Hur anser ni Internet har påverkat samhället?

Permalänk

Hur anser ni Internet har påverkat samhället?

Hej!

Jag går tredje året i ett samhällsvetenskapligt program på gymnasiet och håller för tillfället på med ett gymnasiearbete om Internet och dess påverkan på samhället. Eftersom ämnet är Internet så tyckte jag att det var passande att skapa en forumtråd och fråga personer om deras syn på frågan.

Har samhället förändrats positivt/negativt? Hur ser framtiden ut för Internet, kan det ersätta traditionella bibliotek? Skriv gärna av er rent allmänt om era perspektiv på det hela!

Mvh

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem

Internet kan inte ersätta bibliotek, det är inte två sidor av samma mynt. internet kan dock och har väl också ersatt indexkorten för att inte tala om telefonkataloger. Möjligtvis att google books till viss del kan ersätta behovet av bibliotek men det är en utbudsfråga snarare än kommunikationsfråga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Samhället har förändrats till det bättre tack vare internet. Jag menar, samhället har förändrats pga Internet och huruvida det är något positivt eller negativt är något subjektivt. INternet innebär dock kortare och bredare kommunikationsvägar samt ett högre utbyte av information, vilket är enkom positivt när man talar om ekonomisk och teknisk vinning vilket i sig är objektivt positivt inom sina egna ramar. Alltså, Internet har förändrat samhället, vilket till stor del består av ekonomisk och teknisk utveckling, till det bättre.

Framtiden för Internet ser ljus ut. Vi vill av ekonomiska, tekniska och rekreationella behov ha ett bredare, snabbare och friare internet. Vi strävar dit oavsett hinder på vägen. Vår natur, att kommunicera med vår egen art på bästa möjliga sätt, kräver detta.
Vi kommer att koppla upp oss till Internet genom något typ liknande chip i huvudet, precis som vi idag bär modekläder och atteraljer vi inte behöver så kommer vi att koppla upp huvudet mot världen och mot andra huvuden. Welp, den som lever om 200 år får se.

Internet kommer inte att ersätta traditionella bibliotek mer än vad moderna bibliotek har ersatt antika. Den fysiska lagringsformen i form av papper eller dylikt fysiskt medium är mycket praktisk när man behöver lagra information över en mycket lång tid. Vi kommer möjligtvis få se papper bli ersatta av annat fysiskt medium men biblioteken som idé och fysisk lagringsplats kommer att vara kvar. Ekonomiska och rent praktiska behov kräver detta för en överskådlig framtid.

Överlag så är Internet en förlängning av gamla tekniker och en hopslagning av gamla behov som fortfarande gäller. Internet innehåller nu forumet, Colosseum, senaten, brevbudet och många andra förbisedda gamla ting och människor som uppfyllde människans behov.
Det som är nytt med Internet är dess förmåga och strävan efter att duplicera information. Tidigare har behovet varit ouppfyllt pga ekonomiska och praktiska hinder. Vad för behov vi inte får uppfyllt genom dagens Internet kommer att uppfyllas iom nästa nät.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Varför tror ni inte att bibliotek kommer att ersättas av internet/teknologi? Nu talar vi inte om den närmaste framtiden, men säg, om människan finns kvar, om ett par 100-1000 år? 10000 år? Framtiden är väldigt oviss när det gäller teknik och vad som är möjligt och vad som kommer att hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Varför tror ni inte att bibliotek kommer att ersättas av internet/teknologi? Nu talar vi inte om den närmaste framtiden, men säg, om människan finns kvar, om ett par 100-1000 år? 10000 år? Framtiden är väldigt oviss när det gäller teknik och vad som är möjligt och vad som kommer att hända.

