Guide: Få Windows/spel att inte förstöra musprecisionen

Permalänk
99:e percentilen

Guide: Få Windows/spel att inte förstöra musprecisionen

Bakgrund

Det finns något som heter musacceleration. Det innebär att muspekarens hastighet på skärmen inte är proportionerlig mot musens fysiska hastighet (eller fingrets på en laptop). Istället förflyttas muspekaren längre ju snabbare man flyttar musen samma sträcka. Så om man flyttar musen 10 cm i 2 m/s flyttas pekaren längre än om man flyttar musen 10 cm i 1 m/s.

Detta beteende kan upplevas som intuitivt vid en första anblick, men skrapar man bara lite på ytan märker man att det effektivt undergräver all användning av musen/musplattan. Vid vanligt skrivbordsarbete gör det att man gång på gång flyttar pekaren för långt och ständigt måste korrigera. Man brukar kunna se med blotta ögat att någon har acceleration aktiverat eftersom personen i regel flyttar pekaren i ett sådant mönster:

    » GIF som visar hur musacceleration ofta ser ut

För FPS-gamers är musacceleration förödande, då det eliminerar alla möjligheter att utveckla ett fungerande aim. En av de grundläggande förutsättningarna för framgångsrikt FPS-spelande är att en given sträcka på musmattan alltid motsvarar samma vinkel i spelet, oavsett hur fort man flyttar musen.

Lösning

» I Counter-Strike: Global Offensive

Man ska definitivt stänga av acceleration i spelet och man kan/bör/ska (jag är inget proffs på CS, så jag vågar inte säga om det är rätt) också lägga följande kommandon i sin autoexec.cfg:

m_customaccel 0 m_mouseaccel1 0 m_mouseaccel2 0 m_mousespeed 0

» I spel generellt

Till att börja med bör man kontrollera i alla spels inställningar att inställningen Raw Mouse Input, om den finns, är aktiverad. På så sätt kringgås Windows och spelet läser input direkt från musen.

Man bör givetvis också inaktivera alla eventuella former av acceleration.

» I Windows

För att stänga av acceleration och återta kontrollen över muspekaren utanför spel, och i spel som saknar Raw Mouse Input, gör man så här:

1. Gå till Control Panel → Mouse.

Det kan i Windows 7 göras genom att skriva mouse i startmenyn och trycka Enter eller genom att öppna Control Panel och klicka på Mouse.

2. Välj fliken Pointer Options.

3. Kryssa ur Enhance pointer precision.

Namnet på inställningen är märkligt, då den gör den diametrala motsatsen till vad den heter.

4. Det är rekommenderat att sätta Pointer Speed på det mittersta strecket.

Detta för att få vad som brukar kallas typ "1:1-förhållande" (mellan musen och muspekaren). Om det inte går att ändra upplösning hårdvarumässigt på musen och du absolut vill ha lägre eller högre sens än det mittersta strecket så kanske det fungerar tjänligt. Men det är inte att rekommendera.

5. Klicka på OK. Nu kan du använda din mus!

» Med tangentbordet

Man hamnar tyvärr ofta vid en dator med musacceleration, och då kan det vara bra att snabbt kunna slå av det med följande serie tangentbordskommandon (i Windows 7):

    Win, M, O, U, S, E, Enter, Ctrl+(Tab, Tab), Tab, Space, Enter

Därmed kan man göra det så snabbt att ingen hinner börja med "Men ge dig!", "Vad spelar det för roll?" etc.

TL;DR

Musacceleration är fördärvligt. Stäng av det genom att kryssa ur Enhance pointer precision under Control Panel → Mouse.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Sötast

Fin guide

I spel kan jag hålla med om att musacceleration är lika mycket djävulen som VSync, fast i skrivbordsmiljö är acceleration riktigt skönt.

Använder alltid acceleration i skrivbordsmiljö och det är något man vänjer sig vid, man lär sig accelerationskurvan rätt så snabbt

Permalänk

Vill bara tillägga att stänga av accelerationen är inget MÅSTE så som OP säger. Jag spelar själv med den på, värdet på accelerationen (0,05) är i och för sig väldigt litet men det känns och jag har helt enkelt vant mig vid det... Spelar lol och cod om det spelar någon roll.

Men bra guide för dem som stör sig på den!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Allexz:

Fin guide

I spel kan jag hålla med om att musacceleration är lika mycket djävulen som VSync, fast i skrivbordsmiljö är acceleration riktigt skönt.

Använder alltid acceleration i skrivbordsmiljö och det är något man vänjer sig vid, man lär sig accelerationskurvan rätt så snabbt

Tack!

Förstår vad du menar, men håller inte med. Det kan kännas rätt först, och det har fördelen att man inte behöver flytta musen lika mycket, men har man väl varit fri från det förstår man hur mycket det förstör.

