Permalänk
Medlem

Slött nätverk mellan datorer - wifi.

Hej, har ett trådlöst nätverk hemma med 2 datorer, laptops. Båda anslutna via en Netgear router ned wpa2-aes. Hastigheten på internet ligger konstant mellan 49-50MBit/s vilket är tokmax på min 50MBit uppkoppling - funka bra på båda datorerna.

Problemet är när jag försöker föra över filer mellan datorerna, får då en hastighet på runt 700kb/s ibland upp mot 900kb/s. Har försökt det mesta som att koppla bort brandväggar, antivirus m.m, men samma problem kvarstår. Kört tracert mellan datorerna som går direkt till andra datorn utan mellanhopp och en ping på 1ms.

Hårdvaru problem tror jag inte på - 2 nyare datorer båda med sdd-diskar. Windows8 på datorerna..

Något tips?

// Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xark:

Något tips?

// Andreas

Använd kabel!

Permalänk
Medlem

kan vara så att routern inte orkar med när du har två trådlösa uppkopplingar som du belastar så hårt.

Du kan prova att byta kanal på routern ifall det är några andra som använder samma kanal så kan det hjälpa.

Prova att ansluta en av datorerna med kabel provisoriskt och se om du får högre hastighet.

Testa vad du får för hastighet mellan datorerna, med något annat än windows inbyggda fildelning.