Permalänk
Medlem

Blockera tumblr, twitter osv

Hej alla!

Nu vänder jag mig till er, för att jag vet att ni här kan er sak. Jag försöker blockera sidor som tumblr, och så till exempel pga av all skräp som finns där på. Har installerat ett tillägg på google chrome, och blockerat sidan via min router (www.tumblr.com). Problemet är att den inte verkar blockera alla sidor där inne, söker jag på något på google + tumblr så kommer jag kunna gå in på vissa av de sidorna ändå. Men går jag in på www.tumblr.com så skickar den vidare mig till youtube (som jag själv valt på Chrome tillägget). Har blockera massor av andra sidor genom att skriva in "ip adresser" på egenskaper på Internet Protocol Version 4 på nätverket, och då skrivit in på "Prefered DNS server och Alternate DNS sever". Men dessa sidor blockeras då inte eftersom de hör till sociala nätverk.

Skulle vara så tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta! Vill verkligen inte kunna gå in på tumblr, och har sökt som en tok på nätet men hittar liksom inget. Försökte hitta något på routern som kan blockera, men det verkar visst inte fungera. Varför blockeras inte ALLA sidor på tumblr?

Tacksam!

/ DZR

Permalänk

du blockar det i routern

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Du kan sätta DNS till OpenDSN och blocka där. Det är ganska enkelt det med.

Permalänk
Medlem

Ett tredje alternativ (inte nödvändigtvis bättre) är att blocka domäner via din hosts-fil.

En rad som denna:
127.0.0.1 www.twitter.com

..blockar just den domänen. Men inte utan www. Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DZR:

Hej alla!

Nu vänder jag mig till er, för att jag vet att ni här kan er sak. Jag försöker blockera sidor som tumblr, och så till exempel pga av all skräp som finns där på. Har installerat ett tillägg på google chrome, och blockerat sidan via min router (www.tumblr.com). Problemet är att den inte verkar blockera alla sidor där inne, söker jag på något på google + tumblr så kommer jag kunna gå in på vissa av de sidorna ändå. Men går jag in på www.tumblr.com så skickar den vidare mig till youtube (som jag själv valt på Chrome tillägget). Har blockera massor av andra sidor genom att skriva in "ip adresser" på egenskaper på Internet Protocol Version 4 på nätverket, och då skrivit in på "Prefered DNS server och Alternate DNS sever". Men dessa sidor blockeras då inte eftersom de hör till sociala nätverk.

Skulle vara så tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta! Vill verkligen inte kunna gå in på tumblr, och har sökt som en tok på nätet men hittar liksom inget. Försökte hitta något på routern som kan blockera, men det verkar visst inte fungera. Varför blockeras inte ALLA sidor på tumblr?

Tacksam!

/ DZR

Räcker det inte att lägg till wildcard(*)?

Funkar iaf. så i mjukvarubrandväggar, testa *tumblr.com* så ska du se att den blockerar allt

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hur sätter jag till OPEN DNS? Hittar inte det i min netgear router..

tackle, förstår inte riktigt, vart ska jag lägga in de siffrorna?

Permalänk
Medlem

Det där i hosts filen, verkar som jag måste skriva in varje separat då, alltså vissa sidor blockas ju redan på tumblr, men inte alla..

Permalänk
Medlem

Kan du inte blocka "tumblr.com" utan www i routern?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

en fråga av intresse bara, varför vill du blockera sidorna? räcker det inte med att du inte går in på dom?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

https://chrome.google.com/webstore/detail/stayfocusd/laankejk... är riktigt bra.

Du lägger till vilka sidor du tycker är "dåliga", och ställer in hur mycket tid du vill kunna spendera på dem per dag.
Efter den tiden blockas sidorna, och om du lägger till extensionsidan som en dålig sida kan du inte inaktivera addonen.

Du kan aktivera en funktion som gör det svårt att ändra settings också, du ska skriva en text, går inte att copy/pasta, och skriver du ett tecken fel måste du börja om.

Permalänk
Medlem

Tyvärr morxy49 så klarar jag inte av att hålla mig borta från skärp som finns på den sidan, även om jag verkligen vill det!

El_raspberry, tack, men blockerar den alla sidor på tumblr.com? för www.tumblr.com är blockerad för mig, men t ex lukas.tumblr.com kan jag komma in på, t ex. Och finns så många sidor så de inte går att blockera allihopa.. Vill ta bort alla kryphål liksom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DZR:

Tyvärr morxy49 så klarar jag inte av att hålla mig borta från skärp som finns på den sidan, även om jag verkligen vill det!

El_raspberry, tack, men blockerar den alla sidor på tumblr.com? för www.tumblr.com är blockerad för mig, men t ex lukas.tumblr.com kan jag komma in på, t ex. Och finns så många sidor så de inte går att blockera allihopa.. Vill ta bort alla kryphål liksom

Ja, den ska blocka allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kan du inte blocka "tumblr.com" utan www i routern?

Känns fortfarande som det här vore det smidigaste alternativet om inte din routers filtreringsfunktion är stendum.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL