Permalänk

vattenkyla 7970 och en i5:a

Hejsan tänkte se om jag kunde få lite input och tankar på min fundering på o skaffa riktig vattenkylning till min dator.
Det som jag i nuläget tänkte kyla är mitt gfx och processor med utrymme för extrem kylförmåga med tanke på radiatorn.
Har börjat köra ihop en inköpslista på coolingstuff/inet då vissa saker är billigare här och vissa där men för enkelhetens skull har jag kört allting förutom radiatorn på inets kundvagn då den är lättare att länka(och inte finns på inet).

inet och radiatorn

Då jag är något av en extrem nybörjare när det gäller just vattenkylning i överlag så är jag lite halvt osäker på om jag glömt något eller gjort någon megatabbe någonstans i mina planer.

Som det är i nuläget tänkte jag ha radiatorn utanför chassit då det inte finns på världskartan att man får in den i något chassi som kan tänkas finnas i princip.
Har ett antec p280 chassi som har slanghål för in och utflöde förmonterad. finns det nån "maxlängd" man kan ha ifrån chassit till radiatorn igentligen? kan bli i stil med att chassit står under skrivbordet nu och radiatorn står ovanpå på skrivbordet det kan ju bli 1 meter ca fram och tillbaka kanske mera.
All input uppskattas till denna novis inom den stora riktiga vattenkylningsdjungeln

Permalänk

Du ska ha en topp til pumpen annars går det inte att anslutna den till resten av bygget, sen så är det en rejäl radiator för ett första bygga ( inget fel med det ) men undrar ändån ifall du inte ska ha fläktar, då jag inte vet hur mycket den kyller som passiv kylt, sedan skulle jag nog ta lite mer vätska ( hellre för mycket än för lite ), ser fram emot att se ett album

och nej du behöver inte oroa dig över att pumpen inte orkar, du valde ju den kraftigaste ( vad jag vet ) som finns till vattenkylning

Permalänk

Mjo fläktar kommer lite senare tänkte se hurpass den kyler passivt om det räcker till eller inte får jag väl reda på då ;). med tanke på dess groteska storlek så kan det kanske räcka till om jag inte klockar något i nuläget, isåfall tillkommer fläktar då om det inte räcker till.
var inte topp till pumpen jag valde då som låg i kundvagnen?

Permalänk
Permalänk

Ah ser nu att det är lite galet var inte samma som jag såg på cooling-stuff sidan då den har ett par tecken annorlunda http://coolingstuff.se/p/776/ek-d5-x-res-140-csq-acetal står dom ska passa varandra där iaf. sen på cooling-stuff(som jag förmodligen lär beställa det mesta ifrån i slutändan)
så har dom "vanliga" anslutningsnipplar och kompressionsnipplar är det nån igentlig skillnad på kompression och inte när det gäller vattenkylning såsett? annars kan man ju ta en mindre slang men då blir det väl sämmre flöde i systemet antar jag iaf?
Sen antar jag man lär behöva ett par adaptrar med 45/90 graders vinklar till för att underlätta slangdragningen?

En del av frågorna lär ju vara ja idiotfrågor rent ut sagt men vill vara 100% säker i slutändan så man inte råkar göra nån tabbe här eller där blir lätt dyrt när det är vatten och elektronik involverad annars :s

Permalänk
Medlem

10/16 låter optimalt i mina öron men jag vet inte, själv kör jag med 13/19 och man måste kolla innan så att nipplarna passar överallt, de är ganska stora.
Storleken har ingen betydelse men har du tjockare slangväggar så kan du böja slangen mer utan att få veck på den "kink"
Vad jag vet så passar 13/19 nipplarna utan adaptrar och böjar på de sakerna du har plockat ihop.

Permalänk

Istället för den sunkiga phobya radden, köp en riktig watercool istället. Det är en helt annan nivå/kvalité på alla sätt och vis. Kostar inte mkt mer än phobya radden heller. Arthur på coolingstuff kan ta hem såna om du inte vill köpa direkt från aquatuning.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p15381_Waterco...

Finns fötter till dom och skyddsgaller, bara att ställa den där du vill ha den. Finns även för 140mm fläktar. Har en 1080 själv och är extremt nöjd med den.