Hur lär man sig redigera film/bild?

Permalänk
Medlem

Hur lär man sig redigera film/bild?

Hej
Jag har tänkt att börja med film och/eller bild redigering. Har tillgång till en hyfsad dator och pengar till redigeringsprogram.
Det jag funderar på är hur man kan lära sig att redigera (Har ingen tidigare erfarenhet). Finns det bra kurser att gå eller guider på youtube? Eller är det bättre med att pröva sig fram? Eller något annat sätt?
Skulle vara jätte snällt om någon kunde ge tips

Permalänk
Medlem

Bara att sätta igång. Youtube är fullt av bra tutorials och om du vill spendera lite så är en månad på lynda.com inte särskillt dyrt.
Det mesta lär man sig genom trial and error samt att snacka, chatta, lyssna osv på vad andra gör, både i verkligheten och på forum.

Kort och gott, Tuta Och Kör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Bara att sätta igång. Youtube är fullt av bra tutorials och om du vill spendera lite så är en månad på lynda.com inte särskillt dyrt.
Det mesta lär man sig genom trial and error samt att snacka, chatta, lyssna osv på vad andra gör, både i verkligheten och på forum.

Kort och gott, Tuta Och Kör!

Tack för svar. Är det photoshop och after effects som gäller, eller finns det något bättre program?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extol:

Tack för svar. Är det photoshop och after effects som gäller, eller finns det något bättre program?

De är bra program, testa alla du kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Tack för svar. Är det photoshop och after effects som gäller, eller finns det något bättre program?

Photoshop är kanon.
After Effects är inte riktigt en video redigerare utan en composer som man använder mest för effekter, grafik, animeringar med mera. Adobes videoredigering heter Premiere och finns även i en lättare elements utgåva.
Andra populära och lite billigare alternativ är Hit Film och Sony Vegas.
Kör du Mac så finns Final Cut som ger en rätt rejäl pang för pengen.
ytterligare finns tex Avid och Davinci men jag rekommenderar dem inte för nybörjare.

Mitt tips är Adobe Premiere eftersom det är störst utanför TV-stationerna dvs massor av hjälp på forum och tutorials. Om du blir biten, övar på och tjatar till dig ett vik på ett prodbolag så är det troligen det de kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

De är bra program, testa alla du kan hitta.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Photoshop är kanon.
After Effects är inte riktigt en video redigerare utan en composer som man använder mest för effekter, grafik, animeringar med mera. Adobes videoredigering heter Premiere och finns även i en lättare elements utgåva.
Andra populära och lite billigare alternativ är Hit Film och Sony Vegas.
Kör du Mac så finns Final Cut som ger en rätt rejäl pang för pengen.
ytterligare finns tex Avid och Davinci men jag rekommenderar dem inte för nybörjare.

Mitt tips är Adobe Premiere eftersom det är störst utanför TV-stationerna dvs massor av hjälp på forum och tutorials. Om du blir biten, övar på och tjatar till dig ett vik på ett prodbolag så är det troligen det de kör.

Tack för svar, ska prova runt lite och öva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Tack för svar, ska prova runt lite och öva

Du får ett väldigt stort försprång om du lär dig vad alla verktyg är för något (och vad dom gör) i Ps.

Så läs på och prova på alla verktyg, så har du en bra grund att stå på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

http://www.creativecow.net/ är en bra community för allehanda videorelaterade frågor.