Permalänk
Medlem

installera W7 utan OS

Hej!

Jag mitt fullständiga nöt har gått och skaffat mig en laptop utan operativsystem. Jag kan ju inte ett smack! Fick en Windows 7 skiva med, men laptopen har ingen CD/DVD-läsare heller.
Jag har en extern DVD-brännare, kan jag på något sätt använda denna?

Problemet är att jag inte vet hur jag överhuvudtaget kommer vidare efter att jag startat datorn.
Alternativen jag kan välja mellan är
1 - Load FreeDOS with maximum RAM free, using EMM386
2 - Load FreeDOS including HIMEM XMS-memory driver
3 - Load FreeDOS without drivers

Vad ska jag välja och hur går jag vidare härifrån? Ytterst tacksam om någon vänlig kunde guida mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritter:

Hej!

Jag mitt fullständiga nöt har gått och skaffat mig en laptop utan operativsystem. Jag kan ju inte ett smack! Fick en Windows 7 skiva med, men laptopen har ingen CD/DVD-läsare heller.
Jag har en extern DVD-brännare, kan jag på något sätt använda denna?

Problemet är att jag inte vet hur jag överhuvudtaget kommer vidare efter att jag startat datorn.
Alternativen jag kan välja mellan är
1 - Load FreeDOS with maximum RAM free, using EMM386
2 - Load FreeDOS including HIMEM XMS-memory driver
3 - Load FreeDOS without drivers

Vad ska jag välja och hur går jag vidare härifrån? Ytterst tacksam om någon vänlig kunde guida mig!

1.leta efter en knapp när du startar datorn där det står bootup option eller gå in i bios och ändra på bootup option
2.du ska stoppa in cd skivan i läsaren och koppla läsaren i datorn, datorn kanske hittar automatiskt utan någon ändring

Permalänk
Inaktiv

FreeDOS är det OS som just nu ligger på disken. När datorn startar, går den ut på disken och börjar ladda FreeDOS.

Du vill att dator, när den startar, *inte* går till disken utan istället går till den DVD du har. Du vill att datorn först skall leta efter en DVD, innan den går till disken. I vilken ordning datorn letar efter ett OS att ladda, kallas för "boot-ordning".

Boot-ordning ligger bestämt i ett chip kallat BIOS. Man kommer åt att pilla med BIOS genom att hålla någon viss tangent nedtryckt när datorn startar. Vilken tangent det är kan variera från tillverkare till tillverkare. Vanliga alternativ är F2 eller F10.

Permalänk

Som 007onex sade så ska du kolla vilken knapp som ger dig tillgång till bios. (Det står när du startar datorn. Skulle gissa att det är någon av F-knapparna eller delete). När du har hittat den så stänger du av datorn, kopplar in dvd-läsaren, startar datorn och hamrar på biosknappen.
Väl inne i bios så får du navigera dig till boot options. Där kan du välja vilken enhet datorn ska hämta windows ifrån. Målet är att välja din externa dvd enhet. Du kan troligtvis gissa dig till vilken av alternativen det är men om inte så får du testa allihopa en i taget.
För att testa ett alternativ så väljer du det, sparar och startar om datorn. Om du valde fel så kommer du få fram samma skärm som tidigare men om du valde rätt så kommer windows installationsprogram komma upp. Därifrån klarar du dig själv.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Som 007onex sade så ska du kolla vilken knapp som ger dig tillgång till bios. (Det står när du startar datorn. Skulle gissa att det är någon av F-knapparna eller delete). När du har hittat den så stänger du av datorn, kopplar in dvd-läsaren, startar datorn och hamrar på biosknappen.
Väl inne i bios så får du navigera dig till boot options. Där kan du välja vilken enhet datorn ska hämta windows ifrån. Målet är att välja din externa dvd enhet. Du kan troligtvis gissa dig till vilken av alternativen det är men om inte så får du testa allihopa en i taget.
För att testa ett alternativ så väljer du det, sparar och startar om datorn. Om du valde fel så kommer du få fram samma skärm som tidigare men om du valde rätt så kommer windows installationsprogram komma upp. Därifrån klarar du dig själv.

Jag gjorde som förklarat och det funkade utmärkt till en början, men några sekunder efter "Windows startar" då den ska börja installation hör jag hur DVDn dör och skärmen blir blå med texten "a problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer. The BIOS in this system is not fully ACPI compliant. Please contact your system vendor for an updated BIOS"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kritter:

Jag gjorde som förklarat och det funkade utmärkt till en början, men några sekunder efter "Windows startar" då den ska börja installation hör jag hur DVDn dör och skärmen blir blå med texten "a problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer. The BIOS in this system is not fully ACPI compliant. Please contact your system vendor for an updated BIOS"

Skulle kunna bero på att du använder en crackad Win7-skiva. Prova med en originalskiva och se om du kommer längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Skulle kunna bero på att du använder en crackad Win7-skiva. Prova med en originalskiva och se om du kommer längre.

det är en originalskiva, farsan köpte Windows 7 tillsammans med sin laptop i November (varför han köpte ett operativsystem som redan fanns på den vet jag inte) och eftersom han aldrig ens öppnat skivan så tog jag den för att installera på laptopen utan OS.
Jag hoppas att man ska kunna lösa det på något sätt utan att behöva lämna in den någonstans.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Bra skit.
Använd sedan nyckeln som följde med när du fått igång det.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att man kan köpa en laptop utan ett operativsystem.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag trodde inte att man kan köpa en laptop utan ett operativsystem.

Jodå

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte inte installera från en ucb 3 port och ev kan du även behöva stänga av secure boot funktionen i uefi om du ska installera nått annat än win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Testa först att stänga av secure boot funktionen under uefi i bios. Om det fortfarande inte funkar så rekommenderar jag att testa sweclockers installationsguide för windowsinstallation från usb http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Har ni någonsin användt skivan innan? Om inte så kanske ni har köpt en piratversion som inte fungerar.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Testa först att stänga av secure boot funktionen under uefi i bios. Om det fortfarande inte funkar så rekommenderar jag att testa sweclockers installationsguide för windowsinstallation från usb http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Har ni någonsin användt skivan innan? Om inte så kanske ni har köpt en piratversion som inte fungerar.

Hepp det funkar inte heller, allt går bra tills Windows ska börja installera, då hela skärmen blir blå och det står felmeddelandet jag skrivit om tidigare.
Windows 7 USB/DVD download tool hittar inte ens mitt USB minne "no compatible USB devices detected". Provade att skapa en DVD skiva istället men även där blev skärmen blå med samma irriterande felmeddelande.

Börjar tro att det är omöjligt att fixa

Permalänk

Ta ett kort på din blåskärm och lägg upp här.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Ta ett kort på din blåskärm och lägg upp här.

https://drive.google.com/file/d/0B7_VAr40xS1yUnk1RThJNUM3ZDJq...

Permalänk

http://service.msicomputer.com/html/popup/CustService/images/... följ guiden men istället för att ladda ner bios från msi´s hemsida så laddar du ner från din moderkortstillverkares hemisda. Det borde stå vilket moderkort och vilken tillverkare du har när du startar datorn.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk

Löste det sig? Om det gjorde det så hade det varit schysst att skriva hur du gjorde. Det hjälper folk som snubblar in på den här tråden när de googlar ett liknande problem.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

Ifall du inte fått fart på det så kan det vara värt att prova med att koppla in DVD-spelaren/USB-minnet i en USB2-port. Det är inte säkert att det funkar med USB 3 under installationen.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Löste det sig? Om det gjorde det så hade det varit schysst att skriva hur du gjorde. Det hjälper folk som snubblar in på den här tråden när de googlar ett liknande problem.

Hej!

Igår beslöt jag att lämna in laptopen eftersom inget funkat... Personalen i återlämningen stod helt handfallna, dom ringde en serviceverkstad men inte ens dom hade något svar.

Fick tillbaka pengarna, köpte mig en likadan laptop, gjorde som instruerat från er och VOILA! Har nu en fullt fungerande laptop!!

Provade först med skiva men det gick inte, övergick till USB i 3 porten men det gick inte.. Däremot gick det suveränt att köra USB minnet i 2 porten!

Tusen tack för all er hjälp!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du lämna tillbaka den och köpte en likadan med FreeDOS? Hade du givit mer information hade du kunnat få bättre hjälp från början. Köpte du samma modell så var det säkert inget fel på den första heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du lämna tillbaka den och köpte en likadan med FreeDOS? Hade du givit mer information hade du kunnat få bättre hjälp från början. Köpte du samma modell så var det säkert inget fel på den första heller.

Jo fast nu var det inte direkt så att jag lämnade in den och krävde att få en ny bara sådär... De skulle ju kolla upp så att det verkligen var fel på den. Två killar stod i en timme och försökte få rätsida på det hela men ingenting funkade.
Och som sagt, andra gick hur bra som helst att få igång på precis samma sätt som jag försökt på föregångaren

Permalänk
Medlem

Annan bios/uefi-version?