Asus VG278HE – världens första gamingskärm med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av mer_tjack:

Tänkte köpa 2 såna här skärmar. Kan man köra 1600x1200 i Counter-Strike 1.6 utan att det blir svarta kanter runt om? Jag hörde någon som sa att man inte kunde spela CS på 27" skärmar för att det blir svarta kanter runt spelet, en annan säger att det kan man ställa in så det försvinner. Jag köper den inte om det inte går att spela CS på högsta upplösning i fullscreen. Men det går väl?

Jag är inte CS-spelare så vet inte vad man kan ställa in där, men kör du en 4:3 upplösning och sträcker ut den fullscreen på en 16:9 skärm lär ju allting bli alldeles för brett? (Kör du 1600x1200 nu på din skärm? Blir inte alla gubbar onödigt "tjocka"?)
Skärmen eller om inte annat grafikkortet bör gå att ställa om så du får fullskärm, men det lär inte bli vackert som sagt. Omskalning leder ju även alltid till fulare suddigare bild också.

Dessutom: den här asusskärmen har bara 1080 pixlar i höjdled. Inte säkert att det är det enklaste att kräma in 1600x1200 på den, och det lär inte bli någon vacker omskalning på det om du får till det.
Klarar verkligen inte CS 1.6 annat än 4:3 upplösningar? Finns det något egenvärde i just 1600x1200?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Går lite i köpetankar faktisk men kan inte bestämma mig ifall man skall köra på denne eller den nya 24"an.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16181-asus-forbereder-vg248q...

Som någon skrev innan så blir ju pixeltätheten mindre på en större yta, samtidigt så är frågan om den ens spelar någon roll alla tn paneler är ju inte likadana heller.

Någon som haft chansen att jämför dem? Det verkar ju dessutom som om det kan ta ett tag innan dem skeppar 24"an. Så kanske får bli denna. Ni som hade skaffat den har ni haft möjlighet att etsat den med Nvidia 3d vision något?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

VIKTIG FRÅGA.

Köpt skärmen. Nöjd som fan även om jag trodde den skulle vara lite större. Den är inte alls pixlig som vissa sagt, de som klagat på skärmen verkar inte vara något av de som själva använt en. Allt ser skit bra ut men jag undrar en sak. Det är bara med dvi och 1920x1080 som man kan köra i 144 hz? Bra upplösning för quake live där kommer det bli perfekt, CS blir dock lite konstigt i den upplösningen, allt blir så komprimerat och det känns som man går riktigt sakta men samtidigt blir allt så nära så att pricka gubbarna på avstånd är sjukt enkelt, men hade hellre haft det som det är i vanliga fall men om det krävs 1920x1080 för att köra i 144 hz så får jag väl vänja mig vid det men det passar inte på en 16:9 märker man

Går det att få CS i 1920x1080 att kännas normalt på en 16:9 skärm?

Men är det verkligen så att det bara går att köra 144 hz i 1920x1080? Står i en lista i manualen hur många hz man får med varje upplösning och det är bara 1920x1080 hz som ger 114 hz vad jag förstår? Stämmer detta? Konstigt för det är ju inte många gamers som kör i 1920x1080 utan de vill ju ha max 800-650 eller vad det är. Vore ju jävligt konstigt om det bara var en upplösning som ger 144 hz. Bara testat att spela med hdmi och allt är som vanligt, 60 hz. Vad måste man göra för att få ut alla hz ur skärmen?

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av mer_tjack:

CS blir dock lite konstigt i den upplösningen, allt blir så komprimerat och det känns som man går riktigt sakta men samtidigt blir allt så nära så att pricka gubbarna på avstånd är sjukt enkelt

Går det att ställa om field of view (FOV) i CS? Isåfall låter det som du skulle vilja öka det värdet lite för att få samma känsla som förut.
Då kommer du få lite bredare synfält, vilket gör att du ser mer åt sidorna och får lite mer "fartkänsla" men med nackdel att sånt som är rakt framför en ser ut att vara lite längre bort.

Skrivet av mer_tjack:

Konstigt för det är ju inte många gamers som kör i 1920x1080 utan de vill ju ha max 800-650 eller vad det är.

Att tvinga ner sig själv till 800x600 på en modern plattskärm är enligt min åsikt bara dumt, då det alltid kommer se kasst ut pga omskalningen. Finns även en liten risk att omskalningen faktiskt ökar input-lagget något.
Jag har ingen aning hur många "gamers" som faktiskt envisas med lägre upplösning nuförtiden, men jag föredrar iallafall att isåfall hellre ställa ner andra grafikinställningar, än att sänka upplösningen. ... och se till att skaffa ett tillräckligt kraftigt grafikkort

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Går det att ställa om field of view (FOV) i CS? Isåfall låter det som du skulle vilja öka det värdet lite för att få samma känsla som förut.
Då kommer du få lite bredare synfält, vilket gör att du ser mer åt sidorna och får lite mer "fartkänsla" men med nackdel att sånt som är rakt framför en ser ut att vara lite längre bort.

Att tvinga ner sig själv till 800x600 på en modern plattskärm är enligt min åsikt bara dumt, då det alltid kommer se kasst ut pga omskalningen. Finns även en liten risk att omskalningen faktiskt ökar input-lagget något.
Jag har ingen aning hur många "gamers" som faktiskt envisas med lägre upplösning nuförtiden, men jag föredrar iallafall att isåfall hellre ställa ner andra grafikinställningar, än att sänka upplösningen. ... och se till att skaffa ett tillräckligt kraftigt grafikkort

Jag har med funderat på FOV, tror det går på något sätt men lyssnade precis på en intervju som någon hade gjort med asus ang denna skärmen och där tog de upp att det kunde se konstigt ut i äldre FPS spel som inte är gjorda för widescreen men att de hade en fix för det på skärmens knappar, där ska det går att trycka på något som ska fixa sånt där men fattade inte allt vad de sa eller hur det går till, något om 4:3, skalor och annat. Så jag tror det ska gå att lösa, för skärmen är ju gjord för att spela i den upplösningen om man vill maxa alla 144 hz och då måste de ju så klart ha någon fix så att CS ser bra ut i den upplösningen då det är väldigt många som spelar det spelet även om det inte är så stort som det var för 5-6 år sen.

Så detta ska nog gå att lösa, men jag kan leva med som det är nu, det känns som man är dubbelt så nära sina fiender och kan i princip sätta ett skott i ögat på dom i lång gropen på dust2, fan vad bra man ser, annars brukar det bara vara någon pixel man jagade där i gropen men med denna skärmen och den upplösningen så ser man hjälm/ögon allt och kan placera siktet perfekt. Kan inte vänta till jag kör med dvi och 144 hz, just nu kör jag skärmen från laptop genom hdmi och då får jag bara 60 hz men ändå ser det bra ut, så allt ordnar sig nog. När jag ordnat det ska jag skriva här hur man gör om man vill få ett perfekt CS 1.6 till denna skärm.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk

Ang CS 1.6 igen i högsta upplösning då allt ser konstigt ut:
Står i manualen att man ska kunna ändra "Aspect Control: Adjust the aspect ratio to "4:3", "Full".. Försöker få CS 1.6 att inte se så konstigt ut i högsta upplösningen, men att ändra aspect ratio till "4:3" går inte att välja på när är inne i menyn? Kan ni andra göra det? Om det bara gick så hade nog problemet varit löst.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk

Vad ska man köpa för 3D glasögon till den här skärmen? Några speciella eller kan man köpa vilka som helst?

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipcombat:

Vad är egentligen bäst om man spelar? IPS skärm eller en 120hz skärm? Mest funderingar.

Tror du exakta färjer är viktigt i spel? IPS är rent av onödigt för gamers, Sämre svärta och oftast säligare paneler... Dock rätt färjer ! (oftast )
120hz ger ett helt annat flyt...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av joshoa:

Tror du exakta färjer är viktigt i spel? IPS är rent av onödigt för gamers, Sämre svärta och oftast säligare paneler... Dock rätt färjer ! (oftast )
120hz ger ett helt annat flyt...

Lite sent svar ;)? Har en eizo skärm som fungerar klockrent för spelande!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Gick från 60Hz till 144Hz tack vare denna skärm.
Stort lyft för min del, känner stor skillnad och är otroligt nöjd.

95% av alla inlägg här är mesiga och postade utan underlag, därför läste jag bara de två första sidorna.

Skulle man förlita sig på Sweclockers trådar så skulle man inte köpa ett skit som kom ut, eftersom att 90% är kritik av folk som varken har en aning eller provat den medan 5% är kritik av folk som har provat, och det är den kritiken jag vill läsa och ta åt mig.

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen idag, anslutar den via HDMI till grafikkortet GTX 770.
Har även en sekundär skärm genom DVI.

Får max ut 60 HZ på min VG278? I inställningarna är 60 max? I spelen med.

Går det ej att få ut mer om man dual-screenar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugulup:

Köpte skärmen idag, anslutar den via HDMI till grafikkortet GTX 770.
Har även en sekundär skärm genom DVI.

Får max ut 60 HZ på min VG278? I inställningarna är 60 max? I spelen med.

Går det ej att få ut mer om man dual-screenar?

Byt till en dual link DVI kabel istället. (fixa adapter eller annan sladd till andra skärmen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Byt till en dual link DVI kabel istället. (fixa adapter eller annan sladd till andra skärmen)

Är det därför det inte funkar? Ska det inte bli bättre med HDMI-sladd?

Vad är skillnaden på en dual link DVI kabel? Jag har en DVI kabel liggandes, skall jag ansluta genom den istället?

-edit

Gjorde som du sa! funkar utmärkt nu - Satan vilken skillnad det var med 114.

Tack!!