R9 280x fläktar som fan :(

Permalänk

R9 280x fläktar som fan :(

Tjena! Bytte från ett tyst och fint 660ti till ett r9 280x igår och vid lite snabb testning så fick jag intrycket av att kortet blev väldigt varmt under låg press.

Testade att köra lite diablo 3 vilket inte kan vara särskilt krävande(?) och kortet kommer upp i strax över 90 grader för att sedan bli kraftigt nedfläktat med ca 2200 rpm (när jag slår på auto på fläktarna) och hamnar på ca 80-85 grader där det ligger konstant (fläktar fortfarande på rätt mycket).

Beror detta på att jag inte tagit bort gamla drivrutiner innan jag installerade nya? Har inte heller ominstallerat Windows. Eller blir kortet så varmt av så lite?

MVH

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amd kortens stock kylare låter tyvärr så mycket.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av oliverkalthoff:

Tjena! Bytte från ett tyst och fint 660ti till ett r9 280x igår och vid lite snabb testning så fick jag intrycket av att kortet blev väldigt varmt under låg press.

Testade att köra lite diablo 3 vilket inte kan vara särskilt krävande(?) och kortet kommer upp i strax över 90 grader för att sedan bli kraftigt nedfläktat med ca 2200 rpm (när jag slår på auto på fläktarna) och hamnar på ca 80-85 grader där det ligger konstant (fläktar fortfarande på rätt mycket).

Beror detta på att jag inte tagit bort gamla drivrutiner innan jag installerade nya? Har inte heller ominstallerat Windows. Eller blir kortet så varmt av så lite?

MVH

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någon gång hört "man får vad man betalar för". Det finns fyra typer av människor som köper referens r9 280x/290/290x

1. folk som är okunniga
2. procenten som inte bryr sig om ljudnivå
3. procenten som byter ut skräpkylaren mot vattenblock(jag tillhör den procenten)
4. procenten som byter ut kylaren mot annan luftkylare ex "Arctic cooler accelero xtreme"

Permalänk
Medlem

Läste du inte recensionerna av kortet...? Det är precis så dom beskrivit referens modellen av R9 280x, högljudd och varm fast med bra prestanda. Visst 90 grader låter lite i översta laget. Kontrollera så kylaren inte sitter löst på kortet eller liknande.

Du bör ta bort gamla drivrutiner för att det ska gå stabilare. Men det kommer inte spela någon roll för värmen eller ljudnivån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det referenskylare på ditt kort?
Låter ju helt galet. Mitt HIS 280x går aldrig över 65 grader i BF4 med fläkten på 40%

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Att formatera datorn för att sen installera Windows på nytt igen ska inte vara nödvändigt när man byter GPU, däremot är det väldigt viktigt att du rensar datorn helt från gamla grafikdrivrutiner pga. stabilitet.

DDU kan du tanka hem för att bli av med allt som har att göra med GPU:n i mjukvaruväg. Alltid fungerat ypperligt för mig.

Men någonting jag inte förstår är vad du menar med "Testade att köra lite diablo 3 vilket inte kan vara särskilt krävande(?) och kortet kommer upp i strax över 90 grader för att sedan bli kraftigt nedfläktat med ca 2200 rpm (när jag slår på auto på fläktarna) och hamnar på ca 80-85 grader där det ligger konstant (fläktar fortfarande på rätt mycket)."

Slår på auto på fläktarna? Menar du att du klickar ur auto på fläktarna och sen spelar ett spel > tabbar ur > kikar temperaturer (som då borde vara väldigt höga då dina fläktar ligger och idlear) > klickar i auto på fans > därefter varvar dem upp och håller sig där?

Eller är jag bara så trött på morgonkvisten att jag inte förstår det du skriver..?

Annars, pröva sätt en manuell fläktkurva som är ganska aggressiv. Ifall kortet fortfarande blir varmt som sjutton så känns det som att kylaren kanske kan vara lite dåligt monterad.

Sen en grej till; skriv hela din dators specifikation. Det hjälper alltid till på traven, samt skriv vilken TYP av GPU du har, är det referens eller ett eftermarknadskort?

Permalänk
Skrivet av naturmyndigheten:

Har du någon gång hört "man får vad man betalar för". det finns två tre typer av människor som köper referens r9 280x/290/290x

1. folk som är okunniga
2. procenten som inte bryr sig om ljudnivå
3. procenten som byter ut skräpkylaren mot vattenblock(jag tillhör den procenten)

Man kan alltid byta till en Arctic cooler accelero xtreme, 600spänn och kyler bättre än windforce och sapphires 3fläktskylarna och betydligt mycket tystare. håller kortet svalt och fint

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Läste du inte recensionerna av kortet...? Det är precis så dom beskrivit referens modellen av R9 280x, högljudd och varm fast med bra prestanda. Visst 90 grader låter lite i översta laget. Kontrollera så kylaren inte sitter löst på kortet eller liknande.

Du bör ta bort gamla drivrutiner för att det ska gå stabilare. Men det kommer inte spela någon roll för värmen eller ljudnivån.

Nej 90 grader är exakt vad det är inställt till att ligga på och det kommer klocka upp sig tills det gör det.

Varför läser inte folk recensionerna på saker innan de köper...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Måste adda att 2XX series blir värma under hög prestanda.

Min 290X går upp i 70- 80 grader på bf4 i ultra-high settings och detta är med windforce kylaren på 70% fläkt.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Nej 90 grader är exakt vad det är inställt till att ligga på och det kommer klocka upp sig tills det gör det.

Varför läser inte folk recensionerna på saker innan de köper...

Just det... shame on me... dom gjorde ju så att det klockade upp sig så att temperaturen låg runt 90 grader hela tiden. Thanks for reminding me.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av King_Carlos:

Man kan alltid byta till en Arctic cooler accelero xtreme, 600spänn och kyler bättre än windforce och sapphires 3fläktskylarna och betydligt mycket tystare. håller kortet svalt och fint

tog inte med det eftersom det bryter garantin(på pappret iallafall) och jag utgick ifrån att tredjepartstillverkarnas kylare skulle vara lika bra

Permalänk

Läste igenom vad jag skrivit en gång till och såg att det jag skrev på bussen imorse från min mobil kanske inte var jättetydligt samt att jag missat att nämna att det är ett Asus R9 280x som jag har köpt.

Skrivet av naturmyndigheten:

Har du någon gång hört "man får vad man betalar för". Det finns fyra typer av människor som köper referens r9 280x/290/290x

1. folk som är okunniga
2. procenten som inte bryr sig om ljudnivå
3. procenten som byter ut skräpkylaren mot vattenblock(jag tillhör den procenten)
4. procenten som byter ut kylaren mot annan luftkylare ex "Arctic cooler accelero xtreme"

Jag är nog den okunniga typen som du beskriver. Därför gjorde jag en tråd här på sweclockers där jag bad om hjälp och därefter valde kortet som jag köpte utifrån tips och recensioner som jag läst. Tråden där jag fick tips -> http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1292151-uppgrade... Jag valde mellan ett gtx 770 och r9 280x (msi och asus) och valde asus efter ha läst lite tester.

Skrivet av OskarW90:

Nej 90 grader är exakt vad det är inställt till att ligga på och det kommer klocka upp sig tills det gör det.

Varför läser inte folk recensionerna på saker innan de köper...

Skrivet av Arazand:

Läste du inte recensionerna av kortet...? Det är precis så dom beskrivit referens modellen av R9 280x, högljudd och varm fast med bra prestanda. Visst 90 grader låter lite i översta laget. Kontrollera så kylaren inte sitter löst på kortet eller liknande.

Jag har läst recensioner men där har det framgått att kortet ska vara relativt tyst och inte så varmt? bl.a. http://www.sweclockers.com/recension/17729-radeon-r9-280x-fra... testet på sweclockers visar att kortet ska vara bland de tystare och svalare på marknaden av de som jämfördes, eller har jag misstolkat testerna?

