Ny dator - Linux för en gamer!

Permalänk

Ny dator - Linux för en gamer!

Yo!

Ska beställa ny dator här i dagarna och tänkte installera något Linux istället för att bränna pengar på Windows 8. Men en fråga jag har då är: Vilket Linux är lämpligast till att köra spel som Steam och World of Warcraft?

Tacksam för svar,
/KDAson

Permalänk
Medlem

Oj...dom flesta.
Testa dom mer populära distarna så får du ett hum om vad du gillar.
Mint, Ubuntu. Debian, Mageia, Fedora, OpenSUSE, Arch, Elementary, PCLinuxOS, Manjaro osv...

http://distrowatch.com/

Linux timeline:
http://futurist.se/gldt/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Om du inte är så van vid att använda Linux kör med Ubuntu eller någon Linux distribution som är baserad på Ubuntu. Kan rekommendera deras nya LTS release 14.04 som är i final beta just nu men den är hur stabil som helst, jag har kört med det själv för gaming senaste veckorna.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Yo!

Ska beställa ny dator här i dagarna och tänkte installera något Linux istället för att bränna pengar på Windows 8. Men en fråga jag har då är: Vilket Linux är lämpligast till att köra spel som Steam och World of Warcraft?

Tacksam för svar,
/KDAson

Right, ta en titt på Linux forumet och distro watch om du vill se runt vilka olika distros det finns. Ta en titt om alla Steamspel du vill spela finns på deras Linux client.

Skall du ha Linux bör du sikta på att ha nVidia som GPU om du vill ha spelprestanda. Undvik också allt vad Creative tillverkar.

Angående vilken dist du bör ta är som vilken glass du vill ha, bara du efter en viss tid och prövning kan svara på det. Dock kommer det inte vara en lätt sak att göra om du är en van Windows användare och inte kört Linux tidigare. Linux är ett "annorlunda" operativsystem än vad Windows är, andra filosofier och sätt att lösa samma problem på.

Mitt tips testa Ubuntu flavours eller Debian. Fedora/Gentoo/Arch varianter bara om du vet vad du sysslar med.

Söker du efter något att installera gör det EJ via någon hemsida utan använd alltid package-manager eller repo's.

Blizzard har ingen Linux Client för WOW men den funkar utmärkt på Wine, playonlinux är då verktyget du vill ha om du inte är van med Wine och Linux sen tidigare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Sötast

Värt att tänka på :
Spelutbudet är mycket mindre, flesta spel går att köra i wine, men inte perfekt.

Permalänk

Skaffa Lubuntu om du vill ha snabb dator. Unity drar så mycket tycker jag. Nyinstallerad Lubuntu 13.10 drar ca 130 Mb ram och då talar jag om 64-bits Lubuntu.

Sen skaffar du PlayOnLinux med Wine. Wine är mycket MYCKET buggit och man måste vara duktig på att trixa med wine. Därför sköter PlayOnLinux själva installationen så det går felfritt.

Eller skaffar du Cedega. (Ja, jag är oldschool)

Men det räcker bara att du installerar Steam för ubuntu så har du allt Vavle gör ju sina spel för Linux nu.

Få se....ID Software, Vavle...vilka har vi mer?

Permalänk
Medlem

Ubuntu skulle jag rekommendera till en nybörjare inom linux.

Om du är ute efter en märkesdator så kan det vara värt att köpa en vars hårdvara är "Certified for Ubuntu":

http://www.ubuntu.com/certification/

Annars så kan det vara bra att fundera på om du ska använda NVIDIA eller AMD som grafikkort. NVIDIA och linux har inte fungerat allt för bra, bland annat så har NVIDIAs Optimus-teknologi inte fullt stöd för linux-kerneln. AMD håller även dom på med bättre drivrutiner och dylikt för linuxdatorer, men att välja rätt grafikkort för en gamingdator som använder linux kan vara en svår uppgift.

Permalänk
Medlem

Linux Mint är bra för nybörjare. Desktop med startmeny som liknar Windows. Linux Mint 17 kommer snart. Vill man ha snabbare programstart kan man installera ett program som heter preload

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xczr:

Ubuntu skulle jag rekommendera till en nybörjare inom linux.

