Hårddisk trasig? Hur rädda datan på den?

Permalänk

Hårddisk trasig? Hur rädda datan på den?

Hej!

Jag har en 1tb hdd från Seagate som jag skulle vilja fixa till men problemet för mig är att när jag sätter i hårddisken så stannar datorn vid Windows 7 ikonen och jag kommer inte till varken inloggningsrutan eller skrivbordet.
Vad är fel på den och vad kan jag göra för att rädda datan på hårddisken?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Din rubrik var lite fattig, så jag förtydligade lite. Tänk på att försöka beskriva trådens innehåll med en välformulerad rubrik, så blir det lättare att läsa forumet!

Jag vet inte vad du menar med "fixa till", men om du menar reparera på egen hand så är det i bästa fall oerhört svårt. Om felet är mekaniskt så är det närmast omöjligt för en amatör att fixa det själv. Du kan prova att försöka komma åt hårddisken från något annat OS, t ex en live-Linux. Mer än så kan du inte göra, förutom att skicka den till typ Ibas, men då kostar det en hel del pengar att få ut din data.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Installera windows på en annan hårddisk och kör den "trasiga" som slave.

Permalänk

vad skulle hända om jag bara satte i hårddisken i datorn när datorn är igång?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Om du kör legacy IDE mode är det inte en bra idé. Kör du ahci kan det fungera om din controllers stödjer det. Generellt, stäng av datorn och koppla in hårddisken, om du sen har problem att datorn försöker boots från din trasiga disk kan du trycka f8 vid boot för att få välja boot device. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

vad skulle hända om jag bara satte i hårddisken i datorn när datorn är igång?

Försök istället att köpa en sådan här.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Har du alltså testat att koppla in hårdisken i en annan dator för att försöka kopiera hårddiskens data till en annan?

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Har du alltså testat att koppla in hårdisken i en annan dator för att försöka kopiera hårddiskens data till en annan?

jag vet att du skrev detta för ett tag sen nu men nej jag har inte det

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

vad skulle hända om jag bara satte i hårddisken i datorn när datorn är igång?

Det beror på om du har hot swap aktiverat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.