Permalänk
Avstängd

Sony's nya action kamera AS100V

jag har förbeställt sony's nya AS100V kamera sedan flera veckor tillbaka och väntar fortfarande på den samt söker efter reviews ifrån någon som har fått tag på den redan.

Anledningen till varför jag vill ha kameran är basicly för studyshot funktionen och slowmotion filmning, tycker gopro presterar fruktansvärt dåligt under de förhållanden den är tänkt för "action" är de för mycket skakningar och inte optimala förhållanden för filmning så suger den häst, så jag hoppas iaf att denna kamera kommer vara aningen bättre, iaf tills gopro 4kommer ut.

Är de någon annan som tittat upp den här kameran och är sugen på den? När de gäller alla andra actionkameror som inte är gopro så får dem ju 0 publicitet bara för att alla fjantar ska sätta in "gopro" reklam i deras videos när dem filmar helt meninglösa saker så blir de svårt att hitta någon information när de inte skrivs något..

Är de någon som har nå andra önskemål angående actionkameror och brister de har hittat med sina och andra alternativ till bättre kameror på marknaden en just gopro, inte för att gopro är har rakt av dåliga kameror men de lämnar verkligen mer att önska om man nu ska säga så.

M V H

Permalänk
Medlem

Vi hade en tråd om den kameran förut och vi var eld och lågor. Men det var för den skulle klara 4K i 60fps. Något som dementerades efter ett par timmar och intresset svalnade.
Men den är säkert väldigt bra.
Personligen tycker jag det beror på vad man ska ha den till. Gopro är imo mer lämpad sätta på bilar m.m medans jag gillar formfaktorn mer på Sonys och Contour för personer m.m.
Här är ett test jag och en kompis gjorde mellan Gopro 2 och Contour Gen 1,
https://vimeo.com/85544264

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vi hade en tråd om den kameran förut och vi var eld och lågor. Men det var för den skulle klara 4K i 60fps. Något som dementerades efter ett par timmar och intresset svalnade.
Men den är säkert väldigt bra.
Personligen tycker jag det beror på vad man ska ha den till. Gopro är imo mer lämpad sätta på bilar m.m medans jag gillar formfaktorn mer på Sonys och Contour för personer m.m.
Här är ett test jag och en kompis gjorde mellan Gopro 2 och Contour Gen 1,
https://vimeo.com/85544264

ja alltså formfakton på gopro är totalt värdelös om man ska placera den på hjälmar, känns inte bra om man kör fortare en 50km i timmen.

Sedan tycker jag 4k är dumt överhype. Kanske om 2år att de blir användbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

ja alltså formfakton på gopro är totalt värdelös om man ska placera den på hjälmar, känns inte bra om man kör fortare en 50km i timmen.

Sedan tycker jag 4k är dumt överhype. Kanske om 2år att de blir användbart

Jag skulle ha en väldig användning för 4K idag. Sålde nyligen min kamera som sköt 2.5K och jag saknar det oerhört i redigeringen. Ser inte varför det blir mer användbart om två år, reframing och stabilisering är lika användbart idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

ja alltså formfakton på gopro är totalt värdelös om man ska placera den på hjälmar, känns inte bra om man kör fortare en 50km i timmen.

Sedan tycker jag 4k är dumt överhype. Kanske om 2år att de blir användbart

Som Nisse säger så ju högre upplösning desto mer kan du jobba med materialet. Eftersom du är intresserad av bildstabilisering så känns det dumt att avfärda det som hype då du har stora möjligheter att faktiskt stabilisera i efterhand då.

Har fått upp ögonen på just denna kameran också. Känns intressant, men kanske inte så revolutionerande som det först rapporterades om. Skall jag köpa en actionkamera i den prisklassen så är det nog med 4k för min del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjodd:

Som Nisse säger så ju högre upplösning desto mer kan du jobba med materialet. Eftersom du är intresserad av bildstabilisering så känns det dumt att avfärda det som hype då du har stora möjligheter att faktiskt stabilisera i efterhand då.

Har fått upp ögonen på just denna kameran också. Känns intressant, men kanske inte så revolutionerande som det först rapporterades om. Skall jag köpa en actionkamera i den prisklassen så är det nog med 4k för min del.

720p stabiliserat med bra färg ser bättre ut en 4k som skakar som skit och oskarpa bild med dåliga färger.

Må man så edita de i premier, vegas, nuke. Vad man nu väljer, 4k är fortfarande överhype.

Helt ärligt tycker jag de flesta 4k ser mer ut som 1080p fast super förstorat, bringer knappt nå exatra detaljer, iaf av de kameror jag sätt. Är intresserad när 4k kan komma och faktiskt ha en bra skärpa på filmningen.