Om du är ute efter en märkesdator så kan det vara värt att köpa en vars hårdvara är "Certified for Ubuntu":

http://www.ubuntu.com/certification/

Annars så kan det vara bra att fundera på om du ska använda NVIDIA eller AMD som grafikkort. NVIDIA och linux har inte fungerat allt för bra, bland annat så har NVIDIAs Optimus-teknologi inte fullt stöd för linux-kerneln. AMD håller även dom på med bättre drivrutiner och dylikt för linuxdatorer, men att välja rätt grafikkort för en gamingdator som använder linux kan vara en svår uppgift.

Optimus används bara i laptops med Intel + nVidia GPU och funkar ganska utmärkt med Bumblebee. Skall man spela så är det nVidia som gäller på Linux. Sedan kan man hoppas vid varje uppdatering att AMD fixar något men tittar man på deras trackrecord så blir det snararare Radeon (OpenSource dirvrutiner) som kommer springa om Catalyst då det ser ut som även AMD själva håller på att ge upp och försöker ändra om hela sin drivrutinstack och hänga en del börda på OpenSource utvecklarna.

nVidias drivrutiner är on par med deras Windows ditto om inte bättre i vissa avseenden, dock lite jävliga med att ta bort funktioner för att inte vara bättre än Windows varianten. Men med tanke på att nVidia börjar verkligen satsa på Linux desktop (Coolbits tillbaka för Fermi och senare) samt att nVidia utvecklare har sagt att deras Gforce Xperiance eller vad de nu kallade det skall landa på Linux så är nVidia the way to be used på Linux om man nu inte är en purist och vill köra OpenSource rakt ut a la Stallman style.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Hm hm hm... Låter lite tjorvigt det där. Finns inte i min budget att köpa Windows 8, men kanske måste tänja på budgeten då.

EDIT: Kollade lite på Linux Mint KDE. Men bör man vänta till Linux Mint 17?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Hm hm hm... Låter lite tjorvigt det där. Finns inte i min budget att köpa Windows 8, men kanske måste tänja på budgeten då.

EDIT: Kollade lite på Linux Mint KDE. Men bör man vänta till Linux Mint 17?

Linux Mint 17 ska ju komma i slutet av maj månad (tror jag) så det är ju dumt att inte vänta, annars får du ju installera om, om du vill ha den senaste versionen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att nästan inga storspel i dagsläget släpps för linux, utan du måste köra allt "emulerat"(jajajaja wine är inte en emulator) med ett extra lager som segar ner, samt att det är totalt slumpmässigt vilka spel som funkar, spel kan sluta/börja funka efter patchar osv. ?

WoW funkar faktiskt hyfsat smärtfritt men du kommer aldrig att kunna spela som du gör på windows. Vill du gejma i linux ska du göra det som en hobby att tweaka och fixa så att det funkar och inte bli ledsen om du inte kan spela ett spel du köpt för det finns inga garantier. FPS kan du generellt sett glömma direkt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crumpets:

...du kommer aldrig att kunna spela som du gör på windows...

Farligt uttalande om man följt senaste årets händelser.

Permalänk
Medlem

Linux Mint skulle jag rekommendera till en nybörjare. Det kan också vara värt att lära sig hur Wine fungerar, för de spel som inte finns för Linux

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Farligt uttalande om man följt senaste årets händelser.

Ser man till hur det ser ut just nu, vilket man i regel gör, så har personen helt korrekt.
Men hur påståendet ser ut om 5-10 år är en annan sak.

Är man det minsta spelintresserad och tycker om att prova på det senaste så är det Windows som fortfarande gäller, och kommer att gälla ett tag till framöver oavsett hur mycket Valve lägger på utvecklingen av SteamOS.

Edit: Får man inte en möjlighet att provköra Windows i en månad eller något sånt om man installerar det för att utvärdera det?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

Är man det minsta spelintresserad och tycker om att prova på det senaste så är det Windows som fortfarande gäller, och kommer att gälla ett tag till framöver oavsett hur mycket Valve lägger på utvecklingen av SteamOS.

