Permalänk
Medlem

DNS-servern svarar inte, provat allt

Hej.

Ja, jag har som sagt problemet att, när jag kopplar in nätverkskabeln på min dator hos min polare så blir det ett gult varningstecken, och det står att DNS-servern inte svarar. Notera att min internetet fungerar klockrent med min kompis dator, och min port fungerar med andra nätverk, exempelvis hemma.

Jag har provat att ändra DNS till 8.8.8.8, funkar inte. Auto funkar inte. Jag kan inte pinga 8.8.8.8. Provat båda portarna på moderkortet (Realtek och Intel). Ingen skillnad när jag ominstallerar drivisar.

Snabbt svar uppskattas enormt då man gärna vill kunna gibba på ett LAN...

Tack, glad påsk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Får du någon nätverksanslutning annars? Kan du t ex pinga 8.8.8.8 från din dator? Hur får du övriga IP-uppgifter annars, är det via din polares router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Får du någon nätverksanslutning annars? Kan du t ex pinga 8.8.8.8 från din dator? Hur får du övriga IP-uppgifter annars, är det via din polares router?

Jag kan inte pinga 8.8.8.8, åtminstone inte genom commandet "ping 8.8.8.8" i cmd. Jag har IP-inställningarna på samma som min kompis, vilket är auto.

Edit: eller där kanske jag har fel?

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data: Reply from 192.168.1.1: Destination net unreachable. Reply from 192.168.1.1: Destination net unreachable. Reply from 192.168.1.1: Destination net unreachable. Reply from 192.168.1.1: Destination net unreachable. Ping statistics for 8.8.8.8: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Okej. Kika med kommandot "ipconfig" i CMD vad du får för IP-adress. Är den inom samma range (nät) som din polares adress, dvs, ser den ut att starta på samma sak? Du bör även se din default gateway under ipconfig-kommandot, kan du pinga den? Vad jag försöker få fram är vart i nätet det kan strula. Kan du pinga din default gateway så har du troligtvis access i det lokala nätverket.

Är din IP-adress inom någon av dessa ranger?
0.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Okej. Kika med kommandot "ipconfig" i CMD vad du får för IP-adress. Är den inom samma range (nät) som din polares adress, dvs, ser den ut att starta på samma sak? Du bör även se din default gateway under ipconfig-kommandot, kan du pinga den? Vad jag försöker få fram är vart i nätet det kan strula. Kan du pinga din default gateway så har du troligtvis access i det lokala nätverket.

Är din IP-adress inom någon av dessa ranger?
0.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Jag kan pinga min gateway, ja. Reply from *gateway*.

Vi har inte samma IP, inte ens i närheten tycker jag det ser ut som. Eller visst är det IPv4? Min IPv4 är iallafall 192.168.1.2 och hans är 109.228.190.6. Hans Connection-specific DNS Suffix är bahnhof.se medan min är Home, kan detta vara boven?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag kan pinga min gateway, ja. Reply from *gateway*.

Vi har inte samma IP, inte ens i närheten tycker jag det ser ut som. Eller visst är det IPv4? Min IPv4 är iallafall 192.168.1.2 och hans är 109.228.190.6. Hans Connection-specific DNS Suffix är bahnhof.se medan min är Home, kan detta vara boven?

Skickades från m.sweclockers.com

Ni sitter inte ens på samma logiska nät.
Skriv...

c:\>ipconfig /all

...och posta resultatet här.

Ser ut som din vän har en publik IP-adress (WAN) och du en privat (LAN). Vore bra om du kunde beskriva hur utrustningen är kopplad också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

192.168.1.1 äf förmodligen din polares router.

Men ja. ni måste båda vara på samma subnet.

Sätt både till automatisk och starta om datorerna. Automatisk IP, automatisk DNS. Ni bör bli tilldelade liknande ip addresser av antingen routerns eller ISP.

annars kan ni sätta en till 192.168.191.2 och en till 192.168.191.3 tex. och sedan automatisk dns.

men det är inte säkert att hans isp tillåter det, vissa tillåter enbart automatisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ni sitter inte ens på samma logiska nät.
Skriv...

c:\>ipconfig /all

...och posta resultatet här.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få över resultatet till SWEC då min dator är utan internet, jag skriver från mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

192.168.1.1 äf förmodligen din polares router.

