Permalänk

Koppla in Telia smart router via fiber

Hej!
Jag håller på att hjälpa min pappa att koppla in utrustning från Telia. För en tid sedan fick han fiber indraget i villan och vi har nu beställt internet och TV. Idag går det en sladd från fiberomvandlaren/mediakonverteraren till ett vanligt modem och därifrån går kabeln vidare till en dator. Nu har vi fått en s.k. Telia smart router, kan denna ersätta det modem vi redan har? i så fall hur kopplas detta in? kabeln mellan fiberkonv. och modemet verkar inte vara en vanligt RJ45 cat6. änden som sitter i fiberkonv. hade något slags ljussken i sig, jag antar att detta är själva fibern. Änden som gick in i modemet verkar inte heller vara en vanlig RJ45.
Att koppla Telia smart router via modemet som vi nu har gick inte heller.

Hur göra, hur koppla?

Permalänk
Medlem

Vad är det för produkt du har fått, närmare bestämt? En box från Inteno? Varför har ni ett modem just nu om ni har fiber? Förväxlar du router och modem?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Frågat telia?, läst ev installations manualer?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Det vi har fått är en sån här; https://www.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?prod...
Det vi har är enligt följande, förutom routern som ser ut som i förra länken; http://vindruvan.mitt-eget.se/fiber/installation_hus/index.ht...

Nu gick det att koppla från fiberkonv.-> Inteno XG6746-R1->Telia smart router->dator och jag kommer ut på nätet. Men det jag nu undrar är kan man plocka bort den vita Inteno XG6746-R1 och koppla routern direkt till fiberkonv.? i så fall hur gör man?

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Frågat telia?, läst ev installations manualer?

Manualen säger bara att Telia smart router antingen skall kopplas direkt till ett nätverksurtag eller till de första telejacket.

Permalänk
Rekordmedlem

Konvertern sitter ansluten till en switch, från switchen ska du ansluta en kabel till wanporten på smarten, vilken port som är rätt på switchen kan bero på operatör och om du inte vet vilken så är det bara 4 att prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Konvertern sitter ansluten till en switch, från switchen ska du ansluta en kabel till wanporten på smarten, vilken port som är rätt på switchen kan bero på operatör och om du inte vet vilken så är det bara 4 att prova.

Enligt denna (http://www.gumlosasorby.se/wp-content/uploads/2012/05/Sa-har-...) så kan man strunta i Inteno XG6746-R1 (Switchen).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MartinAsplund:

Enligt denna (http://www.gumlosasorby.se/wp-content/uploads/2012/05/Sa-har-...) så kan man strunta i Inteno XG6746-R1.

Men fiberkonvertern är integrerad i switchen så hur ska du ansluta det i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men fiberkonvertern är integrerad i switchen så hur ska du ansluta det i så fall ?

Nej fiberkonv. är ansluten med en sladd till switchen. så det är två apparater; http://langbrovilla.se/wp-content/uploads/2013/03/XG6746.jpg. Den högra apparaten vill jag ersätta med smarten.

Permalänk
Rekordmedlem

Så det är nån gammal sak med yttre kabel, men varför vill du ändå ta bort switchen? Det enklaste är väl om du kopplar in det normalt via den men vill du så kan du väl koppla direkt på konvertern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För det första skulle jag aldrig i livet koppla in något som kallas "Telia Smart", det är med största sannolikhet något skräp från Thompson som kommer att sega ner och i princip förstöra hela nätverket.
Sätt din Inteno till bryggat läge och köp/koppla in en ordentlig router.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

För det första skulle jag aldrig i livet koppla in något som kallas "Telia Smart", det är med största sannolikhet något skräp från Thompson som kommer att sega ner och i princip förstöra hela nätverket.
Sätt din Inteno till bryggat läge och köp/koppla in en ordentlig router.

Förresten har Telia smart router någon WI-FI, jag hittar ingen antenn men den verkar ha WI-FI. Då bör det vara dålig räckvidd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MartinAsplund:

Förresten har Telia smart router någon WI-FI, jag hittar ingen antenn men den verkar ha WI-FI. Då bör det vara dålig räckvidd?

De har 802.11n på 2,4 GHz och räckvidden beror mest på dina lokala förhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om man vill koppla in en telefon och köra via fiber, skall den då kopplas in i smarten eller i den apparaten vi redan hade? eller spelar det ingen roll?