Och då är jag inte intresserad av att filma en blomjävel med ett stativ. Jag vill kunna filma de ifrån motorcykeln eller bil eller placera de på vad fan som helst som rör sig så ska de se bra ut. De är väl typ hur reklamen för 4k ser ut lol ^^.

Och varken jag eller resten av sverige kommer nog att övergå till 4k inom 2år heller. Kanske 5år så är de standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

720p stabiliserat med bra färg ser bättre ut en 4k som skakar som skit och oskarpa bild med dåliga färger.

Må man så edita de i premier, vegas, nuke. Vad man nu väljer, 4k är fortfarande överhype.

Helt ärligt tycker jag de flesta 4k ser mer ut som 1080p fast super förstorat, bringer knappt nå exatra detaljer, iaf av de kameror jag sätt. Är intresserad när 4k kan komma och faktiskt ha en bra skärpa på filmningen.

Och då är jag inte intresserad av att filma en blomjävel med ett stativ. Jag vill kunna filma de ifrån motorcykeln eller bil eller placera de på vad fan som helst som rör sig så ska de se bra ut. De är väl typ hur reklamen för 4k ser ut lol ^^

Självklart skall det inte vara någon uppblåst bild från usel sensor. Man skall inte jämföra äpplen och päron, med eller utan svordomar.

Förresten, jag tänkte beställa en sådan här att leka med och väntar istället på en kamera som är värt de tre- fyra tusenlapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

720p stabiliserat med bra färg ser bättre ut en 4k som skakar som skit och oskarpa bild med dåliga färger.

Tror du missförstod vad vi sa. 4k stabiliserat och scalat till 720p ser mycket stabilare och snyggare ut än stabiliserat, warpat och vingligt 720p.

När du stabiliserar ditt 720p så måste redigeringen antingen beskära och förstora filmen vilket leder till försämrade färger och upplösning. Eller så måste den böja och warpa vilket gör en sjösjuk när man tittar.
Har du filmat i 720p så kommer all reframing leda till sämre bild.

Har du 1080p blir det mycket lättare och har du 4k så blir det ytterligare 4ggr bättre.

Det är varför jag gillade 2.5k och vill ha 4k. Jag skulle i princip aldrig exportera i det utan det är för redigering. Men vi har alla olika krav.
Fast en actioncam som det inte blir skakigt med lär ju dröja ett par år innan den uppfinns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjodd:

Självklart skall det inte vara någon uppblåst bild från usel sensor. Man skall inte jämföra äpplen och päron, med eller utan svordomar.

Förresten, jag tänkte beställa en sådan här att leka med och väntar istället på en kamera som är värt de tre- fyra tusenlapparna.

då får du vänta bra länge!

men den såg intressant ut! men något som nu inte nämns med många kameror är ju just hur bra dem är att ta in ljus, jag vet inte vad man ska säga, men exempelvis när man filmar så visas himlen helt grå när den är blå och sånna saker, och ibland är saker som inte direkt är i fokuset försvinner nästan helt. Inte att de blir suddigt av fokuset, mer att de bara blir de försvinner på ett osmidigt vis.

Vet inte hur jag ska förklara de men är alltid tvungen att edita om ganska mycket för att man ska se himlen eller saker som ligger längre bort, detta är dock gopro 2. Men gopro 3+ har ungefär samma men lite bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tror du missförstod vad vi sa. 4k stabiliserat och scalat till 720p ser mycket stabilare och snyggare ut än stabiliserat, warpat och vingligt 720p.

När du stabiliserar ditt 720p så måste redigeringen antingen beskära och förstora filmen vilket leder till försämrade färger och upplösning. Eller så måste den böja och warpa vilket gör en sjösjuk när man tittar.
Har du filmat i 720p så kommer all reframing leda till sämre bild.

Har du 1080p blir det mycket lättare och har du 4k så blir det ytterligare 4ggr bättre.

Det är varför jag gillade 2.5k och vill ha 4k. Jag skulle i princip aldrig exportera i det utan det är för redigering. Men vi har alla olika krav.
Fast en actioncam som det inte blir skakigt med lär ju dröja ett par år innan den uppfinns.

jo de lär nog ta några år, men 1080p kan dem slipa på bra länge nog!

Något som också kan pekas ut är att jag tycker fan att gopro är dem enda som faktiskt lyckats göra riktigt bra fästen för sina kameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

då får du vänta bra länge!

men den såg intressant ut! men något som nu inte nämns med många kameror är ju just hur bra dem är att ta in ljus, jag vet inte vad man ska säga, men exempelvis när man filmar så visas himlen helt grå när den är blå och sånna saker, och ibland är saker som inte direkt är i fokuset försvinner nästan helt. Inte att de blir suddigt av fokuset, mer att de bara blir de försvinner på ett osmidigt vis.

Vet inte hur jag ska förklara de men är alltid tvungen att edita om ganska mycket för att man ska se himlen eller saker som ligger längre bort, detta är dock gopro 2. Men gopro 3+ har ungefär samma men lite bättre.

Vill du ha kontroll över bilden så är det inte en actionkamera som "sköter" sig själv du skall ha. Och vill du få bra bild så är det planering och anpassning som gäller, oavsett kamera.
Dock så är det ju vansinnigt hett med den här typen av kameror, och 4k, så det lär komma mängder med spännande produkter närmaste åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjodd:

Vill du ha kontroll över bilden så är det inte en actionkamera som "sköter" sig själv du skall ha. Och vill du få bra bild så är det planering och anpassning som gäller, oavsett kamera.
Dock så är det ju vansinnigt hett med den här typen av kameror, och 4k, så det lär komma mängder med spännande produkter närmaste åren.

Sant de du skriver, är dock sällan jag gör planerade klipp. Här är min tumblr jag starta för någon dag sedan som jag tänkte fylla upp under året.

http://mikenxswe.tumblr.com/

Något som jag gillar är väl att dem trycker in slowmotion filmning med kamerorna, är nog en av de funktioner jag vill använda och leka mest med så mycket fps som möjligt och 1080p! Annars åker systemkameran upp när jag vet lite mer specifikt vad de är jag ska göra för något och inte bara är on the move.

Permalänk
Medlem

Bra bildstabilisering är det viktigaste. Många klipp man ser är så man mår dåligt efter några sekunder. Klippen från AS100V är väldigt imponerande, bra "känsla" i bilden också med rätt bildvinkel. Kanske att de är efterbehandlade för att korrigera linsfel? Och sedan så kan ju Sony sin sak med sensorer och elektronik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Bra bildstabilisering är det viktigaste. Många klipp man ser är så man mår dåligt efter några sekunder. Klippen från AS100V är väldigt imponerande, bra "känsla" i bilden också med rätt bildvinkel. Kanske att de är efterbehandlade för att korrigera linsfel? Och sedan så kan ju Sony sin sak med sensorer och elektronik

återstär väl att se. Antingen kommer de vara guld eller flopp. Ingen kamera har väl varit helt felfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bra bildstabilisering är det viktigaste. Många klipp man ser är så man mår dåligt efter några sekunder. Klippen från AS100V är väldigt imponerande, bra "känsla" i bilden också med rätt bildvinkel. Kanske att de är efterbehandlade för att korrigera linsfel? Och sedan så kan ju Sony sin sak med sensorer och elektronik

Skrivet av Granter:

återstär väl att se. Antingen kommer de vara guld eller flopp. Ingen kamera har väl varit helt felfri.

Den har elektronisk stabilisering och har för mig att kameran klipper 50 grader för det. Det kan man ju i princip göra lika bra, eller bättre själv annars. Man bör nog tänka mer på var och hur man placerar kameran för att eliminera skakningar.

För egen del tycker jag AS100 har uppdaterats för lite för att det skall vara värt det. Bildmässigt verkar den prestera likvärdigt som AS15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

jo de lär nog ta några år, men 1080p kan dem slipa på bra länge nog!

Något som också kan pekas ut är att jag tycker fan att gopro är dem enda som faktiskt lyckats göra riktigt bra fästen för sina kameror

Jag tycker fästena för bilar och sånt tex sugkoppen till gopro är grymma en jag gillar också Contours gummistropp-fäste.

Sugproppen gillade jag så mycket att jag sparade den när jag sålde min Gopro, kan modda den till lite av varje, tex min bmpcc.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag tycker fästena för bilar och sånt tex sugkoppen till gopro är grymma en jag gillar också Contours gummistropp-fäste.

Sugproppen gillade jag så mycket att jag sparade den när jag sålde min Gopro, kan modda den till lite av varje, tex min bmpcc.

Apropå sugproppar, kör själv med Biltemas till min Canon XF100. Är lite allergisk mot action-kamrornas extrema vidvinkel så det är en rätt bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Apropå sugproppar, kör själv med Biltemas till min Canon XF100. Är lite allergisk mot action-kamrornas extrema vidvinkel så det är en rätt bra lösning.

http://forumbilder.se/DC65E/img-20140310-224206.jpg

Klockrent!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punchdrunk:

Apropå sugproppar, kör själv med Biltemas till min Canon XF100. Är lite allergisk mot action-kamrornas extrema vidvinkel så det är en rätt bra lösning.

http://forumbilder.se/DC65E/img-20140310-224206.jpg

ja dom där är fett bra när man tågsurfar. Aldrig lossnat

Permalänk
Medlem

Väcker tråden till liv med en rejäl recension:
https://www.youtube.com/watch?v=4P340RTWo2M

Intressant kamera helt klart. Bådar gott till nästa generation actionkameror.