r9 290 crossfire frågor (cpu+psu)

Permalänk
Avstängd

r9 290 crossfire frågor (cpu+psu)

Godkväll

Har frågor angående crossfire på sapphire r9 290 Tri-X 4g OC

Har ett 750w nätagg, och har läst runt lite att det räcker gott eller är det någon som vill inflika med annan info?
Sen tänkte jag på cpun. Hur mycket kommer den flaska? Kör den i 4.2ghz (4670k)

Annat att tänka på?

EDIT: hittade denna; http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_r9_290_crossfire_...
Där hävdar man att ett system med 290 i crossfire drar runt 603watt. Så jag antar att mitt 750 psu skall klara av 2st.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att jag vet ifall det funkar eller inte. Men vad jag har läst för svar på liknande frågor så ska 750watt räcka gott om du inte överklockar grafikkorten.
Ha en bra kväll!

Permalänk
Avstängd

Ligger på gränsen tydligen har jag hört från flera håll. Så beställde en 1000w så slipper jag bry mig.
Ska åka och köpa en energimätare och få det svart på vitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ligger på gränsen tydligen har jag hört från flera håll. Så beställde en 1000w så slipper jag bry mig.
Ska åka och köpa en energimätare och få det svart på vitt

Helt rätt, 750W räcker inte för 290 CF. Hoppas du tog ett CM V1000. Det är bra grejer det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag skulle påstå att det räcker fint. Jag har en burk med 4770k, ett 280x och ett 290x i (tror att dom tillsammans drar ungefär som 2 st 290). Jag kör mining på dem, och har testat lite olika varianter och kollat strömförbrukning.. På maxbelastning med överklockning o dyl drog de ca 680w (vid vägguttaget, så det är inräknat lite diskar o dyl), dock jobbar inte processorn jättehårt då. Å andra sidan har jag märkt att korten drar betydligt mer vid mining än vid spel, iaf de spel jag testat. Jag klockade ner korten lite och ligger då på ca 600w totalförbrukning för grafikkorten + idle cpu, och kör jag korten i "standardläge" ca 630w. Lägger du till att du pressar cpu:n också hamnar du nog någonstans på dryga 700w, kanske upp till 730-740w som en absolut topp. Men det är om du kör båda grafikkorten samt CPU:n på exakt 100% över längre tid, vilket väldigt sällan är fallet när man spelar, så det blir nog mindre.

Det ska inte vara något problem med en 750w PSU anser jag, man kan ligga ganska nära (och lite över) dess gräns utan problem.

Permalänk
Avstängd

Ändrade mig i sista stund. Det blev Corsair AX 860. Skall klara jobbet med marginal. Var inne på RM1000 men nja.
Jo jag vet att det säkert fungerar med 750w men jag vill inte ligga precis på gränsen. Dessutom inte med ett CX psu.
Alla recensioner jag läst säger minimum 800w för att vara på säkra sidan.

SKa åka och köpa en energimätare..återkommer

Permalänk
Skrivet av makn:

Ändrade mig i sista stund. Det blev Corsair AX 860. Skall klara jobbet med marginal. Var inne på RM1000 men nja.
Jo jag vet att det säkert fungerar med 750w men jag vill inte ligga precis på gränsen. Dessutom inte med ett CX psu.
Alla recensioner jag läst säger minimum 800w för att vara på säkra sidan.

SKa åka och köpa en energimätare..återkommer

Rm är sämre än AX

Hm, det var två 290 och inte med X i slutet? Det drar inte grafikkortet tillsammans inte mer än 500 watt. Så du har marginal

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det skulle nog vara bra att ha en 4770k om du ska köra cf, men en 4670k kommer nog funka helt ok

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ändrade mig i sista stund. Det blev Corsair AX 860. Skall klara jobbet med marginal. Var inne på RM1000 men nja.
Jo jag vet att det säkert fungerar med 750w men jag vill inte ligga precis på gränsen. Dessutom inte med ett CX psu.
Alla recensioner jag läst säger minimum 800w för att vara på säkra sidan.

SKa åka och köpa en energimätare..återkommer

Om du har möjlighet, byt till ett V850/V1000. Samma komponenter (eller åtminstone lika bra), bättre fläkt och lägre pris är AX860.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hur vidare 750w räcker beror på kvaliteten på psu.

Jag förstår dock inte varför man ska snåla på det som driver hela datorn.
Köra xfire eller sli o planerar att överklocka sen köra/köpa psu som kommer ligga på 80-100% load är för mig idiotiskt. Men men tycke o smak.

Köp 1000w + o bra klassning så behöver du inte oroa dig.

Lycka till

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Japp det är 2st r9 290 Tri-X..

RM1000 är 18cm, då får jag inte plats med fläkten i botten

Vill hålla mig till corsair då de har samma kablar..

Permalänk
Avstängd

Ska jag välja RM1000 istället för AX860?

Permalänk
Skrivet av makn:

Ska jag välja RM1000 istället för AX860?

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Skrivet av whiteface:

varför?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk

Ta det du tycker är bäst och har budget för. Jag kör med OCZ zx 1000w o den gör sitt jobb.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ska jag välja RM1000 istället för AX860?

Nej för kvalitén i RM serien är betydligt sämre. Gör som Lemon säger, kör på CM Vanguard serien, eller xfx black edition/pro series (vad dom nu heter). Bra skit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Avstängd

Nu köpte jag ett RM1000 istället..det är bra. Fått bra recensioner osv. Finns alltid andra som är bättre.
Den kommer duga för mina ändamål.

Ska ändå köpa en energimätare..ska bli kul och se. Tippar på strax under 700w när jag spelar

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

Helt enkelt för att jag tror inte det är bra att belasta nätagget till en sån hög grad som det blir med två 290. Bättre att köpa ett större och ligga på en lägre belastning %. Men RM nätaggen har fått mycket negativ kritik.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Har både kört med både ett RM1000 och ett ax850 till två vattenkylda 290 samt överklockad i7a plus massa diskar fläktar pumpar osv. Båda aggen fungerar utmärkt, skillnaden är bara att 850 aggets fläkt går igång vid full load vilket RM1000 aldrig gör. Så vill du ha en tyst dator vid full load så gjorde du rätt val enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Ja det blir bra. Kommer fungera utmärkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makn:

Ja det blir bra. Kommer fungera utmärkt

Haha 698w-705w drar systemet i sign. när jag körde msi kombustor kmark
Då har jag 6 fläktar också bör tilläggas
Ska testa spela lite sen så får vi se vad den drar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makn:

Nu köpte jag ett RM1000 istället..det är bra. Fått bra recensioner osv. Finns alltid andra som är bättre.
Den kommer duga för mina ändamål.

Ska ändå köpa en energimätare..ska bli kul och se. Tippar på strax under 700w när jag spelar

Vart såg du att den var bra? av privatpersoner eller seriösa tester?

RM är dåligare än TX och HX tillsammans och betydligt sämre än det AX agget du har. Finns ju bättre agg för samma pengar ju. Varför snåla på den viktigaste delen i datorn?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

630w ungefär drar mitt system när jag lirade bf4

Edit: avbokade RM1000 och kör på AX860 Kommer räcka nu när jag såg hur mkt watt systemet verkligen drar