Permalänk

DDR och GDDR skillnad?

Vad är egentligen skillnaden mellan DDR och GDDR minnen i grafikkort? Jag köpte en dator med 2 GB grafik så jag trodde att den skulle klara spel som kräver 2 GB grafik. Men det finns visst olika minnen...

Hur krångligt kan det vara att uppgradera till ett bättre grafikkort? (Jag har skruvat lite i datorer, satt i minnen och bytt nätagg typ)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GDDR är betydligt snabbare och optimerat för grafikkortens hantering, det gör att man har högre bandbredd än man har med vanliga DDR moduler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där med mycket minne på ett grafikkort=snabbt kort är som att säga att en bil med stor tank=snabb bil

Så om du köpte ett kort med 2GB så säger det ingenting om prestandan på kortet , visst gör minnestypen en viss skillnad men inte lika stor som GPU.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som föregående talare säger så är inte minnesmängden det enda som avgör hur bra ett grafikkort är.

Det är ganska invecklat, det lättaste hade varit om du ger oss en lista på de komponenter (modellnamn på dessa) du har i datorn.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Grafikkort som är gjorda för gaming har GDDR5 minnen eftersom DDR3 minnen är för långsamma. Minnesmängen säger ingenting om ett grafikkorts prestanda. Det som har betydlese är vad det är för GPU. Som tumregel gäller att ju dyrare grafikkort destu bättre GPU och prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Som föregående talare säger så är inte minnesmängden det enda som avgör hur bra ett grafikkort är.

Det är ganska invecklat, det lättaste hade varit om du ger oss en lista på de komponenter (modellnamn på dessa) du har i datorn.

Samt lista på spel som ska spelas

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Denna datorn köpte jag... http://m.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/HP-Pavilion500-248eo/199127.2003/

Är väl mest en Konsolspelare så de spel jag tänkt spela på datorn är strategi spel som Starcraft 2 och sånt. Action/äventyr som GTA 5 och liknande spelar jag helst på konsol. Rena FPS som Battlefield och COD spelar jag inte så värst mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Denna datorn köpte jag... http://m.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/HP-Pavilion500-248eo/199127.2003/

Är väl mest en Konsolspelare så de spel jag tänkt spela på datorn är strategi spel som Starcraft 2 och sånt. Action/äventyr som GTA 5 och liknande spelar jag helst på konsol. Rena FPS som Battlefield och COD spelar jag inte så värst mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, 6k för den, snacka om överpris
Ett R7 240 räcker inte långt, duger till kontorsarbete och flash-spel eller spel på de lägsta inställninganra som går. Även där med låga framerates. Lämna tillbaka den om du kan och sätt ihop ett paket på Inet eller liknande, du får mycket mer för pengarna.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Du kommer säkert få högre prestanda om du kör det integrerade grafikkortet.

Permalänk

Ok så du tycker att jag har blivit blåst? Kan man verkligen få en så mycket bättre dator för 6000? Starcraft 2 spelar jag på typ högsta inställningen och det tycker jag själv funkar bra. När man tittar på riktigt bra speldatorer så kostar ju de ju över 10 000 och det har inte jag råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomerello:

Du kommer säkert få högre prestanda om du kör det integrerade grafikkortet.

Ja, det är faktiskt sjukt att det stämmer.

HD 8670D IGP

R7 240

Det chip som är är integrerat i processorn har mer tilltagen hårdvara ( fler shaders rops etc etc ) samt högre frekvenser än det "riktiga" grafikkortet i datorn.
Det integrerade är dock beroende av hur snabbt och mycket internminne man har i datorn.

Man kan ju fråga sig varför de satte i ett R7 240 med "2 GB" om datorn har ett mer potent integrerat grafikkort.
Anledningen är antagligen för att lura oinsatta som enbart köper efter minnesmängd.

Oturligt.

Dock har du nog lärt dig en läxa angående datorköp, alla teknikköp öht egentligen.
Fråga folk på forum före! inte efter!

Det går ju inte direkt att uppgradera datorn till en gedigen speldator utan att göra stora ingrepp heller.

  • Processorn är en så kallad APU, en kombination processor och grafikkort, som man köper om man vill ha en dator i vardagsrummet för att se film igenom, då man slipper att köpa ett separat grafikkort.
    Kortfattat är det en olämplig processor om det ska spelas processorintensiva spel som starcraft 2

  • Nätagget , det som ger alla komponenter ström, ligger enbart på 300 watt, vilket är är för lite för att driva en riktig speldator, du måste alltså byta ut det om du ska kunna byta ut grafikkortet mot ett bättre

Tyvärr är det svårt att bygga en speldator för 6 tusen, och i princip omöjligt att köpa en färdig dator för det priset.

jag hade en "dumsnål" kompis som ville ha en dator för nya elderscrolls ett par veckor sedan,
knåpade ihop detta för ändamålet.

Det kräver att ju att du kan bygga själv, och att du har programvara såsom windows tillgängligt, då det inte ingår i priset.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Testa att köra dual graphics på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Ok så du tycker att jag har blivit blåst? Kan man verkligen få en så mycket bättre dator för 6000? Starcraft 2 spelar jag på typ högsta inställningen och det tycker jag själv funkar bra. När man tittar på riktigt bra speldatorer så kostar ju de ju över 10 000 och det har inte jag råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

1. Datorn har en A10-6700. AMDs A-serie är främst till för mindre byggen utan dedikerat grafikkort. I praktiken lägger du onödiga pengar på ett integrerat grafikkort du ändå inte kommer använda (om du tänkt använda datorn till gaming). FX-8320 kostar lika mycket och är enormt mycket snabbare i nästan allt (dock behöver du ett separat grafikkort, men det ska du ju ändå ha).

2. R7 240 är i det absoluta bottensegmentet. Det kostar runt 5-600 kr och du ett 2-3 gånger snabbare kort för en tusenlapp.

3. Färdigbyggda datorer är ofta svåra att uppgradera pga undermålig strömförsörjning.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Ok så du tycker att jag har blivit blåst? Kan man verkligen få en så mycket bättre dator för 6000? Starcraft 2 spelar jag på typ högsta inställningen och det tycker jag själv funkar bra. När man tittar på riktigt bra speldatorer så kostar ju de ju över 10 000 och det har inte jag råd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att plocka ihop ett paket på tex Inet för 6k som är bättre.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Ja, det är faktiskt sjukt att det stämmer.

HD 8670D IGP

R7 240

Det chip som är är integrerat i processorn har mer tilltagen hårdvara ( fler shaders rops etc etc ) samt högre frekvenser än det "riktiga" grafikkortet i datorn.
Det integrerade är dock beroende av hur snabbt och mycket internminne man har i datorn.

Man kan ju fråga sig varför de satte i ett R7 240 med "2 GB" om datorn har ett mer potent integrerat grafikkort.
Anledningen är antagligen för att lura oinsatta som enbart köper efter minnesmängd.

Oturligt.

Dock har du nog lärt dig en läxa angående datorköp, alla teknikköp öht egentligen.
Fråga folk på forum före! inte efter!

Det går ju inte direkt att uppgradera datorn till en gedigen speldator utan att göra stora ingrepp heller.

  • Processorn är en så kallad APU, en kombination processor och grafikkort, som man köper om man vill ha en dator i vardagsrummet för att se film igenom, då man slipper att köpa ett separat grafikkort.
    Kortfattat är det en olämplig processor om det ska spelas processorintensiva spel som starcraft 2

  • Nätagget , det som ger alla komponenter ström, ligger enbart på 300 watt, vilket är är för lite för att driva en riktig speldator, du måste alltså byta ut det om du ska kunna byta ut grafikkortet mot ett bättre

Tyvärr är det svårt att bygga en speldator för 6 tusen, och i princip omöjligt att köpa en färdig dator för det priset.

jag hade en "dumsnål" kompis som ville ha en dator för nya elderscrolls ett par veckor sedan,
knåpade ihop detta för ändamålet.

Det kräver att ju att du kan bygga själv, och att du har programvara såsom windows tillgängligt, då det inte ingår i priset.

Det där är ett hyfsat paket, dock går det att få en dator som fungerar för SC2 tex för mindre pengar. Välj AMD FX6300, ett billigare grafikkort så går det.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det där är ett hyfsat paket, dock går det att få en dator som fungerar för SC2 tex för mindre pengar. Välj AMD FX6300, ett billigare grafikkort så går det.

Det är en 300:- skillnad mellan FX6300 och FX8320, är utan tvekan värt det. SC2 är ganska processor tungt, så är nog en bra ide att investera lite extra på processorn.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

För 7k får man en speldator som man kan spela vilka spel som helst på. Detta är då en färdigmonterad dator inklusive Windows. För att få mer utrymme bör man dock byta SSD mot HDD.

https://www.komplett.se/komplett-gamer-i05-gtx-750-ti-edition/10875

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

här har du en dator som funkar att spela på

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6633712/2014-03-31

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem

NetonNet asså...

AMD Elite Quad A10-6700 <--- Hahahaha "Elite"

Men on topic, så följer mitt råd de andra här. Om du har möjlighet, se till att lämna tillbaka den burken så fort du kan. 300W nätaggregat i den räcker i princip inte till nånting om du vill uppgradera i framtiden.

Om du inte kan lämna tillbaka den, well... lesson learned.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Plockade ihop ett snabbt paket, går förstås att uppgradera processorn, finns utrymme för bättre grafikkort också om man vill...
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6684193/2014-04-17

Kommentera gärna om ni har åsikter om det.

edit: Uppgraderade lite, ksotar strax under 6k.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6684218/2014-04-17-2

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Ok jag kör tydligen Dual graphics.

Detta är den första helt nya dator jag köpt i mitt 33 åriga liv och detta efter att varit utan dator i nästan ett år. Jag känner mig nöjd med det jag köpt. Den duger till det jag använder en dator till. Även om jag nu inser att jag köpt lite grisen i säcken.

Kollade runt på olika sidor och tyckte denna lät bra. De hade en bra avbetalningsplan också, nu visade det sig dock att jag fick råd att köpa den direkt.

Jag var inte ute efter en fet gaming dator utan mer "en bra hemdator som jag kan spela lite mindre krävande spel på"

Jag fattar liksom inte grejen med att betala 15 000 för en dator när man kan köra samma spel på en PS4 för typ 4000. Men det är sån jag är...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det där är ett hyfsat paket, dock går det att få en dator som fungerar för SC2 tex för mindre pengar. Välj AMD FX6300, ett billigare grafikkort så går det.

mjo byter man exempelvis till ett gtx 750 ti så har man kapat 800 kr.
om man är bombis på att man enbart ska spela starcraft 2 så funkar det ju prima.
byte till FX 8320 så kapar man en 500 till.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Jag fattar liksom inte grejen med att betala 15 000 för en dator när man kan köra samma spel på en PS4 för typ 4000. Men det är sån jag är...

Skickades från m.sweclockers.com

Farliga ord i den här delen av SweClockers...

Kort sagt: Bättre flyt, bättre bild, i många fall bättre kontroller, multitasking, fler valmöjligheter för onlinefunktioner så som voice chat, ofta kan du modda spelen, och lite annat

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk

Jaha.... det var ju skit helt enkelt. Vetefan om jag orkar med besväret att lämna tillbaka den. Kommer säkert bli nåt mög. Får väl försöka kolla här nästa gång jag köper dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Ok jag kör tydligen Dual graphics.

Detta är den första helt nya dator jag köpt i mitt 33 åriga liv och detta efter att varit utan dator i nästan ett år. Jag känner mig nöjd med det jag köpt. Den duger till det jag använder en dator till. Även om jag nu inser att jag köpt lite grisen i säcken.

Kollade runt på olika sidor och tyckte denna lät bra. De hade en bra avbetalningsplan också, nu visade det sig dock att jag fick råd att köpa den direkt.

Jag var inte ute efter en fet gaming dator utan mer "en bra hemdator som jag kan spela lite mindre krävande spel på"

Jag fattar liksom inte grejen med att betala 15 000 för en dator när man kan köra samma spel på en PS4 för typ 4000. Men det är sån jag är...

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju dock datorn du köpt som folk tycker är värdelös. Den kostar 6000 kr och är betydligt sämre än en dator du kan plocka ihop för under 5000. Håller med alla att om du kan lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka så bör du göra det och sedan köpa något bättre för mindre.

Du har fått en hel del ihopsatta paket redan i denna tråden och här kommer en till. Spenderade kanske 5 minuter så den är inte direkt genomtänkt men den bör prestera betydligt bättre för en betydande mindre summa. Är inte meningen att vara ett allvarligt förslag utan mer något som kan visa på hur billig en kontorsdator som man även kan spela lite lätt på kan bli.

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingLis...

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Jag fattar liksom inte grejen med att betala 15 000 för en dator när man kan köra samma spel på en PS4 för typ 4000. Men det är sån jag är...

Är väl ingen som säger att man behöver köpa en dator för 15k heller? Grejen är att för runt 6k får man en rätt bra dator med typ ett 750ti som är otroligt mycket bättre än r7 240 (2-4ggr snabbare) som klarar att spela spel med typ samma inställningar som en ps4a. Men om du är nöjd så spelar det ingen större roll, men jag hade lämnat tillbaka den där burken ifall du nu har tänkt att spela på den och köpt något annat. Hade nog inte ens kört det där systemet för kontorsarbete och underhållning, då kör man ju hellre med typ en https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-nuc-core-i3/811304

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl ingen som säger att man behöver köpa en dator för 15k heller? Grejen är att för runt 6k får man en rätt bra dator med typ ett 750ti som är otroligt mycket bättre än r7 240 (2-4ggr snabbare) som klarar att spela spel med typ samma inställningar som en ps4a. Men om du är nöjd så spelar det ingen större roll, men jag hade lämnat tillbaka den där burken ifall du nu har tänkt att spela på den och köpt något annat.

Så egentligen duger den inte ens till SC2? Men jag kan ju spela det på den... T.o.m. på min gamla datorfrån typ 2005 kunde jag spela det. Dock bara på lägsta upplösningen. Nu upplever jag det mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Så egentligen duger den inte ens till SC2? Men jag kan ju spela det på den... T.o.m. på min gamla datorfrån typ 2005 kunde jag spela det. Dock bara på lägsta upplösningen. Nu upplever jag det mycket bättre.

Vad som duger är helt upp till dig, spel som SC2 är gjorda för att rulla på det mesta om man ställer ner allt så det säger inte speciellt mycket om prestandan, men det handlar mer om att 6k är dyrt för en dator med det grafikkortet.

Permalänk

Äh man ska inte gråta över spilld mjölk som de säger.... tyvärr så har ångerrätten gått ut redan.

Jag får huvudvärk av alla systemkrav så jag föredrar ju Konsol. Ska nog köpa en ny sen när de gått ner i pris. Får spela på nån av mina 5 konsoler istället. Och använda datorn till kontorsgrejer typ

Skickades från m.sweclockers.com