Permalänk
Medlem

Cloudberry - torrent streaming

Hej!

Upptäckte den här produkten av en slump på Blocket: http://cloudberrybox.se/ som ska ge direkt tillgång till alla filmer och serier som finns i Torrent form.
Det är alltså en liten box som verkar låna friskt från såväl Raspberry Pi som Apple TV.
Är det någon här inne som har funderingar om detta?
Ser att det kräver Streamcub, vilket inte riktigt framgår annars eftersom det profilerar sig som att man kan säga upp "alla andra tjänster".

Vad tror ni? Är det en ersättare för NAS och HTPC?

Permalänk

Något som utnyttjar torrentteknik är självklart inte en ersättare till en "riktig" dator där du kan lagra ditt eget material, men om man är ute efter en liknande lösning verkar popcorn time vara ett bättre alternativ

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Något som utnyttjar torrentteknik är självklart inte en ersättare till en "riktig" dator där du kan lagra ditt eget material, men om man är ute efter en liknande lösning verkar popcorn time vara ett bättre alternativ

Men kräver inte Popcorn Time också att man betalar för det man streamar då?
Har gjort en någorlunda vändning och funderar på en Synology. Såg att NetOnNet har en Synology DS214SE + HDD på 2 TB för 2090:- (http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas-med-hrddisk/WD-C...) då detta inte kommer kosta något extra.

Dock är jag osäker på om just ovannämnda NAS funkar med exempelvis Plex och uppspelning till Samsung Smart TV funkar med högupplösta filmer (vilket är mitt huvudsakliga mål).

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Men kräver inte Popcorn Time också att man betalar för det man streamar då?
Har gjort en någorlunda vändning och funderar på en Synology. Såg att NetOnNet har en Synology DS214SE + HDD på 2 TB för 2090:- (http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas-med-hrddisk/WD-C...) då detta inte kommer kosta något extra.

Dock är jag osäker på om just ovannämnda NAS funkar med exempelvis Plex och uppspelning till Samsung Smart TV funkar med högupplösta filmer (vilket är mitt huvudsakliga mål).

Nej, Popcorn Time bygger på fildelning precis som Cloudberry verkar göra och är precis lika olagligt som när du laddar ned något (om det är något copyrightskyddat förstås).

Är ingen expert på plex via NAS, kör själv via PC, men finns en lista på modeller som stödjer detta: http://www.synology.com/sv-se/dsm/app_packages/Plex_Media_Ser...

Verkar inte funka för modellen du tittar på: https://forums.plex.tv/index.php/topic/82909-synology-ds214-s...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Upptäckte det lite tidigare idag och har eliminerat den ideén.
Problemet med Popcorn Time är att jag inte kan få det streamat/beamat till Samsung Smart TV.

Du kör Plex via PC, men är det en liten 24/7 PC eller är det en stationär/laptop då slår på varje gång du skall titta på TV?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Tack för snabbt svar! Upptäckte det lite tidigare idag och har eliminerat den ideén.
Problemet med Popcorn Time är att jag inte kan få det streamat/beamat till Samsung Smart TV.

Du kör Plex via PC, men är det en liten 24/7 PC eller är det en stationär/laptop då slår på varje gång du skall titta på TV?

Jag kör plex på en PC kopplad till TVn som står på 24/7, används också som NAS, minecraftserver m.m. Har satt upp det så att alla media från min stationära synkas till Plexmaskinen, med Bittorrent Sync (Detta ger mig även tillgång till alla filer när jag inte är uppkopplat på mitt eget nätverk), genom Plex får jag då tillgång till uppspelning av materialet på mobila enheter. För uppspelning på TVn kör jag XBMC.
Har precis dragit igång det hela så allt är inte klart, men det har fungerat bra hittills.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Tack för snabbt svar! Upptäckte det lite tidigare idag och har eliminerat den ideén.
Problemet med Popcorn Time är att jag inte kan få det streamat/beamat till Samsung Smart TV.

Du kör Plex via PC, men är det en liten 24/7 PC eller är det en stationär/laptop då slår på varje gång du skall titta på TV?

Jag streamer popcorn time till min tv. Jag gör det genom Google Chromecast, men en sån kostar bara 310 kr + frakt. Tyckte jag var riktigt prisvärt.

Vad du gör är att du startar popcorn time och börjar se på en film. Sen i din chromebrowser öppnar du http://127.0.0.1:8888/ vilket gör att din popcorn time stream öppnas i din browser. Sen klickar du bara på din chromecast knapp i chrome så skickar den strömningen till din tv.

Mycket billgare lösning än att köpa en cloudberry.

Edit: Detta då om man vill köra trådlöst. Annars kan man ju bara köra på sladd också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Ser att det kräver Streamcub, vilket inte riktigt framgår annars eftersom det profilerar sig som att man kan säga upp "alla andra tjänster".

Jag har en Cloudberry och förstår inte riktigt vad det här innebär. Ja, du måste ha Streamcub för att kunna använda boxens streamingtjänst (som är integrerat i XBMC-gränssnittet) men annars så funkar det som vilken android-box som helst. Du kan streama filmer via wi-fi, hårddisk etc. Streamcub är den bakomliggande tjänsten för streamingen så det är klart du behöver ett sånt konto, men det är ingen separat app i Cloudberryn så sett. Svarar gärna på frågor om ni har några. Är själv väldigt nöjd med boxen!

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jag streamer popcorn time till min tv. Jag gör det genom Google Chromecast, men en sån kostar bara 310 kr + frakt. Tyckte jag var riktigt prisvärt.

Vad du gör är att du startar popcorn time och börjar se på en film. Sen i din chromebrowser öppnar du http://127.0.0.1:8888/ vilket gör att din popcorn time stream öppnas i din browser. Sen klickar du bara på din chromecast knapp i chrome så skickar den strömningen till din tv.

Mycket billgare lösning än att köpa en cloudberry.

Edit: Detta då om man vill köra trådlöst. Annars kan man ju bara köra på sladd också.

Låter mycket bättre! Framförallt när det är helt gratis (efter inköp av en billig Chromecast såklart). Problemet med Cloudberry är att kostar pengar. I slutändan MYCKET pengar för vad smo annars är gratis.
Dessutom kraschade min enhet igår. Irriterande. Fick den inte att funka imorse men ska pröva när jag kommer hem.

Tänkte göra en kort Youtube-review av produkten och lägga upp eftersom det inte finns några intryck av den.
Hade det inte varit för Streamcub hade jag tyckte den var bra. Lite seg i menyer och om det inte vore för kraschen (med scriptfel) igår så hade jag nog kanske köpt en.

Men inte för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av q0rra:

Jag har en Cloudberry och förstår inte riktigt vad det här innebär. Ja, du måste ha Streamcub för att kunna använda boxens streamingtjänst (som är integrerat i XBMC-gränssnittet) men annars så funkar det som vilken android-box som helst. Du kan streama filmer via wi-fi, hårddisk etc. Streamcub är den bakomliggande tjänsten för streamingen så det är klart du behöver ett sånt konto, men det är ingen separat app i Cloudberryn så sett. Svarar gärna på frågor om ni har några. Är själv väldigt nöjd med boxen!

Problemet är som sagt att det kostar för all bandbredd. Ett avsnitt av Big Bang Theory "kostade mig" 1 GB.
Filmer ligger på ca. 20 GB/film. Det blir inte många filmer och avsnitt för 100:- när andra tjänster erbjuder detta helt gratis.

Permalänk
Medlem

Hur står sig XBMCtorrent bland alternativen?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hur står sig XBMCtorrent bland alternativen?

Det verkar vara gratis (öppen källkod) och stöds av plattformer som den billiga Raspberry Pi och då är den helt klart - i mina ögon - alltid värd mer.
Skulle du själv vilja betala för varje GB du använder för torrent strömmande? En retorisk fråga, ja, men du förstår säkert då hur jag i alla fall resonerar.

Har fortfarande inte fått igång den (efter att den fungerande ett par timmar igår) så jag kommer skicka tillbaka den om jag inte får igång den imorgon.
För buggig och framförallt - för dyrt att nyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Problemet är som sagt att det kostar för all bandbredd. Ett avsnitt av Big Bang Theory "kostade mig" 1 GB.
Filmer ligger på ca. 20 GB/film. Det blir inte många filmer och avsnitt för 100:- när andra tjänster erbjuder detta helt gratis.

Aha, då förstår jag. Ptja, om man konsekvent vill se filmer på 20 gb så är nog inte Streamcub rätt väg att gå, men om man ser till faktisk bildkvalité så hamnar du ju ovanför t.ex. Netflix redan vid filer på 2-4 gb. Uppladdare som YIFY har blivit väldigt populära just för att de lägger upp små filer med bra (aa kan diskuteras men bara du går ett par gb över så är det ju en väsentlig skillnad) kvalité så är ju olika prisvärt beroende på vilket fack man hamnar i. Personligen räcker det till ganska bra, men så har jag inte utforskat alternativen utförligt heller.

Däremot kastades jag tillbaka till menyn vid playback 2 gånger idag. Riktigt irri.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av q0rra:

Aha, då förstår jag. Ptja, om man konsekvent vill se filmer på 20 gb så är nog inte Streamcub rätt väg att gå, men om man ser till faktisk bildkvalité så hamnar du ju ovanför t.ex. Netflix redan vid filer på 2-4 gb. Uppladdare som YIFY har blivit väldigt populära just för att de lägger upp små filer med bra (aa kan diskuteras men bara du går ett par gb över så är det ju en väsentlig skillnad) kvalité så är ju olika prisvärt beroende på vilket fack man hamnar i. Personligen räcker det till ganska bra, men så har jag inte utforskat alternativen utförligt heller.

Däremot kastades jag tillbaka till menyn vid playback 2 gånger idag. Riktigt irri.

Men jag förstår inte ens hur man kan argumentera för att man skulle köpa en produkt för över 1000:- för att sedan behöva betala - för all framtid - för all data man strömmar? För mig är det helt ologiskt med tanke på att det finns att låna hem - helt gratis. Då är väl ovanståendes lösning betydligt bättre.

1. Popcorn Time + Google Chromecast (free for life)
2. NAS för dryga tusenlappen + NAS4Free (free for life)

Permalänk
Medlem

Jag fick min box idag och den såg riktigt bra ut till att börja med. Problemet är att det går inte att ladda ner undertexter och det går inte att aktivera Go TV eller OROR TV heller. Jag returnerar boxen. Någon som har tips på något annat? Jag vill inte ha android box, gärna en box med Linux eller openelec.

Hans