Permalänk

Bör inte en Wlanet på en router räcka i hela huset om man bor i en 1-plans trävilla med källare? ytan för hela huset inklusive tomt är 997 kvm. Längst ner i källaren dör Wi-Fi:n på min två år gamla HTC One X.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MartinAsplund:

Om man vill koppla in en telefon och köra via fiber, skall den då kopplas in i smarten eller i den apparaten vi redan hade? eller spelar det ingen roll?

Menar du koppla in via wifi för surfande så går det, menar du för att använda ip telefoni så beror det på vilket system som används.

Skrivet av MartinAsplund:

Bör inte en Wlanet på en router räcka i hela huset om man bor i en 1-plans trävilla med källare? ytan för hela huset inklusive tomt är 997 kvm. Längst ner i källaren dör Wi-Fi:n på min två år gamla HTC One X.

Källare har ofta betong och liknande i väggarna eftersom de ska bära upp huset och det skärmar effektivt radiovågor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Nej fiberkonv. är ansluten med en sladd till switchen. så det är två apparater; http://langbrovilla.se/wp-content/uploads/2013/03/XG6746.jpg. Den högra apparaten vill jag ersätta med smarten.

Om det ser ut som på bilden måste du ha den högra kvar. Den vänstra är bara en skarvlåda för fibern. Sedan går fibern in i den högra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Telias Smart router är modem och router i samma låda.
Om du har via fiber, så kopplar du en TP-kabel direkt från mediakonvertern till WAN porten (röd), medans datorer och TV-box kopplas i switchportarna (gul). Det enda smarta med denna router, är just att man inte behöver koppla TV-boxen i en speciell port, utan detta tar routern hand om själv.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Bör inte en Wlanet på en router räcka i hela huset om man bor i en 1-plans trävilla med källare? ytan för hela huset inklusive tomt är 997 kvm. Längst ner i källaren dör Wi-Fi:n på min två år gamla HTC One X.

Källare vet jag inte, men min router (asus ac66u, tidigare linksys e4200) täcker 2-plan (knappt 2x90) och det mest av drygt 2000kvm tomt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Telias Smart router är modem och router i samma låda.
Om du har via fiber, så kopplar du en TP-kabel direkt från mediakonvertern till WAN porten (röd), medans datorer och TV-box kopplas i switchportarna (gul). Det enda smarta med denna router, är just att man inte behöver koppla TV-boxen i en speciell port, utan detta tar routern hand om själv.

Så du menar att TV-boxsladden kan kopplas till vilken port som helst på smarten? I dagsläget kopplar jag sladden till TV-boxen direkt till mediaomvandlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Så du menar att TV-boxsladden kan kopplas till vilken port som helst på smarten? I dagsläget kopplar jag sladden till TV-boxen direkt till mediaomvandlaren.

Ja, det går att koppla boxen till valfri LAN-port på smart.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Ja, det går att koppla boxen till valfri LAN-port på smart.

Var är det bäst att koppla den? dit jag har kopplat den nu eller till smarten? Jag har fått för mig att man helst ska koppla med så lite kringutrusning emellan, om du förstår vad jag menar. Alltså att koppla direkt till källan så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Var är det bäst att koppla den? dit jag har kopplat den nu eller till smarten? Jag har fått för mig att man helst ska koppla med så lite kringutrusning emellan, om du förstår vad jag menar. Alltså att koppla direkt till källan så att säga.

Koppla den till smarten. Det är det bästa för att kunna nyttja alla funktioner.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av weavex:

Koppla den till smarten. Det är det bästa för att kunna nyttja alla funktioner.

Som vilka funktioner då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Som vilka funktioner då?

Till det du har köpt den för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Som vilka funktioner då?

Som exempel så funkar bara Telias "Zappa-app" om både box och mobil är ansluten via smart.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Som exempel så funkar bara Telias "Zappa-app" om både box och mobil är ansluten via smart.

Ja men den appen är inget vi vill använda. Är det inga andra funktioner som bara fungerar så länge tvn går via smarten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinAsplund:

Ja men den appen är inget vi vill använda. Är det inga andra funktioner som bara fungerar så länge tvn går via smarten?

Inget som behöver Internet funkar utan smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Inget som behöver Internet funkar utan smart.

Boxen har kontakt med internet även utan smart.

Skrivet av MartinAsplund:

Ja men den appen är inget vi vill använda. Är det inga andra funktioner som bara fungerar så länge tvn går via smarten?

De har kommit med någon ny app för Samsung-TV
http://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

Annars funkar det bra att köra utan smart. Finns massor av kunder som kör TV utan smart.