Jag tror inte att någon hävdat att bibliotek inte kan komma att ersättas av "teknologi" - det är ju ett oerhört brett begrepp. Vad är teknologi, egentligen? Är papper i sig en form av teknologi? Är nya former av papper ny teknologi? När upphör något att vara ett bibliotek, och blir något annat? Är ett bibliotek som enbart har ljud- och e-böcker fortfarande ett bibliotek? Är ett bibliotek som enbart har e-böcker, åtkomliga via några hundra fysiska läsplattor i byggnaden, fortfarande ett bibliotek? Är ett bibliotek som har hologramstationer i iron man-stil fortfarande ett bibliotek? Är det för övrigt ett bibliotek om det överhuvudtaget inte bedriver biblioteksverksamheten i fysisk form? Frågan som ställdes gällde i och för sig "traditionella bibliotek"; men frågor om vad som gör ett bibliotek traditionellt kan formuleras likadant som ovan.

Det som är frågan här är väl snarare om internet i sig kommer att onödiggöra bibliotek; d.v.s. att man inte längre behöver någon central samlingsplats för biblioteksverksamhet. Jag ser här helt enkelt ingen motsättning - internet är ett kompletterande verktyg för biblioteksverksamheten, inte ett alternativ. Om och när själva idén med ett bibliotek blir föråldrad (vilket jag har svårt att se, med en bred tolkning av biblioteksbegreppet) är det väl osäkert om internet alls finns kvar i den form vi känner till det idag. Bara för att det är nytt är det inte evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Varför tror ni inte att bibliotek kommer att ersättas av internet/teknologi? Nu talar vi inte om den närmaste framtiden, men säg, om människan finns kvar, om ett par 100-1000 år? 10000 år? Framtiden är väldigt oviss när det gäller teknik och vad som är möjligt och vad som kommer att hända.

Vad Genomresa sa.
Vill upprepa och tjata om vad man tidigare sa, att klassiska biblioteket har redan blivit ersatt av nyare teknik och därmed har klassiska bibliotek redan försvunnit. Detta för några hundra år sedan.
idag med våra moderna bibliotek så är utlåning, arkivering och kategorisering en förhållandevis billig process och böcker i sig är billiga och lätta att kopiera. Biblioteken har gått ifrån att vara kassavalv av information till distributionsposter och arkiv av information.

När böcker fysiskt försvinner så kommer behovet av fysisk, kompakt och framtidssäker lagring att uppfyllas av annat, som kommer att ingå och förändra bibliotekens roll. Kanske vi kommer att ha glaskuber innehållande miljontals printade bilder. Kanske vi fortfarande använder någon typ av papper för sådant som måste klara sig undan kärnvapenkrig. Kanske vi använder oss av någon form av distribuerat bibliotek där varje levande människa går omkring med världens kunskap i en kopia i huvudet och biblioteket är den AI som ser till att upprätthålla datans integritet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Fast TS menar just traditionella bibliotek. Dvs att du går till en faktiskt plats, och lånar böcker. Jag pratar inte om själva idén om att ha en samlingsplats för böcker (e-shop, torrent sida etc). Tror inte TS menade att själva idén, en samlingsplats för böcker, där det kan vara virtuella medier eller internet, när han sa traditionella bibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Fast TS menar just traditionella bibliotek. Dvs att du går till en faktiskt plats, och lånar böcker. Jag pratar inte om själva idén om att ha en samlingsplats för böcker (e-shop, torrent sida etc). Tror inte TS menade att själva idén, en samlingsplats för böcker, där det kan vara virtuella medier eller internet, när han sa traditionella bibliotek.

Jag problematiserade ju också specifikt begreppet "traditionella bibliotek". Var går gränsen mellan ett sådant och något annat? Är det att "man går till en faktisk plats och lånar böcker" som är det definierande för ett "traditionellt bibliotek"? Gäller e-böcker som böcker i detta sammanhang? Ljudböcker? Papyrusrullar? Om man inte lånar böckerna, utan bara går till platsen och läser dem på plats - är det ett bibliotek då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jag problematiserade ju också specifikt begreppet "traditionella bibliotek". Var går gränsen mellan ett sådant och något annat? Är det att "man går till en faktisk plats och lånar böcker" som är det definierande för ett "traditionellt bibliotek"? Gäller e-böcker som böcker i detta sammanhang? Ljudböcker? Papyrusrullar? Om man inte lånar böckerna, utan bara går till platsen och läser dem på plats - är det ett bibliotek då?

