Råkade formatera systemdisken, något sätt att ångra?

Permalänk
Medlem

Råkade formatera systemdisken, något sätt att ångra?

Hej!

Tredje tråden på 3 dar nu...

Jag skulle formatera ett USB men glömde angiva partition. Då blev det systemdisken som formaterades istället. Finns det något sätt att ångra detta? Vill inte förlora allt igen...

Lite stressad nu efter detta.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

nope har du formaterat C är det nog kört

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

det beror lite på vilken typ av formatering du gjorde. har du bara gjort en snabb formatering kan det gå att få tillbaka datan men se till att inte använda disken alls innan du har hittat något program som kan läsa disken. När man gör en snabb formatering skrivs inte datan över utan bara indexet som säger vart allt ligger på disken vilket gör att datorn tror att den är tom. Någon kommer säkert kunna ge dig tips på program som kan fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönis:

nope har du formaterat C är det nog kört

Jaså? Läser att folk har kunnat få tillbaka data men dom skriver inte hur.

Svinigt i vilket fall för jag hade precis fått mitt system precis som jag ville ha det

Skrivet av liandrin:

det beror lite på vilken typ av formatering du gjorde. har du bara gjort en snabb formatering kan det gå att få tillbaka datan men se till att inte använda disken alls innan du har hittat något program som kan läsa disken. När man gör en snabb formatering skrivs inte datan över utan bara indexet som säger vart allt ligger på disken vilket gör att datorn tror att den är tom. Någon kommer säkert kunna ge dig tips på program som kan fungera

Formaterade genom cfdisk. Körde nämligen sudo cfdisk glömde /dev/sdd som var mitt USB. Är det kört då? Dessutom så har nog datan skrivits över för jag använder systemet nu men det försvinner efter reboot. Bara att plocka fram ny installation då antar jag? Eller finns det hopp fortfarande? Har inte gjort något annat än att surfa efter dataåterställning.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Om du inte har gjort något annat än snabbformatering så har du fortfarande chans att rädda datan. Ladda ned GetDataBack och låt den analysera hårddisken.

Den har räddat mig en gång tidigare då jag råkade formatera om en usb sticka utav misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Finns det något sätt att ångra detta?

Nej. Formaterat är formaterat. Däremot kan du installera Recuva på en USB-sticka och försöka återskapa filerna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jaså? Läser att folk har kunnat få tillbaka data men dom skriver inte hur.

Det är skillnad på det andra gjort och det du frågar efter.

Rädda innehållet till en annan disk är en sak.
Ångra för att slippa installera om är något helt annat.

Permalänk
Medlem

Har du bara kört cfdisk och inget annat är de lätt att få tillbaka.cfdisk formaterar ju inget. Bara skriver partitionstabellen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Backade upp hela ~/ till en annan hårddisk och ominstallerade. Ändrade ägare på datan och förde över allt till ~/ igen. Nu är det som det var innan

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro