Win 8 datorer fungerar att spela online men ej att surfa

Permalänk
Medlem

Win 8 datorer fungerar att spela online men ej att surfa

Har ett problem med ungarnas dator när de ska surfa så får vi upp "sidan kan inte visas" efter någon minut - när de spelar WoW och CS är det inga problem med uppkopplingen.

När man kollar så är nätverkssymbolen korsad och står som "inte tillgänglig" fast vi fortfarande är uppkopplade mot routern - loggar vi ut och in igen på routern så fungerar surfen någon minut - sedan samma sak igen.

Hade samma problem på en annan win 8 dator som vi returnerade... :/

Har en Belkin router men inte sett något om detta på deras hemsida

Routern fungerar perfekt med windows 7 datorerna.

Permalänk

Nu vet jag ju inte om Belkin har olika drivrutiner för olika OS och om det krävs olika drivrutinerför 32 eller 64bitars OS, men börja där kanske?

Du är i alla fall på rätt ställe för att få hjälp då hela den samlade "eliten" finns här, så jag tror att du kommer att kunna få löst detta inom sin goda tid. Själva så är inte nätverk inte en utav mina starkaste sidor tyvärr...

Dessutom så måste finnas trådar om detta känner jag, så använd din "Google-Fu"

Lycka till!

Edit ser ju nu att du är en gammal swecklockers räv

Edit igen, jag svamlar nog bara då ni ju redan har uppkoppling och därför korrekt drivrutin...sry mannen :/

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Är detta med kabel eller trådlöst?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Är detta med kabel eller trådlöst?

Det är trådlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av PutteH:

Det är trådlöst

Får du samma fel med kabel , har du testat? i såfall skulle jag köra med kabel och sen köra windows update o se om det finns udpates där? kanske uppdatera will 8.1?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sorry för min bristfälliga beskrivning - är 8.1 på burken - har uppdaterat drivrutinerna från HP, gjort ominstallation..... Och det som är riktigt skumt är ju att det blev samma problem på laptopen som vi returnerade......

Permalänk
Medlem

Hadde et lignende problem og da var det ofte et problem med DNS gjennom min internet leverandør. Teste om du kan skifte ut DNS innstillinger i din router.

Når det gjelder WoW og lignende spill, så kan de holde kontakt med server via UDP i stedet for TCP/IP Protokoll. Så opp på wiki dersom du ikke vet hvordan IP Og DNS fungerer og ev. forskjellen på UDP og IP protokoll.

Permalänk
Medlem

Gigantrix har rätt. Kolla DNS. spelen går mot specifik IP-adress och behöver inte göra namnuppslag, därför fungerar de.

Permalänk
Medlem

Ska testa å sätta över till Googles DNS när jag kommer hem från jobbet - men märkligt att det bara påverkar win 8 och 8.1 burkar ?

Permalänk
Medlem

Men har du provat med kabel? om det är samma fel kan man fortsätta felsökjandet svårt att veta om det bara är wlan som påverkas.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Mumble dör och sidan kan inte visas, inga problem i CSGO.
Kör via kabel och det återkommer ganska snabbt.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Har ändrat dns i routern till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 och kickat ut IE 11 - kört en liten stund och så här långt känns surfen stabil men om jag tittar i inställningar i högerfältet så står det "inte tillgängligt" på nätverkssymbolen - akademiskt problem men störande