Permalänk

Fråga om headers

Jag har köpt en obsidian 750d och bytt alla fläktar mot silent Wings 140mm pwm men har upptäckt att alla mina case fan connectors i Mobo är 3 mins som gör pwm värdelös.

Nu undrar jag om jag kan använda en 5-1 4 pin splitter och en molex och kopplar alla fläktar till CPU 4pin (inklusive noctua CPU cooler) så jag kan använda pwm funktionen eller om jag ska köra en fläktkontroll för alla case fans?

Säkert är denna fråga är rätt noobigt men jag är en rookie och detta är första gång jag bygger en burk själv.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

Ja det kan du. Bara du är medveten om att alla fläktar kommer styras identiskt. Dvs att du kommer få samma signal till alla fläktar, ingen individuell styrning.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk

Men om jag sänker CPU fläkt rpm kommer den sänka all fläktar också lr hur?
Dvs om jag vill ha lägre rpm i chassi så kommer det att ha stor påverkan på CPU temp.
Eller?

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

Precis så, Carlos Varför kör du inte splittern från en chassi-/system-header och sen CPU fan från CPU headern?

Permalänk

Bestämde mig för att köra cpufläkten som det ska och chassi fläktarna till moderkort 3pin tills jag köper en fläktstyrning.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB