Permalänk
Medlem

Bahnhof och val av VPN

Jag ska flytta till en ny lägenhet nu i juni och har tänkt ta Bahnhof som leverantör, de erbjuder 100/100mbit till bostaden.
Det jag undrar över är vilken eller vilka VPN-tjänster som funkar bäst och om det är värdefullt för mig att skaffa en.
VPN skulle jag använda för att ha anonym surf, säkrare bankärenden och köra torrent-trafik igenom först och främst.

Bahnhof har ju sin VPN-tjänst Integrity, men såvitt jag kunnat utläsa på forum lite här och där så är många väldigt missnöjda.
Vad använder ni andra för VPN och vad skulle ni rekommendera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Jag ska flytta till en ny lägenhet nu i juni och har tänkt ta Bahnhof som leverantör, de erbjuder 100/100mbit till bostaden.
Det jag undrar över är vilken eller vilka VPN-tjänster som funkar bäst och om det är värdefullt för mig att skaffa en.
VPN skulle jag använda för att ha anonym surf, säkrare bankärenden och köra torrent-trafik igenom först och främst.

Bahnhof har ju sin VPN-tjänst Integrity, men såvitt jag kunnat utläsa på forum lite här och där så är många väldigt missnöjda.
Vad använder ni andra för VPN och vad skulle ni rekommendera?

integrity funkar ju skitbra, vad är de missnöjda med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har inte Bahnhof som ISP men Private Internet Access har fungerat bra för mig.

Permalänk
Medlem

Deras egna tjänst funkarr utmärkt för mig. Har 100/100 och får samma hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag har bahnhof och använder integrity, fungerar hur bra som helst. Har 100/100 och får samma hastighet med vpnet igång.

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

integrity funkar ju skitbra, vad är de missnöjda med?

Har sett flera som haft problem med riktigt dåliga hastigheter (från 100/100mbit till typ 40/10) och en del problem med routrar.
Jag har själv en ASUS NT-AC66U, kommer Integrity att funka med den eller blir det problem med NAT så som det förklarades i den här tråden;
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Har Integrity fortfarande NAT eller har dom ändrat det? Om VPN-tjänsten inte funkar med torrent-trafik är jag nog inte intresserad av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3d4tor:

Jag har bahnhof och använder integrity, fungerar hur bra som helst. Har 100/100 och får samma hastighet med vpnet igång.

Skrivet av PierreB:

Deras egna tjänst funkarr utmärkt för mig. Har 100/100 och får samma hastighet.

Vad använder ni era VPN's till? Kör ni via router också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har sett flera som haft problem med riktigt dåliga hastigheter (från 100/100mbit till typ 40/10) och en del problem med routrar.
Jag har själv en ASUS NT-AC66U, kommer Integrity att funka med den eller blir det problem med NAT så som det förklarades i den här tråden;
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Har Integrity fortfarande NAT eller har dom ändrat det? Om VPN-tjänsten inte funkar med torrent-trafik är jag nog inte intresserad av den.

Jag kör bakom en ASUS N66U och får ut full hastighet. Integrity kör fortfarande NAT och torrent-trafik fungerar bra.

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3d4tor:

Jag kör bakom en ASUS N66U och får ut full hastighet. Integrity kör fortfarande NAT och torrent-trafik fungerar bra.

Det låter ju riktigt bra, är det någon bindningstid på VPN-tjänsten? Jag kollade på Bahnhofs hemsida men dom verkar inte nämna något om det. Det är ju kampanj på den nu också så man får första månaden gratis, är ju värt att testa åtminstone.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag www.privatevpn.com

Gillar att man kan välja från vilket land man vill ha IP ifrån.Tex USA

Kör deras netflix genom denna..

Kostar 7£ i för 30 dagar.

Har 100/100 och får ut full speed

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag ska flytta till en ny lägenhet nu i juni och har tänkt ta Bahnhof som leverantör, de erbjuder 100/100mbit till bostaden.
Det jag undrar över är vilken eller vilka VPN-tjänster som funkar bäst och om det är värdefullt för mig att skaffa en.
VPN skulle jag använda för att ha anonym surf, säkrare bankärenden och köra torrent-trafik igenom först och främst.

Bahnhof har ju sin VPN-tjänst Integrity, men såvitt jag kunnat utläsa på forum lite här och där så är många väldigt missnöjda.
Vad använder ni andra för VPN och vad skulle ni rekommendera?

Vad får dig att tro att bankärenden bli säkrare genom att köra VPN? Jag kan komma på flera orsaker till att använda VPN, men just bankärenden är inte en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Vad får dig att tro att bankärenden bli säkrare genom att köra VPN? Jag kan komma på flera orsaker till att använda VPN, men just bankärenden är inte en av dem.

Marknadsföringen antar jag, är inte så insatt i hur VPN skulle påverka bankktjänster och deras nyttjande, men antar att bolagen marknadsför det som säkerhetshöjande eftersom man loggar in från en anonym ip-address eller nåt?

Permalänk

Skulle inte rekomendera att köra bankärenden via en VPN om du inte sitter på ett publikt WLAN (oavsett om det är "krypterat" eller inte, alla har ju samma nyckel så det är ju busenkelt att dekryptera. Undantaget om det är WPA2 Enterprise). Detta då man kör all trafik via en 3e part som kan agera MITM, speciellt om du kör DNS via VPNet också. Detta impicerar ju givetvis att VPN operatören har malicous intent (kom inte på ngn bra överstättning). Så det handlar ju som vanligt om hur mycket du litar på 3e part. Men VPN operatören kan alltid se vad du skickar så länge som du inte själv krypterar det som går i tunneln, och då mha saker som du inte skickat i tunneln okrypterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TorrentKatten:

Skulle inte rekomendera att köra bankärenden via en VPN om du inte sitter på ett publikt WLAN (oavsett om det är "krypterat" eller inte, alla har ju samma nyckel så det är ju busenkelt att dekryptera. Undantaget om det är WPA2 Enterprise). Detta då man kör all trafik via en 3e part som kan agera MITM, speciellt om du kör DNS via VPNet också. Detta impicerar ju givetvis att VPN operatören har malicous intent (kom inte på ngn bra överstättning). Så det handlar ju som vanligt om hur mycket du litar på 3e part. Men VPN operatören kan alltid se vad du skickar så länge som du inte själv krypterar det som går i tunneln, och då mha saker som du inte skickat i tunneln okrypterat.

Bankärenden är ju krypterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag körde Integrity 1 månad som test. Fungerade bra tycker jag. Jag kan inte riktigt motivera varför, men jag gillar inte att köra samma leverantör av internet som VPN. Känns bättre att köra en oberoende tjänst för VPN.

Jag har testat Anonine som har varit katastrof det senaste. Inte så mkt kvaliteten på VPN-tjänsten utan på support och faktureringsfrågor.

Nu kör jag Mullvad som jag är väldigt nöjd med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haschel:

Jag körde Integrity 1 månad som test. Fungerade bra tycker jag. Jag kan inte riktigt motivera varför, men jag gillar inte att köra samma leverantör av internet som VPN. Känns bättre att köra en oberoende tjänst för VPN.

Jag har testat Anonine som har varit katastrof det senaste. Inte så mkt kvaliteten på VPN-tjänsten utan på support och faktureringsfrågor.

Nu kör jag Mullvad som jag är väldigt nöjd med.

Fast det är inte Bahnhof som driver Integrity...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag kör också Private Internet Access. Har 100/100 från Bahnhof, får ut typ 85-90mps både upp och ner, så det blir lite långsammare. Har tänkt prova Integrity för att se om den är bättre. Priset är ju typ detsamma.

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vad använder ni era VPN's till? Kör ni via router också?

Jag kör det på min htpc/filserver. Startar när datorn startar så det är alltid igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |