Permalänk
Medlem

klockning av processor intel core i7 2600k

hej alla skulle behöva ha lite tips på hur jag klockar en intel core i7 2600k orginal klock 3.40 ghz har modekort gigabyte z68xp-ud4 bios U1L(UEFI BIOS har förskökt att klocka processorn med detta vill så gärna att den ska vara stabil vid 4.40 Ghz men de är den inte har höjt vcore å allt annat kolla massa guider men inget verkar fungerar om nån har samma system som mej snälla hjälp mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

hej alla skulle behöva ha lite tips på hur jag klockar en intel core i7 2600k orginal klock 3.40 ghz har modekort gigabyte z68xp-ud4 bios U1L(UEFI BIOS har förskökt att klocka processorn med detta vill så gärna att den ska vara stabil vid 4.40 Ghz men de är den inte har höjt vcore å allt annat kolla massa guider men inget verkar fungerar om nån har samma system som mej snälla hjälp mej

Vad kyler du den med? 4,4 GHz är ingen klock du klarar med vilken kylare som helst.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vad kyler du den med? 4,4 GHz är ingen klock du klarar med vilken kylare som helst.

jag kyller den just nu med en corsair H60 vatenkylning med 2 fläktar men jag får den inte att bli stabil i 4.4 Ghz

Permalänk

Går det ens att klocka någe vidare med Z68?

Permalänk
Medlem

Vad är det för exemplar du sitter på? Kör du med vcore på: Auto/Manual/Offset?

4.4ghz skall du du kunna köra på standardvolt, endast ändra multiplier till: 44

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

Går det ens att klocka någe vidare med Z68?

de går men konstiga är att jag inte får den stabil undrar fan varför har kompisar som har klockat med samma modekort till 5 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Vad är det för exemplar du sitter på? Kör du med vcore på: Auto/Manual/Offset?

4.4ghz skall du du kunna köra på standardvolt, endast ändra multiplier till: 44

Standardvolt kanske är lite optimistiskt men inte mycket över behövs iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Standardvolt kanske är lite optimistiskt men inte mycket över behövs iaf.

Nej det är absolut inte optimistiskt, snarare realistiskt. Har själv ägt en 2600K som tickade upp till 4.6GHZ på just standardvolt, majoriteten av dessa prollar når 4.4-4.5ghz utan någon justering av Vcore.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

TS kan du justera din LLC (Load-Line Calibration) till 50-75% och se om det blir stabilt (kan även vara att dem anger "level" istället för "%", i så fall börja på den näst högsta nivån)

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Vad är det för exemplar du sitter på? Kör du med vcore på: Auto/Manual/Offset?

4.4ghz skall du du kunna köra på standardvolt, endast ändra multiplier till: 44

okej men nu är de ju såhär att jag är så sjukt jävla okuning när de kommer till att klocka intel processor men ska göra ett förskök men måste man hålla på att ändra massa andra instälningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Vad är det för exemplar du sitter på? Kör du med vcore på: Auto/Manual/Offset?

4.4ghz skall du du kunna köra på standardvolt, endast ändra multiplier till: 44

urskäkta men nu svara jag lite dumt igen vad menar du med exemplar modekort eller nått liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

urskäkta men nu svara jag lite dumt igen vad menar du med exemplar modekort eller nått liknande

Nej jag syftade mest på att din processor möjligtvis inte är ett jättebra exemplar när det kommer till överklockning så att säga.

För övrigt råder jag dig till att läsa grunderna för överklockning så att du kan förstå dig på vad som faktiskt sker, fördelar och nackdelar. Vill ju inte att du skadar din hårdvara.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/723298-faq-overklockning/

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Nej jag syftade mest på att din processor möjligtvis inte är ett jättebra exemplar när det kommer till överklockning så att säga.

För övrigt råder jag dig till att läsa grunderna för överklockning så att du kan förstå dig på vad som faktiskt sker, fördelar och nackdelar. Vill ju inte att du skadar din hårdvara.

http://www.sweclockers.com/forum
/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/723298-faq-overklockning/

sant men jag ska kolla igenom lite och se hur jag ska komma till väga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobsberg:

Går det ens att klocka någe vidare med Z68?

Japp, jag har för mig att det var med Ivy Bridge(z77) som Intel ändrade på tillverkningen av värmefördelaren som finns mellan chipet och kylplattan

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Jakobsberg:

Går det ens att klocka någe vidare med Z68?