Skrivet av Santrik:

Men någonting jag inte förstår är vad du menar med "Testade att köra lite diablo 3 vilket inte kan vara särskilt krävande(?) och kortet kommer upp i strax över 90 grader för att sedan bli kraftigt nedfläktat med ca 2200 rpm (när jag slår på auto på fläktarna) och hamnar på ca 80-85 grader där det ligger konstant (fläktar fortfarande på rätt mycket)."

Slår på auto på fläktarna? Menar du att du klickar ur auto på fläktarna och sen spelar ett spel > tabbar ur > kikar temperaturer (som då borde vara väldigt höga då dina fläktar ligger och idlear) > klickar i auto på fans > därefter varvar dem upp och håller sig där?

Eller är jag bara så trött på morgonkvisten att jag inte förstår det du skriver..?

Annars, pröva sätt en manuell fläktkurva som är ganska aggressiv. Ifall kortet fortfarande blir varmt som sjutton så känns det som att kylaren kanske kan vara lite dåligt monterad.

Sen en grej till; skriv hela din dators specifikation. Det hjälper alltid till på traven, samt skriv vilken TYP av GPU du har, är det referens eller ett eftermarknadskort?

Ja, du har rätt i att det var lite otydligt.

Till en början körde jag stock-settings och då hamnar kortet ganska fort på ca 80 grader med (enligt mig) högt varvtal och den låter rätt mycket. Då skulle jag se vad som hände om jag manuellt drog ner fläkten till behaglig ljudnivå, vilket ledde till en temperatur på strax över 90 grader vilket jag kan tycka är lite varmt? (är rätt okunnig så vad vet jag..) Kortet var då inställt på default settings, alltså inte klockat någonting alls. Kan ju tilläggas att detta var när jag spelade diablo 3 utan att det var särskilt mycket som pågick i spelet så det kan inte krävt särskilt mycket av grafikkortet, då mitt gtx 660ti klarat detta utan att ens öka fläktningen märkbart tidigare?

Efter att den då hamnade på över 90 grader satte jag fläktarna på auto igen och då fläkta den på som fan och det gick ner till typ 80 igen men fortfarande typ 50-60% fläktkapacitet..

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Sen en grej till; skriv hela din dators specifikation. Det hjälper alltid till på traven, samt skriv vilken TYP av GPU du har, är det referens eller ett eftermarknadskort?

Datorn består av:
Asus Maximus VI Hero
Intel i7-4770K
Asus Radeon R9 280x
Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
SSD från Samsung om jag inte minns helt fel..
kör win 8.1 just nu men blir nog win 7 när jag orkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Läste igenom vad jag skrivit en gång till och såg att det jag skrev på bussen imorse från min mobil kanske inte var jättetydligt samt att jag missat att nämna att det är ett Asus R9 280x som jag har köpt.

Jag är nog den okunniga typen som du beskriver. Därför gjorde jag en tråd här på sweclockers där jag bad om hjälp och därefter valde kortet som jag köpte utifrån tips och recensioner som jag läst. Tråden där jag fick tips -> http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1292151-uppgrade... Jag valde mellan ett gtx 770 och r9 280x (msi och asus) och valde asus efter ha läst lite tester.

Jag har läst recensioner men där har det framgått att kortet ska vara relativt tyst och inte så varmt? bl.a. http://www.sweclockers.com/recension/17729-radeon-r9-280x-fra... testet på sweclockers visar att kortet ska vara bland de tystare och svalare på marknaden av de som jämfördes, eller har jag misstolkat testerna?

Ja, du har rätt i att det var lite otydligt.

Till en början körde jag stock-settings och då hamnar kortet ganska fort på ca 80 grader med (enligt mig) högt varvtal och den låter rätt mycket. Då skulle jag se vad som hände om jag manuellt drog ner fläkten till behaglig ljudnivå, vilket ledde till en temperatur på strax över 90 grader vilket jag kan tycka är lite varmt? (är rätt okunnig så vad vet jag..) Kortet var då inställt på default settings, alltså inte klockat någonting alls. Kan ju tilläggas att detta var när jag spelade diablo 3 utan att det var särskilt mycket som pågick i spelet så det kan inte krävt särskilt mycket av grafikkortet, då mitt gtx 660ti klarat detta utan att ens öka fläktningen märkbart tidigare?

Efter att den då hamnade på över 90 grader satte jag fläktarna på auto igen och då fläkta den på som fan och det gick ner till typ 80 igen men fortfarande typ 50-60% fläktkapacitet..

Testerna du länkar har ju eftermarknadskylare du har väl referens som jag förstod det? Stor skillnad

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Nej 90 grader är exakt vad det är inställt till att ligga på och det kommer klocka upp sig tills det gör det.

Varför läser inte folk recensionerna på saker innan de köper...

Skrivet av Arazand:

Just det... shame on me... dom gjorde ju så att det klockade upp sig så att temperaturen låg runt 90 grader hela tiden. Thanks for reminding me.

Fel. Det är 290(X) som ska bli 95 grader varma. 280X är samma som 7970 och de ska verkligen inte bli så varma.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

280X är gamla 7970 och inte direkt designade för att köras på så höga temperaturer, det är endast 290(X)-chippen som är inställda på det. Dock klarar de 80+ under långa perioder galant.

Troligen har tillverkaren kört på för mycket kylpasta. Har ett Powercolor 280X som jag minar med som direkt körde upp på 85 grader och började throttla. Tog bort kylaren och chippet var fullkomligen dränkt i pasta, det hade tryckts ända ut över kanterna. Var ganska jobbigt att få det rent, men efter rengöring och montering gick temperaturerna ned till stabila 70 grader. Detta under mining, vilket är mycket mera stressfullt än spel...

Använde någon gammal Zalman pasta jag hade liggandes, vilken kylpasta som helst borde fungera bra om man applicerar den rätt.

Har ett gäng 280X och fläktarna låter inte mera än andra grafikkort jag har ägt. Alla är dock "aftermarket"-kylare, visste inte ens att det gick att få tag på AMD stock till dessa.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Testerna du länkar har ju eftermarknadskylare du har väl referens som jag förstod det? Stor skillnad

Jag måste missförstått någonting.. Jag vet inte vad du menar då jag inte vet skillnaden på de två. Det är exakt detta kort http://netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e... om detta är referenskylare vet jag ej :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Jag måste missförstått någonting.. Jag vet inte vad du menar då jag inte vet skillnaden på de två. Det är exakt detta kort http://netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e... om detta är referenskylare vet jag ej :/

Det är inte referenskylaren, tror inte ens 280X med referenskylare såldes inom Sverige ? Hursomhelst är den kylaren du har Asus DC2 som anses en av de bästa kylare på marknaden.

Bara för att jag undrar vad är problemet för dig ? Du förklarade aldrig vad ditt exakta problem är ? 80-85C är inget problem alls för 280X, den går upp till 90C i början för att fläktkurvan antagligen inte hinner ikapp värmeutvecklingen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Jag måste missförstått någonting.. Jag vet inte vad du menar då jag inte vet skillnaden på de två. Det är exakt detta kort http://netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e... om detta är referenskylare vet jag ej :/

Du skulle ha skrivit direkt att du hade det kortet. Om du bara skriver Asus Radeon 280X då vet man inte vilket kort det är. Så nu gjorde du rätt i att länka till rätt kort så alla kan se som försöker hjälpa dig. Bara som ett tips till nästa gång du behöver hjälp, så slipper det ta ca 25 inlägg innan någon ens kan börja hjälpa dig.

Och nej det är inte en referenskylare på den, utan en eftermarknadskylare. Så den borde ju vara tystare än de som har AMD's referenskylare, om du är lite kunnig så kan du ju testa och montera av kylaren och byta kylpasta. Annars kanske du kan lämna tillbaka, byta eller få det fixat av återförsäljaren.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Det är ej referenskylare och det låter inte korrekt att det blir så varmt heller. Jag skulle nog ha hört av mig till Asus angående det. Hur är det med resten av kylningen i lådan?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naturmyndigheten:

Har du någon gång hört "man får vad man betalar för". Det finns fyra typer av människor som köper referens r9 280x/290/290x

1. folk som är okunniga
2. procenten som inte bryr sig om ljudnivå
3. procenten som byter ut skräpkylaren mot vattenblock(jag tillhör den procenten)
4. procenten som byter ut kylaren mot annan luftkylare ex "Arctic cooler accelero xtreme"

Du glömde en andel..

5. procenten som föredrar stockkylare vid användning av CF

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Du glömde en andel..

5. procenten som föredrar stockkylare vid användning av CF

Ja den andelen kommer ju definitivt vara inkluderade i de som inte bryr sig om ljudnivån för där är det nog varning för hörselskada om man kör flera referenskort av R9 samtidigt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

var det ens värt att byta från 660Ti till ett 280x från början? Är inte prestandaskillnaden väldigt liten?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Har själv ett https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-280x-3gb-gddr5/798673 och kortet går aldrig över 70c medan jag maxar bf4
Men vid vissa fläkt hastigheter så får man ett vibrerande ljud men om man manuellt styr kortet så är det väldigt tyst.

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Ja den andelen kommer ju definitivt vara inkluderade i de som inte bryr sig om ljudnivån för där är det nog varning för hörselskada om man kör flera referenskort av R9 samtidigt.

Jo exact! om man nu kör CF så borde man kosta på sig vattenkylning alternativt bättre luftkhlning, om man bara har två kort så borde det inte vara några problem att få till det med luftflödet även om man inte har kort med referenskylare.

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

var det ens värt att byta från 660Ti till ett 280x från början? Är inte prestandaskillnaden väldigt liten?

Skrev anledningen till det i min andra tråd som jag länkade högre upp. Men den korta versionen är att min flickvän fick det gamla för hennes gick sönder

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Du skulle ha skrivit direkt att du hade det kortet. Om du bara skriver Asus Radeon 280X då vet man inte vilket kort det är. Så nu gjorde du rätt i att länka till rätt kort så alla kan se som försöker hjälpa dig. Bara som ett tips till nästa gång du behöver hjälp, så slipper det ta ca 25 inlägg innan någon ens kan börja hjälpa dig.

Och nej det är inte en referenskylare på den, utan en eftermarknadskylare. Så den borde ju vara tystare än de som har AMD's referenskylare, om du är lite kunnig så kan du ju testa och montera av kylaren och byta kylpasta. Annars kanske du kan lämna tillbaka, byta eller få det fixat av återförsäljaren.

Jag förstår det nu i efterhand, men visste inte riktigt vad som menades med referenskylare förrän nu så det var därför :/

Det är inga problem med att skruva o byta pasta, men försvinner inte garantin då ifall det inte skulle lösa problemet?

Permalänk
Skrivet av oliverkalthoff:

Skrev anledningen till det i min andra tråd som jag länkade högre upp. Men den korta versionen är att min flickvän fick det gamla för hennes gick sönder

Jag personligen hade köpt iallafall ett r9 290 om jav ändå uppgraderade, nu nöjde jag mig med två stycken vattenkylda xfx r9 290.

Permalänk
Skrivet av oliverkalthoff:

Det är inga problem med att skruva o byta pasta, men försvinner inte garantin då ifall det inte skulle lösa problemet?

Det beror på tillverkaren. På mitt Powercolor var det bara fyra skruvar utan några klistermärken på. Vissa tillverkare plomberar dock en del av skruvarna, medan andra helt öppet går ut med att det är ok att t.o.m. byta kylare utan att bryta garantin. Kolla med Asus, de kan säkert säga vad som är bäst för dig att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Du glömde en andel..

5. procenten som föredrar stockkylare vid användning av CF

De ligger inom kategori 2

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."