvar och dom sa samma till mig att det inte är några fel från deras sida och jag har chattat med dom säkert 30 gånger sedan i september då vi skaffade vårat men det verkar aldrig bli bra..

Visa signatur

i9 9900K 5.0GHz. Asus RTX 2080Ti Dual OC. MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON. Corsair ax 850w gold. Corsair Vengeance Lpx
32GB 3200MHz DDR4 . Samsung 960 EVO M.2 1TB. Cooler Master 690 II.

Permalänk
Avstängd

Om ni inte redan vet så är BBB sämst på adsl fronten.
Dom har alltid dålig trace routing.
Byt isp eller lev med det.

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

Om ni inte redan vet så är BBB sämst på adsl fronten.
Dom har alltid dålig trace routing.
Byt isp eller lev med det.

Det var ju tråkigt att höra...

Jag kan inte byta ISP det är det enda som erbjuds här

Permalänk
Medlem

Aha, okej då förstår jag!

Tur man ska flytta och skaffa fiber då!

Visa signatur

i9 9900K 5.0GHz. Asus RTX 2080Ti Dual OC. MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON. Corsair ax 850w gold. Corsair Vengeance Lpx
32GB 3200MHz DDR4 . Samsung 960 EVO M.2 1TB. Cooler Master 690 II.

Permalänk

De 50ms i "standard-ping" som du har kan säkert gå att få ner en bit genom att stänga av eller åtminstonde minska på interleave, linan blir dock känsligare mot bitfel när man gör detta.

Pingspikarna som du upplever beror i 99 fall av 100 på att du maxar din upplänk, modemet kommer då att placera datan i en buffer och skicka den "när det finns plats" på länken, blir buffern på modemet full så får du packetloss. Stäng ner torrentprogram/spotify osv. på samtliga datorer i hushållet och testa igen.

Permalänk
Medlem

Har en uppdatering på detta ärende om min uppkoppling!

Min uppkoppling dog helt för några dagar sedan (inga paket skickade/mottagna alls) och jag fick idag hit en tekniker från BBB.
Det han hittade var att vårt "första" telejack var vänt uppochner (wut?) och hade till slut gått sönder. Efter att han pillat med sladdarna där inne ett tag så böt han ut det till ett nytt och fräscht uttag och nu fungerar linan extremt mycket bättre!

Jag har mer än halverat min ping, har väldigt lite pingspikar (vi pratar om någon gång per timme istället för var och varannan sekund), har aldrig sett mer än 2% choke (vilket även det är sällan) och det har inte lagt av en enda gång än så länge.

Mitt "problem" med att hemsidor visar att jag bor i Örebro (fastän jag bor i Uppsala) är dock kvar, men det antar jag är det där tracingen som nämndes tidigare i tråden och inte går att göra något åt.