om ssd ej hittas längre alls så är den död va

Permalänk
Inaktiv

om ssd ej hittas längre alls så är den död va

om jag kopplar in en annan ssd så funkar det men just denna verkar ha dött

alltså det kan inte vara nån driver som gör att den inte hittas eller så va, utan hittas den inte alls oavsett drivers så är den död? testat samma kablar till andra hdd samt ssd och dom andra diskarna hittas utan problem
Har funkat felfritt hittills annars.

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

om jag kopplar in en annan ssd så funkar det men just denna verkar ha dött

alltså det kan inte vara nån driver som gör att den inte hittas eller så va, utan hittas den inte alls oavsett drivers så är den död? testat samma kablar till andra hdd samt ssd och dom andra diskarna hittas utan problem
Har funkat felfritt hittills annars.

tack

Har du testat den specifika ssd´n i en annan dator?
kanske kan vara chipset som spökar ?
Allt är värt att testa innan man drar en slutsats

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stig86:

Har du testat den specifika ssd´n i en annan dator?
kanske kan vara chipset som spökar ?
Allt är värt att testa innan man drar en slutsats

jo det var det dom ville jag skulle göra
men tänker att om samma kablar fungerar både till annan ssd och andra hdd så borde väl den hittas? Den har dessutom fungerat med samma kablar felfritt och hittades direkt när jag pluggade in den första gången. Så är det inte onödigt att testa i annan dator?

Permalänk

Kanske, men pröva i en annan dator ändå! Man vet aldrig vad felet är förens man är säker

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Den hittas inte i bios alltså?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gling:

Den hittas inte i bios alltså?

Nej, när jag trycker f11 och ska välja boot disk, och om båda ssd inkopplade, så syns enbart den ena. Den andra verkar död. Hade vart gott att slippa åka nånstans och koppla in den för att testa i annan dator

Permalänk

Det där känns igen. Det händer mig varje gång jag ska installera OS och det händer bara på en av diskarna (jefla Kingston).
Tyvärr minns jag inte riktigt hur jag fixade det, men svaret fanns iaf på google. Vet att det var väldigt enkelt. Kasta inte disken än!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sprawler:

Det där känns igen. Det händer mig varje gång jag ska installera OS och det händer bara på en av diskarna (jefla Kingston).
Tyvärr minns jag inte riktigt hur jag fixade det, men svaret fanns iaf på google. Vet att det var väldigt enkelt. Kasta inte disken än!

hmm jaha! Hur fasen fick du fram disken då!?

Permalänk
Medlem

Du har ingen extern kabinett du kan testa att sätta den i?

Redigerade bort citat av bumpinlägg
Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Du har ingen extern kabinett du kan testa att sätta den i?

Nja, bara massa olika kablar jag kan testa att koppla in den i! Ingen av kablarna jag testat funkar att hitta den med längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Det där känns igen. Det händer mig varje gång jag ska installera OS och det händer bara på en av diskarna (jefla Kingston).
Tyvärr minns jag inte riktigt hur jag fixade det, men svaret fanns iaf på google. Vet att det var väldigt enkelt. Kasta inte disken än!

Hände liknande på min ena samsung pro (os disk) för några veckor sedan. Hade dock klonat disken så trodde det var orsaken, dvs att den krockade med den andra. I vilket fall så ryckte jag ur alla andra diskar, bytte satakabel, laddade om biosinställningarna, bytte enhetsbokstav på disken jag klonade från etc. Nu har den dykt upp i bios och windows flera veckor i sträck...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Testa slå av strömmen helt på nätagget nån minut. Funkar för mig, när jag sedan går in i bios så finns den. Skumt men sant, gör detta typ varanann månad.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorham:

Testa slå av strömmen helt på nätagget nån minut. Funkar för mig, när jag sedan går in i bios så finns den. Skumt men sant, gör detta typ varanann månad.

Ok ska testa detta.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

hmm jaha! Hur fasen fick du fram disken då!?

Om du går in i diskhanteraren (förutsatt att du har os på annan disk såklart) så kommer din nya disk förmodligen visas som "Ej allkokaliserat utrymme" eller dylikt. Högerklicka och partitionera så ska det funka. Detta är skriver rakt ur minnet så jag reserverar mig för eventuella felaktigheter! Sådär gjorde jag iaf och det löste mitt problem.

Permalänk
Medlem

Otroligt. Jag hade samma problem igår. Jag bytte dock till en annan SATA port på moderkortet, så kom den tillbaka.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag hittade inte min vector alls igen efter att den försvann. Provade byta kablar och provade i andra datorer. Blev samma goa fel på varje dator jag satte den i och det är att datorn blir svin seg i booten samt att disken inte hittas. Har skickat in min till webhallen och beställt en ny disk för samma summa och begärt kredit.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har nån Intel SSD liggandes som även den vägrar att hittas av Windows, i bios syns den dock, har du kollat där?

Skall jag vara 100% ärlig här så är det min 2:a Intel SSD som beter sig så, har inte orkat leta fel då den ändå är för liten för min smak i dagsläget men, men..

Permalänk
Medlem

Hände liknande med min SSD för några veckor sedan. Satt och mixtrade som fan. Sen syntes den helt plötsligti gen.
Stängde av nätagget, kopplade ur den, inget fungerade. Sen hittades den helt plötsligt. Tog kanske 15 minuter innan den hittades igen.

Väldigt konstigt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Hade detta problem med min gamla OCZ Vertex. OCZan använde jag egentligen med min dator jag byggde 2011 men blev trött på storleken så jag köpte en sandisk istället, men lät OCZan sitta kvar då jag var för lat för att flytta filer mm. Byggd en filserver ett par månader sedan och planen var att använda OCZan som OS hårddisk. Först så syns den inte i BIOS, men efter ett par omstarter kom den upp och jag kunde installera ubuntu (extremt jävla dåligt val inser jag nu...). Efter att jag installerat och konfat allt jag behövde så startade jag om datorn och då försvann SSD:n igen... Försökte fixa det och fick tillbaka den titt som tätt, men jag skulle gissa på att den började dö, och jag hade helt enkelt tur att den dog inom dagar istället för lite senare så jag slapp göra om allt vid en annan tidpunkt. Tog ut den och blev tvungen att använda den minsta HDDn på 250GB jag hade till hands istället.

Jag testade olika sladdar och sådant, men det fungerade inte. Men sen var det ju en OCZ, så jag gav upp på den... Som folk säger, testa SSDn på en annan dator. Finns även USB-kit man kan testa använda ifall du behöver datan som ligger på SSDn. Kanske inte fungerar det heller, men värt ett försök ifall datan är viktig

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Den var död iaf fick hem en ny för längesen. Just thought I'd let yall know.