TS går i gymnasiet, han ska skriva ett arbete, det är underförstått att han menar fysiska byggnader där man kan låna böcker när han hänvisar till traditionella bibliotek. En av hans frågor var, tror ni att traditionella bibliotek kommer att ersättas av andra, "icke" traditionella bibliotek, dvs e-shops, torrent sidor och allt vad internet kan erbjuda. Kommer dessa sedan i framtiden bli traditionella bibliotek? Ja, förmodligen, men det är inte frågan..

Permalänk

Tack för alla svar, uppskattar det verkligen. Det här med om Internet kan ersätta bibliotek eller inte tog jag mest som ett exempel. Var egentligen ute efter en allmän åsikt om hur framtiden ser ut för Internet, och hur det har påverkat det samhälle vi lever i. Det ni har skrivit är dock väldigt intressant och jag lär ta upp något av det i min analys!

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Fast TS menar just traditionella bibliotek. Dvs att du går till en faktiskt plats, och lånar böcker. Jag pratar inte om själva idén om att ha en samlingsplats för böcker (e-shop, torrent sida etc). Tror inte TS menade att själva idén, en samlingsplats för böcker, där det kan vara virtuella medier eller internet, när han sa traditionella bibliotek.

Förutom vad Genomsresa sa så kan man ta det från andra hållet. Vad är en plats? Behöver jag fysiskt gå till böckerna eller kan jag skriva ut dem på skrivaren hemma bara jag har adressen till biblioteket och besöker sidan? Kan ett bibliotek befinna sig på flera ställen, som vissa skolor och kommuner gör att de delar upp ett bibliotek i fåtal fysiska platser, t.ex. stadsbibliotek och kompletterande platser på närliggande skolor. Böckerna kan lånas på en plats och hämtas på en annan eller återlämnas på en annan plats än där de var lånade. Böcker kan t.o.m. bli hemskickade, och inte behövs ett modernt fysiskt bibliotek som vi känner det för detta. Upplöses biblioteket som fysisk plats?

Men visst, jag tror att de bibliotek som finns idag kommer att försvinna. Skulle vara märkligt annars. Biblioteken idag uppfyller inte alla våra behov, de kostar mycket, de tar plats och det går endast att lämna ut så många böcker, skivor och filmer som det finns fysiska kopior, för att nämna något.
Dagens bibliotek hade dock säkerligen blivit ersatta av nästa typ av bibliotek oavsett Internet eller ej. Kanske hade vi gått från böcker till CD-skivor, kanske hade vi slutat låna ut, kanske hade det blivit en ny typ av läroverk. Det hade varit annorlunda ivf som helst, då våra behov kräver förändring och förbättring.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Förutom vad Genomsresa sa så kan man ta det från andra hållet. Vad är en plats? Behöver jag fysiskt gå till böckerna eller kan jag skriva ut dem på skrivaren hemma bara jag har adressen till biblioteket och besöker sidan? Kan ett bibliotek befinna sig på flera ställen, som vissa skolor och kommuner gör att de delar upp ett bibliotek i fåtal fysiska platser, t.ex. stadsbibliotek och kompletterande platser på närliggande skolor. Böckerna kan lånas på en plats och hämtas på en annan eller återlämnas på en annan plats än där de var lånade. Böcker kan t.o.m. bli hemskickade, och inte behövs ett modernt fysiskt bibliotek som vi känner det för detta. Upplöses biblioteket som fysisk plats?

Men visst, jag tror att de bibliotek som finns idag kommer att försvinna. Skulle vara märkligt annars. Biblioteken idag uppfyller inte alla våra behov, de kostar mycket, de tar plats och det går endast att lämna ut så många böcker, skivor och filmer som det finns fysiska kopior, för att nämna något.
Dagens bibliotek hade dock säkerligen blivit ersatta av nästa typ av bibliotek oavsett Internet eller ej. Kanske hade vi gått från böcker till CD-skivor, kanske hade vi slutat låna ut, kanske hade det blivit en ny typ av läroverk. Det hade varit annorlunda ivf som helst, då våra behov kräver förändring och förbättring.

Ni fortsätter att gå in på definitions frågan när det är ganska tydligt att TS avsikt inte var att diskutera definitionen av ett traditionellt bibliotek. Jag tycker det var ganska tydligt att TS menade att ett traditionellt bibliotek är en fysisk plats, dvs en byggnad, den kan vara av trä eller betong, det är inte relevant. Det relevanta är en fysisk plats där man går in och lånar en bok och sen måste gå tillbaka någon gång för att lämna tillbaka den.
Som sagt, det var inte en definitions fråga från TS. Om jag har fel, får han gärna rätta mig. Iallafall, det mest korrekta svaret vore väl att bibliotek i dess traditionella form kommer minska, och för att överleva kommer de att erbjuda effektivare tjänster, som e-books etc.

Permalänk
Medlem

Att biblioteken skulle försvinna låter för mig osannolikt, om inte annat som tidigare nämnts för att lagra gamla fårhudar.

Bibliotekens mest uppenbara tjänst, utlånande av litteratur kan förstås skötas på andra sätt men att vi kan göra något på ett smidigare eller nyare sätt betyder inte att vi kommer att göra det vare sig anledning ligger i en uppfattning om det praktiska eller något bredare politiskt perspektiv.
Som jag ser det är den enda möjligheten att ta bort bibliotek att ta bort tryckt material, utan tillgång på fysiska böcker så kommer inte fysiska bibliotek ha något existensberättigande (bortsett från ljudböcker förstås.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Internet har påverkat befolkningen på extremt många sätt, det finns ludditiska argument emot det att internet skapar ett tufft arbetsklimat etc. (enklare att få nytt folk) Och att internet slår ut vissa branscher som fysiska skivbutiker etc.

Angående folkbildning så är det ett intressant ämne. Många som arbetar med folkbildning brukar säga att det infördes för att bilda det vanliga folket, till folkbildning tillhör väldigt mycket som vanligt bibliotek. Där bibliotek idag till stor del har spelat ut sin roll som folkbildare.

Problemet med att avskaffa bidrag till olika saker som folkbildning är att många har tjänat mycket pengar på att enkelt tillskansa sig skattemedel utan större ansträngning och de kommer slåss med näbbar och klor för att detta ska fortsätta.
Om vi ser på ett vanligt bibliotek idag så är dessa fyllda av skit, jag undrar hur stor del av böckerna som har ett sådant värde så att skattemedel bör användas för att sprida dem? Historiska böcker, ja det finns museum.

Bibliotek kommer dock att finnas kvar länge och folk kommer självklart utnyttja tjänster som andra får vara med och betala för.

*edit*
Skolbibliotek, företagsbibliotek etc är dock skilda från vanliga bibliotek. Då de har böcker som kommer deras anställda till gang, inom skolan har ungdomar ont om pengar och de kan ofta använda gammal teknik för att lära sig grunderna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt lämpligt att anklaga biblioteksbranschen för girighet, Bibliotekarie är ett av de sämsta om inte det sämsta utbildningsvalet man kan göra rent ekonomiskt sett (Det är så pass dåligt att du tjänar mer på att inte studera vidare.). Ersättningsmodellerna för böcker är ju därtill per utlånat exemplar och det verkar inte röra sig om några oerhörda summor det heller.

Bibliotek må i mångt och mycket ha tappat sin aktualitet men de är knappast en black om den hederlige arbetarens fot.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Det är inte riktigt lämpligt att anklaga biblioteksbranschen för girighet, Bibliotekarie är ett av de sämsta om inte det sämsta utbildningsvalet man kan göra rent ekonomiskt sett (Det är så pass dåligt att du tjänar mer på att inte studera vidare.). Ersättningsmodellerna för böcker är ju därtill per utlånat exemplar och det verkar inte röra sig om några oerhörda summor det heller.

Bibliotek må i mångt och mycket ha tappat sin aktualitet men de är knappast en black om den hederlige arbetarens fot.

Nu syftar jag inte på enbart bibliotek, utan alla som håller meningslösa kurser för att få skattemedel.

Men om vi tar bibliotek så ifrågosätter om de verkligen behöver ha så många, utvecklingen går dock mot det håll jag vill. -Att folk använder något som är gratis är inget bra motstock på om denna gratis tjänst behöver finnas i flertalet olika exemplar i en och samma lilla byhåla. Detsamma gäller att folk går på gratiskurser eller betalar för dem, det betyder inte att staten behöver bekosta det.

När jag pratar om meningslösa kurser så menar jag ej språk, utan kurser som virka din egen skäggmössa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Iallafall, det mest korrekta svaret vore väl att bibliotek i dess traditionella form kommer minska, och för att överleva kommer de att erbjuda effektivare tjänster, som e-books etc.

Anledningen till att vi tjatar är på grund av just detta. Om biblioteket i dess mest lättförstådda definition, alltså en plats som det står "bibliotek" ovan ingången, måste förändras för att överleva så är det bara namnet "bibliotek" ovan ingången till detta nya bibliotek som bestämmer vad som är ett bibliotek eller ej. Således; ja, biblioteken kommer att överleva och nej biblioteken kommer inte att överleva i dess nuvarande form annat än till namnet.
Redan nu förändras biblioteken, ibland på årsbasis. Beror deras förändring/död på Internet? Är det andra krafter bakom biblioteksdöden/förändringen?

Skrivet av bud_bundy:

När jag pratar om meningslösa kurser så menar jag ej språk, utan kurser som virka din egen skäggmössa.

Sådana kurser är rekreationella kurser. Vi betalar oss själva för att få det bättre och ha lite roligt i livet utan kokain och thailändskor. Se dem som motsvarighet till mentala parker.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

TS går i gymnasiet, han ska skriva ett arbete, det är underförstått att han menar fysiska byggnader där man kan låna böcker när han hänvisar till traditionella bibliotek. En av hans frågor var, tror ni att traditionella bibliotek kommer att ersättas av andra, "icke" traditionella bibliotek, dvs e-shops, torrent sidor och allt vad internet kan erbjuda. Kommer dessa sedan i framtiden bli traditionella bibliotek? Ja, förmodligen, men det är inte frågan..

Jag spekulerar till att börja med inte kring vad trådskaparen menar eller inte menar. Jag anpassar heller inte mina svar utifrån vad jag tror är ambitionsnivån för hans skolarbeten (sådan anpassning skulle göra detta till en variation av alla dessa enkättrådar som blir låsta var och varannan dag). Jag svarar på den fråga som ställs, ur det perspektiv som jag finner mest utvecklande för diskussionen.

Med detta sagt kan definitionsfrågan aldrig vara irrelevant för den givna frågeställningen, oavsett vad avsikten med frågan var eller vad ambitionsnivån för svaren är. Den är grundläggande. Som Alakai skriver förändras biblioteken kontinuerligt, och om man skall tolka "förändras" som "försvinner" så har vi inga bibliotek kvar om ett halvår, och vi hade heller inga för ett halvår sedan. Man måste också rimligen ha en referenspunkt för vad ett traditionellt bibliotek överhuvudtaget är innan man kan svara på frågan om vad som kommer att hända med dem. Detta är ingen abstrakt, metafysisk diskussion - det gäller grundläggande förutsättningar för att frågan överhuvudtaget skall kunna besvaras i form av annat än en gissningslek.

Om vi ändå skall värdera diskussionsinläggens potentiella bidrag till trådskaparens skolarbete skulle jag anse mina bidrag som högst värdefulla. Det är nämligen precis denna typ av resonemang som utgör grundstommen i samhällsvetenskapen. Genom att introducera denna typ av resonemang i hans tänkande stärks kvaliteten i hans gymnasiearbete, och dessutom underlättar det hans eftergymnasiala studier i ett senare skede.

Skrivet av ThePunisher313:

Tack för alla svar, uppskattar det verkligen. Det här med om Internet kan ersätta bibliotek eller inte tog jag mest som ett exempel. Var egentligen ute efter en allmän åsikt om hur framtiden ser ut för Internet, och hur det har påverkat det samhälle vi lever i. Det ni har skrivit är dock väldigt intressant och jag lär ta upp något av det i min analys!

Jag tror att anledningen till att de flesta fastnat för biblioteksfrågan är att det var det enda konkreta som man kunde utgå från. Huruvida internet har påverkat samhället positivt eller negativt beror på vilket perspektiv man antar - positivt för vad, och för vem? Frågan om hur internets framtid ser ut dras med en liknande problematik, och är dessutom en fråga mer för Nostradamus än för oss. Prognostisering av samhällsfenomen är vanskligt till och med för de allra mest okomplicerade frågorna, och internet är inte okomplicerat.

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att det har påverkat mig negativt. Internet må vara bra för spridning av information, men det ger möjligheten att distansera sig från faktiska människor i ens närhet på ett tidigare omöjligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePunisher313:

Hej!

Jag går tredje året i ett samhällsvetenskapligt program på gymnasiet och håller för tillfället på med ett gymnasiearbete om Internet och dess påverkan på samhället. Eftersom ämnet är Internet så tyckte jag att det var passande att skapa en forumtråd och fråga personer om deras syn på frågan.

Har samhället förändrats positivt/negativt? Hur ser framtiden ut för Internet, kan det ersätta traditionella bibliotek? Skriv gärna av er rent allmänt om era perspektiv på det hela!

Mvh

En vinkel på det hela är ju globaliseringen. Världen har "krympt" helt enkelt. Jag hade t. ex aldrig träffat min fru från USA om det inte vore för internet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

möjligheten att distansera sig från faktiska människor i ens närhet på ett tidigare omöjligt sätt.

Detta är ju något positivt!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Folkhälsomässigt är nog internet negativt. Människor som annars hade varit ute och rört på sig sitter framför skärmar och lever sitt liv på internet istället. Fast man sa väl samma sak om TV, radio, motorfordon och så vidare när det kom.

Ibland undrar jag om folk blir dummare av internet. De googlar och tror på allt de läser istället för att tänka själva. Å andra sidan kan man lära sig väldigt mycket också via internet så det är dubbelriktat. Risken är att det är andras dumhet man lär sig om man inte är källkritisk. Men generellt sett är det alltid bra att kunna bolla åsikter och tankar med andra och där fyller internet en funktion.

En positiv sak är att "världen krymper". Man kan få vänner över hela världen. Men nackdelen är att det blir negativ miljöpåverkan om man vill träffa dem i verkligheten (folk kanske reser mera). Å andra sidan kan internet minska behoven för resor, med tanke på videokonferenser och liknande.

Internet är ju egentligen bara ett kommunikationsmedium. Vad vi använder det till är mer upp till oss själva. Så vad det kommer att användas till i framtiden är svårt att förutspå. Jag tror definitivt det kan bli komplement till de traditionella biblioteken och på sikt kan nog pappersböcker helt försvinna.

Permalänk
Medlem

Internet förändrar hela vår civilisation.

En del smarta jävlar delar upp civilisationer i olika typer. Typ Ett är en planetär civilisation. De har kunskapen och möjligheten att leka med planeter. Tänk terraformning av mars. Typ Två är stjärncivilisation. Tänk Star Trek. Typ Tre är en galaktisk civilisation, tänk Imperiet från Star Wars.

När man har nått typ två så är man odödlig. Inte svarta hål, inte supernovor, inget som vetenskapen i nuläget känner till kan utrota arten. Vi är däremot fortfarande i övergången mellan typ noll och typ ett. Vi krigar med varandra här på jorden. Vi lider fortfarande av svält. Här är internet och globaliseringen nödvändigt för övergången till en typ ett civilisation.

Lite kort, kolla upp Michio Kaku så är han lite klokare än mig. Läre springa iväg, är redan försenad. Todilooooo

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM