Permalänk

Varm Processor

Hej! Jag har en AMD Phenom II X4 965 Processor i min spelserver dator. Problemet är att den blir riktigt varm (Runt 70 grader) det konstiga är dock att värmen stannar på 70 grader. Även om processorn bara används till 40% så är den fortfarande lika varm som om den används till 90%. Fungerar processorer så här eller kan det bero på att kylarpastan är dåligt applicerad? Satte in processor själv och är inte jätte van vid detta så det kan hända att jag kylarpastan inte blev korrekt applicerad.

Anledningen till att jag frågar och inte bara testar är för att jag inte äger någon kylarpasta utan jag hade behövt låna det av en vän, och det känns rätt onödigt att använda någon annans grej i onödan.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den där processorn ska inte gå över 62 grader. Vilken kylare använder du?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om temp är ungefär lika oavsett i idle eller load så skulle jag nog installera om kylaren och lägga ett typ riskorn i kors(tunna strängar) bra kylpasta(Articsilver 5 eller nåt)när det gäller AMD processorer. Intel processorer behöver man bara ett halvt riskorn då kärnorna ser olika ut, om du undrar.
Och när du väl fått kontakt med pastan med kylaren så håll den nere medans du skruvar fast den så att du inte får luftbubblor emellan!

Lycka till!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Den där processorn ska inte gå över 62 grader. Vilken kylare använder du?

Den är orginal kylaren till denna processor: AMD Phenom 8650 Triple-Core Processor 2.30 GHz

Så jag förstår att den blir varm men inte varför den aldrig svalnar.

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Om temp är ungefär lika oavsett i idle eller load så skulle jag nog installera om kylaren och lägga ett typ riskorn i kors(tunna strängar) bra kylpasta(Articsilver 5 eller nåt)när det gäller AMD processorer. Intel processorer behöver man bara ett halvt riskorn då kärnorna ser olika ut, om du undrar.
Och när du väl fått kontakt med pastan med kylaren så håll den nere medans du skruvar fast den så att du inte får luftbubblor emellan!

Lycka till!

Får väl testa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Får väl testa det

Ja, testa det först. Funkar det fortfarande inte, köp en bättre kylare!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av rrasmuuus:

Får väl testa det

Tänk på att du måste rengöra processorn och kylaren innan du lägger på ny kylpasta. Och när det gäller kylpasta så är det inte så att lite mer är bättre, snarare bättre att ta för lite eftersom kylpasta leder värme dåligt (men bättre än luft) man har det för att fylla ut de små ojämnheterna på processorn och kylaren.

Du rengör enklast processorn och kylaren genom att ta aceton eller liknande medel på en tops sedan torkar du bort den gamla kylpastan.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Funkade inte med att byta kylarpasta. Vilken processorkylare skulle ni rekommendera? (Ska helst vara billig)