Du kanske är blockad i den?

Testa annars att sätta allt på automatiskt. Automatisk IP, automatisk DNS. Funkar ofta bäst om man inte vet 100% vad man gör.

Som jag skrev i OP, auto gör ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag vet inte riktigt hur jag ska få över resultatet till SWEC då min dator är utan internet, jag skriver från mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill veta:
Nätmask
DHCP-server
DNS-server

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vill veta:
Nätmask
DHCP-server
DNS-server

Min dator:
Nätmask: 255.255.255.0
DHCP-server: 192.168.1.1
DNS-servers: 192.168.1.1

Hans dator:

Nätmask: 255.255.255.0
DHCP-server: 79.136.71.1
DNS-servers: 213.80.98.2
213.80.98.3

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna beskriva hur det är kopplat där hemma. Jag antar att ni har en router eller en switch? Som någon skrev, du får en privat IP-adress och din kompis har en skarp IP-adress. Ni är inte ens i samma nätverk.

Levererar internetleverantören mer än en skarp IP-adress till hushållet så bör det räcka med en switch. Men levereras bara en (detta brukar vara fallet) så behöver ni en router mellan "internet" och era datorer. Routern har nämligen en funktion som gör det möjligt att sitta med flera privata ip-adresser på samma skarpa ip-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Skulle du kunna beskriva hur det är kopplat där hemma. Jag antar att ni har en router eller en switch? Som någon skrev, du får en privat IP-adress och din kompis har en skarp IP-adress. Ni är inte ens i samma nätverk.

Levererar internetleverantören mer än en skarp IP-adress till hushållet så bör det räcka med en switch. Men levereras bara en (detta brukar vara fallet) så behöver ni en router mellan "internet" och era datorer. Routern har nämligen en funktion som gör det möjligt att sitta med flera privata ip-adresser på samma skarpa ip-adress.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vill veta:
Nätmask
DHCP-server
DNS-server

Skrivet av CFSsss:

192.168.1.1 äf förmodligen din polares router.

Men ja. ni måste båda vara på samma subnet.

Sätt både till automatisk och starta om datorerna. Automatisk IP, automatisk DNS. Ni bör bli tilldelade liknande ip addresser av antingen routerns eller ISP.

annars kan ni sätta en till 192.168.191.2 och en till 192.168.191.3 tex. och sedan automatisk dns.

men det är inte säkert att hans isp tillåter det, vissa tillåter enbart automatisk.

Detta var riktigt konstigt, jag provade en annan port på routern så fungerade allt klockrent. Jag förstår inte, kan någon förklara detta...?

Tack till er som hjälpt till!!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det inte är en router din polare har utan en "multimediabox" för en fiberanslutning där olika portar är konfigurerade för olika tjänster?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Casper:

Detta var riktigt konstigt, jag provade en annan port på routern så fungerade allt klockrent. Jag förstår inte, kan någon förklara detta...?

Tack till er som hjälpt till!!

Du hade kopplat in dig på TV-porten på din Telia router?
Vild gissning

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Du hade kopplat in dig på TV-porten på din Telia router?
Vild gissning

Du, högre upp.

Fel leverantör

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Eller så hade polaren en router med två wan portar... host, host...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Du hade kopplat in dig på TV-porten på din Telia router?
Vild gissning

Skrivet av iller:

Du, högre upp.

Fel leverantör

Du hade kopplat in dig på TV-porten på din Bahnhof/stadsnäts-box?
Vild gissning

Skämt åsido så om din polare får en publik ip (inte 192.168.*.*) så är det troligtvis inte en hans egna router du jackar in dig i utan något stadsnätet eller din operatör installerat, och då kan det som flera tidigare sagt vara endast 1 eller ett fåtal av de tillgängliga portarna som faktiskt går att använda för bredband.