Det beror väl på vilken genre av spel du avser? Om du är intresserad av spel typ Crusader Kings är utbudet inte så dåligt; fast kanske tilltalar den här typen av mer tålamodskrävande och "tunga" strategispel Linux-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Eller skaffar du Cedega. (Ja, jag är oldschool)

Cedega är nog lite väl mycket oldschool dock, senaste stabila versionen släpptes 2009 enligt Wikipedia. Wine är nog rejält mycket bättre nu för tiden

Wine fungerar för övrigt oftast rätt bra så länge man inte vill köra de absolut senaste spelen, och i de fall där det krävs speciella inställningar så finns det ofta instruktioner på WineHQ. Men är man ute efter att köra de senaste AAA-spelen så är Linux + Wine kanske inte rätt väg att gå, även om det tack vare Steam släpps mer och mer spel till Linux nu. Jag har iofs. kört spel som Skyrim, Diablo 3 och Starcraft 2 redan när de släpptes med Wine, så det beror väl på vilka spel man är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Cedega är nog lite väl mycket oldschool dock, senaste stabila versionen släpptes 2009 enligt Wikipedia. Wine är nog rejält mycket bättre nu för tiden

Wine fungerar för övrigt oftast rätt bra så länge man inte vill köra de absolut senaste spelen, och i de fall där det krävs speciella inställningar så finns det ofta instruktioner på WineHQ. Men är man ute efter att köra de senaste AAA-spelen så är Linux + Wine kanske inte rätt väg att gå, även om det tack vare Steam släpps mer och mer spel till Linux nu. Jag har iofs. kört spel som Skyrim, Diablo 3 och Starcraft 2 redan när de släpptes med Wine, så det beror väl på vilka spel man är intresserad av.

crossover för games finns ju istället för cedega. https://www.codeweavers.com/products/cxgames/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

crossover för games finns ju istället för cedega. https://www.codeweavers.com/products/cxgames/

CrossOver är dock inte gratis, utan kostar vad jag förstår 60$/år om man vill ha uppdateringar. Om det är värt det vet jag inte, jag har aldrig testat CrossOver. CrossOver lär dock inte ha så mycket bättre kompabilitet när det gäller spel jämfört med Wine, eftersom CrossOver faktiskt är schyssta och bidrar med kod till Wine (till skillnad mot Cedega). Men CrossOver är väl kanske lite enklare att använda och ger även support, så för vissa kanske det är värt det.

Permalänk
Medlem

Är själv enbart linuxanvändare och kan säga att om du är en enbart gamer bör du hållla dig ifrån allt vad linux heter. Du kan inte i dagsläget få en i närheten lika bra spelupplevelse som med windows. lägg hellre pengar och köp en windows licens.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk

Jag spelar bara spel på Steam och WoW just nu iaf... Vet inte hur framtidens spelande ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Jag spelar bara spel på Steam och WoW just nu iaf... Vet inte hur framtidens spelande ser ut.

Om alla spelen du kör på Steam finns till Linux så är det ju kanon, WoW funkar dessutom jättebra i Wine (OK, spelar inte WoW själv men har hört det från många).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Ser man till hur det ser ut just nu, vilket man i regel gör, så har personen helt korrekt.
Men hur påståendet ser ut om 5-10 år är en annan sak.

Är man det minsta spelintresserad och tycker om att prova på det senaste så är det Windows som fortfarande gäller, och kommer att gälla ett tag till framöver oavsett hur mycket Valve lägger på utvecklingen av SteamOS.

Edit: Får man inte en möjlighet att provköra Windows i en månad eller något sånt om man installerar det för att utvärdera det?

Visst har du rätt i vad du säger, jag reagerade mest på att han sa 'aldrig'. Vart utvecklingen pekar är svårt att tyda, när Windows blir mer och mer stängt och utvecklarna hittar nya vägar. Men detta är antagligen en diskussion för en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Directx...?

Permalänk

Skulle inte Ubuntu 14.04 komma idag? Ser inte den på deras hemsida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Directx...?

Ja...?
Spel som använder det brukar fungera i Wine.
Nej, Microsoft har däremot inga planer på att göra det open source eller släppa en Linux-version av det.

Skrivet av KDAson:

Skulle inte Ubuntu 14.04 komma idag? Ser inte den på deras hemsida...

Av vad jag sökt fram borde det släppas idag ja. Kanske dyker upp senare under dagen?

Permalänk

Kan inte bestämma mellan Linux Mint 16 och Ubuntu 14.04... Båda ser mycket intressanta ut.

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag aldrig kört Linux på en spelburk. Detta på grund av litet utbud, kompabilitets problem, grafikdrivrutiner osv som inte riktigt är optimerade. Men men flera spel kan nog fungera bra. Ubuntu eller Linux Mint är de enda jag skulle rekommendera att köra

Permalänk

Någon som har Linux Mint/Ubuntu och provat WoW på dessa?