Funkar alla sfp moduler i alla switchar? Olika fabrikat.

Permalänk
Medlem

Funkar alla sfp moduler i alla switchar? Olika fabrikat.

Hej undrar om alla sfp moduler som sitter i fiber switchar passar alla switchar som har dessa uttag.

Cisco, tp-linkm hp bland annat. dom ser ju exakt likadana ut..

Eller är dom olika?

Permalänk

Ja, ungefär.

Det finns ju lite olika SFP-liknande produkter: GBIC, SFP och SFP+.
Så länge det är rätt produkttyp så funkar* det, oberoende av leverantör.

* Bara för att jag vågade skriva detta kommer någon strax med ett inlägg om hur det minsann inte alls funkade med brocade-SFPer i en Ciscoswitch el motsv.

Edit: Utöver de vanligt förekommande varianterna ovan finns ytterligare några typer, QSFP och XFP med flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ja, ungefär.

Det finns ju lite olika SFP-liknande produkter: GBIC, SFP och SFP+.
Så länge det är rätt produkttyp så funkar* det, oberoende av leverantör.

* Bara för att jag vågade skriva detta kommer någon strax med ett inlägg om hur det minsann inte alls funkade med brocade-SFPer i en Ciscoswitch el motsv.

Edit: Utöver de vanligt förekommande varianterna ovan finns ytterligare några typer, QSFP och XFP med flera.

ja jag menar t-ex en DELTACO SFP 1000Base modul rakt in i en hp sfp switch.,
t,ex http://www.dustinhome.se/product/5010080654/netgear-fs726t-pr...

på denna switch står det gbic/ sfp här verkar båda modulerna passa ?

Permalänk
Skrivet av toorop:

på denna switch står det gbic/ sfp här verkar båda modulerna passa ?

Nnneej, det är nog bara begreppsförvirring hos Netgear eller Dustin. Tror jag. Jag har ingen koll på Netgears prylar, men det låter märkligt med ett hål för både GBIC och SFP. (På bilden ser hålet alldeles för litet ut för en GBIC, också.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

* Bara för att jag vågade skriva detta kommer någon strax med ett inlägg om hur det minsann inte alls funkade med brocade-SFPer i en Ciscoswitch el motsv.

Hej hej, ja jag har råkat ut för en hel del skumma interop-problem.
SFPer är inte så standardiserade som man önskar.

Permalänk
Medlem

Man kan ju köpa det som tillbehör, vissa portar (hej alcatel) kräver nycklade sfp:er men generellt fungerar det som bosche säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

HP, Juniper och Cisco kräver sina egna SFPer vet jag efter många års erfarenhet.
Men man kan köpa "okodade" från Direktronik och dessutom mycket billigare.

Visa signatur

Medlem #14