Civilingenjör/master onödigt?

Permalänk
Medlem

Civilingenjör/master onödigt?

Har länge undrat över detta, är det onödigt att utbilda sig till civilingenjör istället för högskoleingenjör inom datateknik? Har kollat på en hel del jobbannonser på monster.se och alla verkar ha krav på "högskoleutbildning med X års erfarenhet" både när det gäller jobb som junior utvecklare och senior mjukvaruutvecklare/testare/arkitekt/projektledare.

Ni som jobbar inom området, vad är erfarenhet av detta? Lönar det sig att gå en kortare utbildning och få mera erfarenhet istället för att gå en längre utbildning med finare titel och mera teoretisk kunskap?

Permalänk
Medlem

Jag läste till h-ing istället för civ-ing. Extremt prisvärt alternativ eftersom jag bet nacken av skam och sökte jobb där de uttryckligen ville ha civilingenjörer och fick jobbet ändå, till lön som enligt fackets statistik ligger strax över medianen för vad civilare från min egen årskull skulle tjänat. Förutsatt att man är stenhård förhandlare och är villig att byta jobb ett antal gånger bör man inte lida särskilt mycket av valet ekonomiskt på lång sikt heller.
Däremot måste jag medge att det tär lite på självkänslan att befinna sig med mer högutbildade personer än man själv hela dagarna. Livet som högskoleingenjör kan beskrivas som att på fritiden är du 9 dagar av 10 ditt gängs akademiker och folk blir imponerade att man är ingenjör. Men på jobbet bland folk med master, lic och doktorsexamina känner man sig som nån som snusar bak och slutade plugga efter grundskolan.
TL;DR: Är du ute efter snabba pengar läs högskoleingenjör, men är du känslig för status läs civing direkt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd

Om det är onödigt eller inte beror helt på tjänst vill jag påstå.

Men en sak är säkert, det är aldrig negativt med en master eller erfarenhet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eldfan:

Lönar det sig att gå en kortare utbildning och få mera erfarenhet istället för att gå en längre utbildning med finare titel och mera teoretisk kunskap?

Emfas min: frågans kärna är i mina ögon hur du definierar "lönar sig". Tänker du rent ekonomiskt ("störst ekonomiska tillgångar när man dör vinner"), och inom vilket tidsspann? Inkluderar man utebliven lön under studietiden och kanske studielån ovanpå det så ser man snabbt att man behöver titta på en lång tidsram innan eventuella ekonomiska fördelar kickar in. Är du intresserad av ämnet i sig så ger mer avancerade teoretiska kurser troligen annat än bara (eventuella) framtida ekonomiska fördelar, dock.

Så ja: vad inkluderas i att "löna sig"? Det finns inget "svar", utan olika människor har olika inställning. Jag känner människor som uttryckligen lever efter devisen: "det handlar om att tjäna pengar", men även de som helt medvetet väljer jobb med klart lägre löner än de hade kunnat få på andra ställen av olika skäl. Olika människor, olika preferenser.

En "högre titel" öppnar vissa dörrar, som exempelvis vidare utflykter inom den akademiska världen. Vet man redan på förhand att det inte kommer vara intressant så kan man stryka den biten i avvägningen. Tycker man det låter väldigt intressant bör den väga tungt. Är man osäker kanske man ska försöka hitta en mellanväg där dörrarna hålls relativt öppna över utbildningen. Under fem år hinner man ändras betydligt som person, inte minst i en omgivning där man hela tiden förväntas lära sig nya saker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Livet som högskoleingenjör kan beskrivas som att på fritiden är du 9 dagar av 10 ditt gängs akademiker och folk blir imponerade att man är ingenjör. Men på jobbet bland folk med master, lic och doktorsexamina känner man sig som nån som snusar bak och slutade plugga efter grundskolan.
TL;DR: Är du ute efter snabba pengar läs högskoleingenjör, men är du känslig för status läs civing direkt.

True dat.

Om man jämför en civilingenjör som läser en utbildning som kräver att man pluggar mån-fre 8-17 för att klara sina tentor mot en högskoleingenjör som behöver vara i skolan 3 dagar i veckan (och då knappt hela dagar) så förstår du kanske vad jag försöker komma fram till. Som C-ing kanske du ibland ser ner på en h-ing av den enkla anledningen att deras utbildning i sig är mycket slappare. Detta är arbetsgivarna också fullt medvetna om och tar med i sina beräkningar när de ska rekrytera nytt folk. Jag säger inte att högskoleingenjör är på något vis dåligt, det är en bra utbildning och sjukt många får jobb med bra lön efteråt (ibland även innan de är färdigutbildade också just pga bristen på ingenjörer).
Det är en avvägning man får göra själv helt enkelt. Om man känner att man orkar plugga de två åren extra så är det väldigt värt det i min mening. Du kommer inte att ångra det i efterhand, trust me.

Permalänk
Medlem

Onödigt? Nej
Nödvändigt? Nej

Omöjligt att svara på