Android - Vanilla vs. Touchwiz vs. Sense vs...

Permalänk
Medlem

Android - Vanilla vs. Touchwiz vs. Sense vs...

Hej!

Såg nyss att Nokia kommer att köra Android och fick en idé om att fråga folket här vilken Android UI de föredrar mest och varför!

Och innan ni säger att Vanilla är självfallet bäst (tycker så själv!) så finns det folk som tycker att det verkar tråkigt och dött utan alla specialfunktioner som tillverkarna lägger till!

Så vilken gillar ni bäst och varför? Vanilla, Sense, Touchwiz, Xperia's Android, LG's android? (Någon jag missat kanske?)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot någon av dem så länge telefonen upplevs snabb och man inte blir inlåst på något sätt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Beror faktiskt på, gillar både Vanilla, men gillar att varva med Sense. Vanilla känns snabbt, men gillar ändå designen på Sense, samt att det faktiskt inte blir väldigt mycket segare. Har Htc One X nu, och lär köpa M8 i mars/april!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Jag har en s3'a och med touchwiz har jag ofta problemet med brist på ram. Surfar jag runt i chrome och stänger ner så måste hemskärmen laddas om. Detta på en mobil med 1GB ram. (s3'an med 4g har ju 2GB och således inte detta problem)

Surfplattan kör stock android 4.2 och där har jag inte alls samma problem, trots samma mängd ram minne.
Den är avsevärt mkt snabbare att hopa runt mellan appar och hålla flera flikar uppe samtidigt.

Dock gillar jag flytet när jag scrollar mellan hemskärmarna och hur det ser ut med touchwiz. Det är trevliga funktioner men allt har ju sitt pris, prestanda i detta fall...

Blir definitivt en mobil med 2GB ram nästa gång jag byter upp mig. Kanske tom 3GB

Permalänk
Medlem

Original, helt klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har faktiskt en motorola nu som jag är nöjd med. Det enda "specialprogrammet" som fanns på den var MotoCast som är ett program där man skapar ett konto och laddar ner motocast till sin dator för att kunna dela filer och bilder trådlöst alternativt trådat.
Jag är inte så bra på telefoner men det är ganska stor skillnad mot min gamla htc

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Alla versioner funkar bra men aldrig direkt ur lådan, man får mecka lite själv vilket många inte gör innan de klagar. Visst finns det bättre och sämre men så länge man har ett flaggskepp som är rent och städat så brukar alla flyta på bra så länge det sköts.
Själv kör jag Novalauncher och har kört det på mina tre senaste Note telefoner och det har funkar utmärkt. Men Självklart gillar jag Nexusen bättre på den fronten.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat Sense, men de andra två och då föredrar jag original. Mest för att jag upplever den som märkbart snabbare. Tycker TouchWiz och t.ex. MIUI är snyggare men det hjälper ju inte upplevelsen sen när man vant sig vid det och bara vill använda telefonen så smidigt som möjligt.

Originaltelefonboken är dock under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Alla versioner funkar bra men aldrig direkt ur lådan, man får mecka lite själv vilket många inte gör innan de klagar. Visst finns det bättre och sämre men så länge man har ett flaggskepp som är rent och städat så brukar alla flyta på bra så länge det sköts.
Själv kör jag Novalauncher och har kört det på mina tre senaste Note telefoner och det har funkar utmärkt. Men Självklart gillar jag Nexusen bättre på den fronten.

Fast om det ska vara sådär så kan jag ju verkligen förstå folk som köper iOS istället för Android....

Köper man en produkt som inte fungerar out-of-the-Box så har man ju i slutändan köpt en halvfärdig produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gillar Sony Android på deras Xperia lurar. Däremot ser Android på Nexus bäst ut att använda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört Vanilla på LG Optimus 2X(P990) men, från min upplevelse så här långt så föredrar jag faktiskt Sense på min HTC One än Vanilla. Jag tycker mer om designen och behöver inte kompromissa med prestanda. Beroende på vad HTC har att komma med på M8 så kanske jag byter upp från One.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

Bäst - vanilla android & Sonys IU
Sämst - Touchwiz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Bäst - vanilla android & Sonys IU
Sämst - Touchwiz

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har enheter med både Vanilla och Sonys UI och jag föredrar helt klart vanilla. Visst, Sony har ett av de bättre UI:n men det är fortfarande fulare än original, enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Hej!

Såg nyss att Nokia kommer att köra Android och fick en idé om att fråga folket här vilken Android UI de föredrar mest och varför!

Och innan ni säger att Vanilla är självfallet bäst (tycker så själv!) så finns det folk som tycker att det verkar tråkigt och dött utan alla specialfunktioner som tillverkarna lägger till!

Så vilken gillar ni bäst och varför? Vanilla, Sense, Touchwiz, Xperia's Android, LG's android? (Någon jag missat kanske?)

Föredrar MIUI.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Stock android helt klart.
Touchwiz är hemskt, Sense är OK och Sony's är lite trög enligt mig. En i klassen har en Xperia Z och första swipen som exempel efter upplåsning/nedstängning av program laggar alltid.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

På min gamla X10 Mini Pro bytte jag snabbt ut original Sony launchern mot Nova Lunchern (tror jag det var). På den nuvarande så har jag kört ett tag med en Windows Phone inspirerad launcher, vilken var riktig snabb samt lättanvänd. Den har dock blivit utbytt sen jag nyss skaffade mig en surfplatta, då jag tycker att vanilla och liknande är rätt röriga i sitt upplägg.
Nu är det Smart Launcher 2 som gäller på båda, riktigt cleant och snyggt upplägg, rekommenderas helt klart.

