Permalänk
Medlem

6970 kylning!

Hejsan, köpte nyss ett nytt headset, då mitt förra var så ljuddämpat att jag satt och skrek som en idiot. Nu är det så att precis som jag ville så är mitt nya headset knappt ljuddämpat, vilket får mig att höra datorljuden, som är nå otroligt höga... Jag har kommit fram till att det som låter mest är mitt Grafikkort

Grafikkortet är ett XFX 6970, Referenskylaren (den som var på när jag köpte grafikkortet), är fortfarande kvar. Jag skulle nu vilja byta ut den för att få tyst på min dator.

Budget: Cirka 500 kronor. Vad tror ni om denna? http://www.inet.se/produkt/5321958/arctic-cooling-accelero-tw...
Hur ska jag veta om den passar och hur ska jag få dit allting?

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Använde den du skrev på en 6950 med unlocked shaders, funkade perfekt och var grymt tyst. Hade den alltid på lägsta RPM och den gick aldrig över 65C. Har ännu kvar grafikkortet och fungerar perfekt, enda av mina 6950 och 6970 som ännu lever.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Innan du köper ny kylning.. Hur varmt blir ditt grafikkort som mest?

Du kanske kan göra en egen fläktkurva och på så vis få adekvat kylning/ljudnivå?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Använde den du skrev på en 6950 med unlocked shaders, funkade perfekt och var grymt tyst. Hade den alltid på lägsta RPM och den gick aldrig över 65C. Har ännu kvar grafikkortet och fungerar perfekt, enda av mina 6950 och 6970 som ännu lever.

Låter bra! Hur fick du dit kylningen? Är inte så bra på sånt här

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Innan du köper ny kylning.. Hur varmt blir ditt grafikkort som mest?

Du kanske kan göra en egen fläktkurva och på så vis få adekvat kylning/ljudnivå?

Grafikkortet blev överhettat hela tiden förut, så jag fixade MSI Afterburner, för att grafikkortet inte ska bli överhettat så har jag optimerat kurvan så bra som möjligt, men fläkten ligger oftast runt 70% och då låter den som ett JET-plan. Dessutom står det max: 97 grader när jag lirar CS:GO. Inte direkt något att hänga i julgranen

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Låter bra! Hur fick du dit kylningen? Är inte så bra på sånt här

Den kommer med instruktioner som är väldigt lätt att följa, dock så är torktiden för limmet för VRAM/VRM alldeles för kort. Skulle förslå att du låter den torka åtminstone dubbelt från vad det står.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Grafikkortet blev överhettat hela tiden förut, så jag fixade MSI Afterburner, för att grafikkortet inte ska bli överhettat så har jag optimerat kurvan så bra som möjligt, men fläkten ligger oftast runt 70% och då låter den som ett JET-plan. Dessutom står det max: 97 grader när jag lirar CS:GO. Inte direkt något att hänga i julgranen

Det låter lite som om det inte vore helt tokigt att kanske rensa kylflänsen och fläkten från damm innan du köper extra-kylare.

Men, Arctic Cooling har väldigt tysta och effektiva kylare. Har en på ett 5970 som är helt ohörbart på 100% fläkt jämnfört med de flesta chassifläktar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Den kommer med instruktioner som är väldigt lätt att följa, dock så är torktiden för limmet för VRAM/VRM alldeles för kort. Skulle förslå att du låter den torka åtminstone dubbelt från vad det står.

Okej, blir att beställa den snart! :). Tack för information!

[QUOTE="Atlas Tasume;14537047"]Det låter lite som om det inte vore helt tokigt att kanske rensa kylflänsen och fläkten från damm innan du köper extra-kylare.

Vet inte riktigt. Verkar ha fått ett måndags-exemplar. Datorn har alltid låtit högt. Tog några veckor innan den börja stänga av sig, tog ett tag innan jag ladda ner MSI-afterburner, då jag förstod att det var pga överhettat grafikkort. Borde kanske ha lämnat in den och fått ett nytt i början, men orkade inte bry mig då, var så glad att jag fått min nya dator, sen så var ju mitt headset ganska ljuddämpande.

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

För att ge lite åsikter så hade jag knappast köpt en kylare till ett 6970. Hellre investerat i ett nytt grafikkort. Jag tycker den inte är värd att läggas 500kr på. Jag hade ändrat fläktkurvan och sen gått på nytt grafikkort med bra kylare. Typ ett begagnat 7970 med asus/msi kylare.

edit: går ju att montera om kylaren också men det låter jobbigt i mina öron.

edit2: Åh andra sidan kan man montera av kylaren och sätta på nästa kort.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska köpa nytt kort men stör dig på ljudnivån så rekommenderar jag den kylaren kallt (hue hue).
Har den själv och sänkte mitt 670 med 20 grader och hörs knappt.

KÖP säger jag!

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Har du bra ventilation i chassit?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

edit2: Åh andra sidan kan man montera av kylaren och sätta på nästa kort.

Precis, känns nog som en bra investering

Skrivet av xfade:

Har du bra ventilation i chassit?

Verkar inte så. Har 2 stycken Gentle typhoon 1850rpm i toppen av chassit, en där fram och sen de 2 som följde med i botten och där bak, vet inte åt vilket håll någon kör luft. Har ett R3 chassi förövrigt, ni kan ju gärna komma med förslag om hur jag ska gå till väga för att ordna flödet! Lägger nog beställningen på kylaren imorgon om inte annat :).

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Verkar inte så. Har 2 stycken Gentle typhoon 1850rpm i toppen av chassit, en där fram och sen de 2 som följde med i botten och där bak, vet inte åt vilket håll någon kör luft. Har ett R3 chassi förövrigt, ni kan ju gärna komma med förslag om hur jag ska gå till väga för att ordna flödet! Lägger nog beställningen på kylaren imorgon om inte annat :).

Låter som du har utmärkt ventilation. Så det är inte det som är problemet iaf.

Botten och fronten luft in.
Toppen och bak luft ut.
Kolla så att de sitter på detta sätt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Låter som du har utmärkt ventilation. Så det är inte det som är problemet iaf.

Botten och fronten luft in.
Toppen och bak luft ut.
Kolla så att de sitter på detta sätt.

Precis så har jag :/

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Kolla på Tradera och Blocket om finns något grafikkort som passar dig, skulle själv söka efter ett 7970, 7970GHz.
Annars kör på kylaren du tänkt dig, blir inga problem att montera bara att följa anvisningen men låt limmet (som redan sagts) torka lite längre än rekommenderat.

Lycka till!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd