Permalänk

Vattenkylning-vad blir prestandaökningen?

Jag har funderat lite på om man ska ta och vattenkyla min cpu(4770k) och gpu(gtx 780,referens kylare) med en custom loop.
1. Hur mycket mer prestanda kan man få ut i sådana fall?
2. Går det att montera vanliga nipplar på en h100i:s radiator och då använda den till loopen?

Permalänk

1 om du har tur så kan du klocka cpu o gpu bra mycket mer än du kan nu. + du slipper höra en gpu fläkt varva upp å väsnas under load. Sen kan du köra fläktar på radiatorn på lågt varv om du vill ha det ljudlöst.

2 vet ej finns det gängor där eller. Så jag tror inte det. Möjligt om du fäster slangar med slangklammer då.

Vad har du för budget då?

Vad har du för chassi?

Jag har delidat min 4770k för ett tag sen men har idag monterat en naked mount från ek som gör att jag kan köra utan ihs på cpun. Ska bli kul o se hur det funkar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

1 om du har tur så kan du klocka cpu o gpu bra mycket mer än du kan nu. + du slipper höra en gpu fläkt varva upp å väsnas under load. Sen kan du köra fläktar på radiatorn på lågt varv om du vill ha det ljudlöst.

2 vet ej finns det gängor där eller. Så jag tror inte det. Möjligt om du fäster slangar med slangklammer då.

Vad har du för budget då?

Vad har du för chassi?

Jag har delidat min 4770k för ett tag sen men har idag monterat en naked mount från ek som gör att jag kan köra utan ihs på cpun. Ska bli kul o se hur det funkar.

Vad gäller budgeten så har jag redan kollat upp grejer och allt hamnade för ca 2k om jag kan köra med h100i-radiatorn. Har ett define r4 så planen var att ha två 240mm radiatorer, en i fronten och en i topen. Men rent konkret, ca hur mycket mer fps skulle man kunna få ut? Eller är det kanske bättre att köpa ett slutet system med 240mm rad och montera på gpu:n med NZXT:s g10, för då går det på ca 1k?

Permalänk
Medlem

Du får inte mer prestanda av att sätta in vattenkylning i sig utan av vad du kan göra sen. Att vattenkyla en dator är väldigt dyrt och ofta något som entusiaster gör dels för att det är kul och för att det är sjukt snyggt. Om du sitter på en H100 så kommer du inte få ut mycket mer av att kyla hela datorn.

Du kan göra ganska mycket med allt orginal också. Har du H100 så kan du ofta nå 4.5, om CPU'n tillåter det. 780 har en ganska gedigen kylaren den med men du kan inte klocka lika högt som med vattenkylt. I slutändan tror inte jag att du kommer få ut mycket FPS från att vattenkyla. Det är bättre att spara pengarna och lägga det på kanske ett till grafikkort i framtiden om du känner att prestandan inte finns där.

Jag tycker dock definitivt att du ska vattenkyla om det är något du vill göra för att du tycker det blir snyggt, tycker det är kul eller bara gillar att modda med datorer men det är inget du ska göra för att få ut så mycket mer prestanda, speciellt inte om du har en H100.

Edit: Förstå mig inte fel, det är i många fall bättre att vattenkyla hela datorn än att inte göra det. Men om det bara är för att få ut extra FPS så får du inte mycket prestanda/kr av att slänga på ett vattenblock.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Plocka inte isär H100i eller nån annan sluten AIO. Plast nipplar och tvivelaktiga pumpar.

Störst skillnad kommer du märka på GPU, går att klocka mkt högre utan att dom blir för varma. Jag kör två 7970's och dom klockade jag till max 1200Mhz på luft(spel stabilt) och med custom loop kör jag dom utan problem i 1300Mhz i spel(ligger på 33-37C i load). Hur mkt mer prestanda du skulle få är omöjligt att svara på.

Jag kör en 360 och en 480 rad, båda 60mm tjocka.