Ny Kamera App från Google, nu med Lens Blur a la' HTC M8

Permalänk
Medlem

Ny Kamera App från Google, nu med Lens Blur a la' HTC M8

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Jag tror alla telefoner med Android 4.4+ kan använda programmet.

Jag rekommenderar att du går in i Settings (kugghjulsknappen som kommer när du swipar från vänster), Advanced och sätter på Manual Exposure. Detta ger dig möjlighet att justera exponering när du tar foton.

Det nya gränssnittet är riktigt bra. Det enda problemet med det är i mitt tycke att de inte la in alternativ-menyn/-ikonerna(den menyn man får upp när man trycker på de 3prickarna) vid sidan av avtryckaren. För just nu så tar menyn/ikonerna ju upp plats i viewfindern.

Panorama och Photosphere-lägena är bra, men de tar bilderna för snabbt. Detta är inget problem i dagsljus, men i mörkare ljussättning så blir bilderna ofta suddiga då man inte hinner stabilisera kameran ordentligt på punkterna innan den tar bilderna. Man måste alltså trycka på ångra när man väl stabiliserat kameran för att det ska bli bra, vilket är ganska irriterande. Det skulle vara trevligt med en liten QoL fix till det.

Nu kommer vi till det någorlunda saftiga: Lens Blur-läget.
Google har alltså kommit på ett sätt att läsa miljöer i 3D och lägga på en sudd-effekt på områden du inte fokuserar på, och detta utan en andra kamera, a la' HTC One M8.
Är ni intresserade av hur de går tillväga så skriver de lite om teknologin här.
Men kortfattat så använder de triangulering och ett gäng med algoritmer för att åstadkomma detta.
Det fungerar riktigt bra i min erfarenhet. Och det ger upphov till bättre bilder än HTC M8's refocus läge, från vad jag har sett. Jag har dock inte en HTC M8, så jag kan inte uttala mig mycket om detta. Nackdelarna mot HTC M8's refocus-läge är att det tar lång tid att processera och att det är mycket känsligare mot rörelser, så du kan bara förvänta dig att ta en bra bild om scenen är nästan helt stilla.
Upplösningen är inte så hög. Har du den ställd på den låga upplösningen så får du bilder på strax under 1megapixel (1024*768), ställer du in den på den höga upplösningen så får du bilder på strax över 3megapixlar(2048*1536). Den låga upplösningen tar bara någon sekund att rendera, men den höga upplösningen tar fyra gånger så lång tid (4ggr mer pixlar att jobba med). Det är värt att tänka på.
Här är en artikel på Lens Blur.

Nu är det enda som saknas ett ordentligt manuellt läge. Och det ser ut som att just detta är på väg. AndroidPolice har rotat i koden för appen och hittat ledtrådar till kommande funktioner.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipset.
I nuvarande form är den skräp tyvärr.

Men den har potential.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

I nuvarande form är den skräp tyvärr.

Njae, nu tycker jag du överdriver.
Jag tycker den är ganska hyfsad.
Det är ju åtminstone en uppgradering från den förra standard-appen, och den har potential att bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Överdriver? Det tycker jag inte. Inte när Google själva släpper en app som är så enormt mycket sämre än privatpersoners egengjorda appar.
Släpper Google något så ställer jag krav på kvalitet.

Vem bryr sig om en halvfärdig standard-app när det finns andra som är så mycket bättre?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Överdriver? Det tycker jag inte. Inte när Google själva släpper en app som är så enormt mycket sämre än privatpersoners egengjorda appar.
Släpper Google något så ställer jag krav på kvalitet.

Vem bryr sig om en halvfärdig standard-app när det finns andra som är så mycket bättre?

Jag är inte så insatt i tredjeparts-appar, skulle du kunna ge några exempel på bättre appar?

Permalänk
Medlem

Camera360 Ultimate
Camera FV-5
Camera ZOOM FX
CameraPro
lgCameraPro

Dessa är bättre när dom funkar som dom ska. Vilket beror på tex telefonmodell.
Prova.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Camera360 Ultimate
Camera FV-5
Camera ZOOM FX
CameraPro
lgCameraPro

Dessa är bättre när dom funkar som dom ska. Vilket beror på tex telefonmodell.
Prova.

Vilken mobil har du och vilka av dessa har du testat?

Jag testade Camera FV-5, Lgcamera och Camera360 och den enda av dem som jag skulle kalla bättre än Googles kamera är Camera360. De andra var ganska sketna.
Dock laggade Camera360s viewfinder.

De andra 2 kostade och bilderna på apparna såg ganska sketna ut. Jag hittade däremot en annan app som hade ett bra interface och bestämde mig för att testa den.
Den heter DSLR Camera Pro och är utan tvekan den bästa av de appar jag testat (och den enda som inte har en laggig viewfinder utom Googles egna app).
Jag kommer nog trots detta att gå tillbaka till Googles kamera då HDR+ läget är skitbra.

Efter att ha testat ett antal av de "bästa" kamera appar som finns på Google Play så är min slutsats precis som den var innan: Google Camera är ganska hyfsad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har provat dom på Xperia Arc, Samsung S2 och en Samsung Note 1.

Kör med Lenovo Super Camera nu. Helt lysande
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2391694

Den senaste funkade inte på min note. Men V3.1.2 är skitbra.

Ska prova DSLR Camera Pro.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.