Skrivet av Mufasa133:

Vill bara tillägga att stänga av accelerationen är inget MÅSTE så som OP säger. Jag spelar själv med den på, värdet på accelerationen (0,05) är i och för sig väldigt litet men det känns och jag har helt enkelt vant mig vid det... Spelar lol och cod om det spelar någon roll.

Men bra guide för dem som stör sig på den!

Jag håller inte alls med. Acceleration ska vara avstängt i FPS-spel. Min samlade uppfattning är att de allra flesta håller med mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Sötast
Skrivet av HurMycket:

Tack!

Förstår vad du menar, men håller inte med. Det kan kännas rätt först, och det har fördelen att man inte behöver flytta musen lika mycket, men har man väl varit fri från det förstår man hur mycket det förstör.

Jag håller inte alls med. Acceleration ska vara avstängt i FPS-spel. Min samlade uppfattning är att de allra flesta håller med mig.

Som sagt, tack för guiden, men du kan inte glömma bort att ämnet du diskuterar är något subjektivt, inget man tvingar på folk oavsett hur många som håller med.

För övrigt så har jag använt datorer i många år både med och utan acceleration, så jag vet exakt hur det känns både med och utan och anser att jag själv är gammal nog att välja vilket jag föredrar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Man hamnar tyvärr ofta vid en dator med musacceleration, och då kan det vara bra att snabbt kunna slå av det med följande serie tangentbordskommandon (i Windows 7):

    Win, M, O, U, S, E, Enter, Ctrl+(Tab, Tab), Tab, Space, Enter

Därmed kan man göra det så snabbt att ingen hinner börja med "Men ge dig!", "Vad spelar det för roll?" etc.

Jag måste vara tråkig och meddela att tyvärr fungerar det bara på engelska Windows. På svenska Windows är det Win, M, U, S, Nerpil, Enter, Ctrl+(Tab, Tab), Tab, Space, Enter och på andra språk någon annan variant då namnet är språkberoende.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av OldComputer:

Jag måste vara tråkig och meddela att tyvärr fungerar det bara på engelska Windows. På svenska Windows är det Win, M, U, S, Nerpil, Enter, Ctrl+(Tab, Tab), Tab, Space, Enter och på andra språk någon annan variant då namnet är språkberoende.

Helt rätt. Men jag brukar alltid utgå från engelska då Windows är på engelska.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Helt rätt. Men jag brukar alltid utgå från engelska då Windows är på engelska.

Fast vi är i Sverige.
Är nog rätt många som använder den svenska versionen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JimmieSan:

Fast vi är i Sverige.
Är nog rätt många som använder den svenska versionen.

Vilket är lite synd, för annars hade till exempel den serien med kortkommandon fungerat och felsökning varit mycket enklare. Jag tycker att man bör överväga att ha Windows på engelska om man kan engelska.

Och vi är på ett entusiastforum. Är nog rätt många här som kör engelska.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag håller inte alls med. Acceleration ska vara avstängt i FPS-spel. Min samlade uppfattning är att de allra flesta håller med mig.

Det är mycket en smaksak, men framförallt mycket beroende på vilket FPS-spel man kör.
I spel som CS är det mycket ovanligt att bättre spelare kör med det påslaget, medan en majoritet av de bästa spelarna kör med det påslaget i Quake Live vad jag känner till.

Man kan arbeta upp ett muskelminne där accelerationen inkluderas i muskelminnet. Det är vad Quake live spelarna gör.
Kan man vänja sig vid det så finns det fördelar med att köra med det påslaget. Vid små rörelser kan man ha bra kontroll över aimet genom att köra med mycket låg sens och samtidigt kan man lätt utföra stora svepande rörelser snabbt tack vara accelerationen (vilket är bra tex vid rocket jumping eller om man vill vända sig snabbt).

Personligen har jag tidvis kört med acceleration och tidvis inte. Kör utan just nu.
Om det känns bra eller inte beror för mig på så mycket annat.

Det där "Enhanched pointer precision" i Windows bör man dock alltid ha avslaget. Ska man använda acceleration får man antingen gå via musens mjukvara eller genom andra program (finns ett trevligt program tänkt för QL spelare där man kan ställa in olika parametrar som påverkar musaccelerationen, tex vilken accelerationsexponent man vill ha, vid vilken hastighet accelerationen ska börja gälla, max accelererad muskänslighet osv)

Sedan är en annan viktig sak man bör påpeka är att nästan samtliga icke-optiska lasermöss på marknaden lider av accelerationsstörningar.
Jag säger här störningar, eftersom det rör sig om acceleration som varierar tämligen slumpmässigt, ibland kan den vara negativ ibland positiv.
Även om man föredrar att köra med acceleration så är detta inget man har någon som helst nytta, av tvärtom. Kör man med acceleration ska det vara förutsägbar acceleration där högre hastighet ger ökad "skjuts" för muspekaren.

Så något av det viktigaste här är att skaffa sig en bra mus med en sensor utan accelerationsstörningar, vilket innebär att man bör välja en optiska mus och kolla upp i vilka de bästa sensorerna sitter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.