Givetvis, det är ju en Z krets, sandys motsvarighet till Z77.

2600K brukar nästan alltid fixa 5Ghz. Det enda du behöver ändra är Vcore och multipel. 1.3V borde vara nog för 4.4Ghz.

Men läs nån grundläggande guide, så du inte förstör nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Givetvis, det är ju en Z krets, sandys motsvarighet till Z77.

2600K brukar nästan alltid fixa 5Ghz. Det enda du behöver ändra är Vcore och multipel. 1.3V borde vara nog för 4.4Ghz.

Men läs nån grundläggande guide, så du inte förstör nåt.

har redan försköt att ändra vcore men de andra som du sa nånting om multiplier vilket är de man ändrar de eller vad heter de är så okuning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

har redan försköt att ändra vcore men de andra som du sa nånting om multiplier vilket är de man ändrar de eller vad heter de är så okuning

Om du har läst en guide så borde du veta att baseclock ska i normala fall vara kvar i original och det enda som du ändrar förutom ->spänningen<- är multipliern.

Rent spontant känns det inte som om du har läst speciellt mycket utan sitter mest och trycker på lite inställsningar i BIOS:/

Gå in på överklockningsdelen här på forumet så har du en jättebra klistrad guide för överklockning av sandy och ivy bridge.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Nej det är absolut inte optimistiskt, snarare realistiskt. Har själv ägt en 2600K som tickade upp till 4.6GHZ på just standardvolt, majoriteten av dessa prollar når 4.4-4.5ghz utan någon justering av Vcore.

Jasså? Usch då, vilket taskigt exemplar jag måste fått, att nå 4.4GHz var verkligen inget problem, men den behövde definitivt mer än standardvolt för att nå dit. 4.6GHz däremot tog en hel del masserande att nå stabilt utan att bli för varm. Fast jag är van vid dåliga exemplar, kommer ihåg min intel Q9550 av bästa stepping som omöjligt ville gå stabilt i 4.0GHz

Sorry för OT.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Nej det är absolut inte optimistiskt, snarare realistiskt. Har själv ägt en 2600K som tickade upp till 4.6GHZ på just standardvolt, majoriteten av dessa prollar når 4.4-4.5ghz utan någon justering av Vcore.

Jag antar att du menar att låta den köra på offset voltage. Jag pratar om att låsa volten till stockvolt så klarar den sig absolut inte utan behöver en liten knuff.

På offset voltage går det däremot väldigt bra men då kör den ju inte heller stock vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag antar att du menar att låta den köra på offset voltage. Jag pratar om att låsa volten till stockvolt så klarar den sig absolut inte utan behöver en liten knuff.

På offset voltage går det däremot väldigt bra men då kör den ju inte heller stock vcore.

men frågan är ju då vad ska jag ändra på om jag vill ha den i 4.40 ghz ska jag inte röra volten nånting då ska jag låta den vara som standard eller hur mycket ska jag ändra den

Permalänk
Medlem

Då du har läst guider och du inte får det att fungera så vet jag inte.
Det skulle behövas bilder på dina inställningar för att kunna hjälpa mer exakt.

Jag har inte samma system som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Då du har läst guider och du inte får det att fungera så vet jag inte.
Det skulle behövas bilder på dina inställningar för att kunna hjälpa mer exakt.

Jag har inte samma system som dig.

hur lägger jag inne bilder på swe

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt.

Läs manualen och guider på nätet. Klarar du inte klocka efter det så råder jag dig att köra på stock clock.

Fel oc o dator kan gå isönder.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Om det inte går efter att du läst guiden så tror jag inte du bör pilla med sådant.. Det är väldigt lätt att klocka, speciellt om man följer guiden. Kan du inte efter att ha läst guiden så är det antingen så att du har fått ett riktigt dåligt exemplar (hårdvaran), eller så har du inte läst guiden vilket jag får en stark känsla utav efter att ha läst dina inlägg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Om det inte går efter att du läst guiden så tror jag inte du bör pilla med sådant.. Det är väldigt lätt att klocka, speciellt om man följer guiden. Kan du inte efter att ha läst guiden så är det antingen så att du har fått ett riktigt dåligt exemplar (hårdvaran), eller så har du inte läst guiden vilket jag får en stark känsla utav efter att ha läst dina inlägg..

okej tack så mycket för rådet då ska jag låta den vara som den är så jag inte pajar nånting