Permalänk
Medlem

Har vanilla nu (Nexus 5) som jag gilllar för det känns snabbt och enkelt. Gillar inte Sonys UI som jag hade förut, tycker det har sett ungefär lika dant ut sen 2.3 typ.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

På min gamla X10 Mini Pro bytte jag snabbt ut original Sony launchern mot Nova Lunchern (tror jag det var). På den nuvarande så har jag kört ett tag med en Windows Phone inspirerad launcher, vilken var riktig snabb samt lättanvänd. Den har dock blivit utbytt sen jag nyss skaffade mig en surfplatta, då jag tycker att vanilla och liknande är rätt röriga i sitt upplägg.
Nu är det Smart Launcher 2 som gäller på båda, riktigt cleant och snyggt upplägg, rekommenderas helt klart.

UI:t är mer än bara launchern...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Bäst - vanilla android & Sonys IU
Sämst - Touchwiz

Istället för att starta en ny tråd så skriver jag här då jag ser påstående dyka upp hela tiden:

Vad är det folk ogillar så skarpt med TouchWiz? Själv trivs jag mycket bra i det, och det verkar de flesta i min nära familj hålla med om (Alltså båda sådana som bara vill ha en telefon, och de som vill greja och modda).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

TouchWiz flyter som smör på Galaxy S5, jag är van vid AOSP men ser inga uppenbara nackdelar med TouchWiz för en vanlig användare. För övrigt är det inte speciellt mycket som skiljer mot vanilla Kit Kat, det är mest andra val av designelement här och där det fungerar annars precis som Kit Kat ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Gillar min Z1 COmpact.
Men de där mini-widgets borde man kunna avaktivera.

Permalänk
Medlem

Gillar vanilla Android, men det kanske också beror på att jag älskar Nexus telefonerna. Hatar dock TouchWiz. Ser för jävligt ut

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vanilla Android är såklart bäst, har det på min Nexus 5, men tätt efter kommer faktiskt Xperias Android, som är riktigt genomtänkt och slukar inte massvis med prestanda!

Sämst är garanterat Samsungs Touchwiz. Det suger. Getpung.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast om det ska vara sådär så kan jag ju verkligen förstå folk som köper iOS istället för Android....

Köper man en produkt som inte fungerar out-of-the-Box så har man ju i slutändan köpt en halvfärdig produkt.

iOS kräver dock jailbreak för att överhuvudtaget vara användbart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

iOS kräver dock jailbreak för att överhuvudtaget vara användbart.

Så, exakt vad är det som gör iOS oanvändbart utan jailbreak? Det där är någonting som bara sägs av alla jävla Android fanboys som försöker att skapa någon form av världsbild av att Android är det perfekta felfria OSet som är perfekt för alla. I verkligheten så är det väl egentligen bara perfekt för de som vill och orkar lägga ner tiden på att pilla med sin telefon för att få den precis som de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hatar dock TouchWiz. Ser för jävligt ut

Skrivet av Wifi:

Sämst är garanterat Samsungs Touchwiz. Det suger. Getpung.

Här haglar åsikterna som jag nämde ovan in. Förstår dock inte hatet mot TW. Förklara er gärna lite mer!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

TouchWiz - sämst
Orginal - helt ok
Sense - bäst med hästlängder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Här haglar åsikterna som jag nämde ovan in. Förstår dock inte hatet mot TW. Förklara er gärna lite mer!

Ser fult ut, gör telefonen segare. tex. min väns S4a tog det typ 3 sekunder innan den roterade skärmen, plus att det laggade en hel del. Något mer du vill?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vanilla android på nexus enheterna är oslagbart. Sense är ok och touchwiz är oanvändbart. Kommer aldrig köpa en samsung telefon så länge de använder touchwiz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så, exakt vad är det som gör iOS oanvändbart utan jailbreak? Det där är någonting som bara sägs av alla jävla Android fanboys som försöker att skapa någon form av världsbild av att Android är det perfekta felfria OSet som är perfekt för alla. I verkligheten så är det väl egentligen bara perfekt för de som vill och orkar lägga ner tiden på att pilla med sin telefon för att få den precis som de vill.

Hmm, då tar vi något så basic som filhantering. På din android laddar du ner ES och pillar direkt på telefonen, np. Föra över från dator? USB-lagring eller (wireless) adb, bam. Skicka fil via bluetooth? ~5 klick från ES.
På en iPhone, hah... Du kan inte på något sätt komma åt telefonens filsystem, och ska du flytta filer från dator till telefon räcker det inte med utforskaren. Det hade ju varit för enkelt. Du måste använda itunes från rätt dator (annars måste du radera all musik och börja om) och får absolut inte föra över något som inte itunes gillar, typ en film i fel format eller bara ett enkelt textdokument (txt). Skicka fil via bluetooth? Jo, lycka till utan att kunna föra över filer till telefonen och utforska filerna...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.