Mobila betalningar?

Permalänk

Mobila betalningar?

Hej!

Vill börja med att nämna att detta kan ha hamnat fel, men "Butiker", kändes ändå relevant.

Har precis varit i USA och blev extremt förvånad över hur många butiker som använde sig av kontaktlösa betalningar(Mastercard Paypass, Google Wallet etc.).

Som tekniknörd blev jag ganska intresserad av hur det ligger till med detta i Sverige? Har förstått att ingen av dessa officiellt sätt stöds i Sverige, alternativt är oanvändbara p.g.a bristande stöd från butiker.

Dock har jag sedan min resa lagt märket till att flera stora butiker i min närhet faktiskt har stöd för kontaktlösa betalningsmetoder(alltså hårdvarumässigt).
Skulle det därmed tekniskt sätt fungera att få tag i någon APK(förutsatt att inga andra begränsningar finns), eller skulle det vara omöjligt?

Hur ligger vi egentligen till när det gäller mobila betalningar?

MVH

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

¨Vet att någon tjänst som heter SEQR marknadsförs kraftigt just nu, det ska vara någon form av mobil plånbok.
Inget vi accepterar på mitt jobb däremot (jobbar i en närbutik).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag har varit mycket intresserad av någon typ av NFC plånbok sedans jag skaffade min lg g2. Skulle gärna se att de snabbade på utvecklingen lite. När USA ligger före norden så känns det som nått gått snett. Japan ligger också lång före. Men det är väll iphones stora användarbas här som gjort att vi ligger lite i efterkant. Ingen vill satsa på teknik som ingen kan använda. Får hoppas att nästa iphone har NFC.

Permalänk
Medlem

Motsvarigheten här är väl WyWallet men den skiten kommer jag aldrig använda !

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Skrivet av maxnelson:

¨Vet att någon tjänst som heter SEQR marknadsförs kraftigt just nu, det ska vara någon form av mobil plånbok.
Inget vi accepterar på mitt jobb däremot (jobbar i en närbutik).

Har hittat denna, den verkar vara så nära vi kommer idag... synd att den inte är väletablerad än, typ McDonalds och Willys vad jag sett.
Man får helt enkelt vänta...länge... till Google m.fl lanserar sina tjänster.

Skrivet av lizzard8:

Jag har varit mycket intresserad av någon typ av NFC plånbok sedans jag skaffade min lg g2. Skulle gärna se att de snabbade på utvecklingen lite. När USA ligger före norden så känns det som nått gått snett. Japan ligger också lång före. Men det är väll iphones stora användarbas här som gjort att vi ligger lite i efterkant. Ingen vill satsa på teknik som ingen kan använda. Får hoppas att nästa iphone har NFC.

iPhones skulle mycket väl kunna vara anledningen... hittade en intressant länk till Mastercard Paypass, en lista med länder som officiellt fått tag i tjänsten.
http://www.mastercard.us/cardholder-services/paypass-locator.html

Skrivet av Jycklo:

Motsvarigheten här är väl WyWallet men den skiten kommer jag aldrig använda !

Tänker aldrig i hela mitt liv använda denna skit... riktigt värdelöst och oseriöst i mitt tycke!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maxnelson:

¨Vet att någon tjänst som heter SEQR marknadsförs kraftigt just nu, det ska vara någon form av mobil plånbok.
Inget vi accepterar på mitt jobb däremot (jobbar i en närbutik).

Tänk vad schysst det hade varit om SEQR även kunde fungera åt andra hållet med QR-koderna, då skulle man kunna betala med bitcoin om de fixade en växelservice precis som webhallen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut i Sverige, men när jag bodde i Polen så var det rätt utbrett i Warszawa med paypass via Nordea. Men dock bara upp till 50pln ~ 110 kr.

Dock en riktigt smidig lösning som jag hoppas får större genomslag, så otroligt enkelt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Motsvarigheten här är väl WyWallet men den skiten kommer jag aldrig använda !

Skrivet av metalkiller78:

Tänker aldrig i hela mitt liv använda denna skit... riktigt värdelöst och oseriöst i mitt tycke!

Där har ni enligt mig svaret. Den första (större) tjänsten som lanserades möttes med så mycket fanatiskt hat att de företagen (Banker, kortföretag, betalningsförmedlare) konstaterade att svenskarna inte var intresserade/mogna för det. Då de kostar enorma mängder att lansera en sån lösning och det görs för att företagen ska tjäna pengar på den, (minskade utgifter/ökade inkomster/ökad köpvilja/färre bedrägerier osv), är man inte intresserad att "testa" och se om tjänsten får pöblen efter sig eller inte.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Har hittat denna, den verkar vara så nära vi kommer idag... synd att den inte är väletablerad än, typ McDonalds och Willys vad jag sett.
Man får helt enkelt vänta...länge... till Google m.fl lanserar sina tjänster.

Finns ett gäng med butiker och kedjor som använder seqr, verkligen ett steg i rätt riktning.

https://www.seqr.com/se/har-finns-vi/

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jycklo:

Motsvarigheten här är väl WyWallet men den skiten kommer jag aldrig använda !

Den floppade rätt friskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om man tänker sig att man lyckas få tag på t.ex Google Wallet apk till telefonen, och får det att fungera, skulle det då finnas någon hinder om man försöker betala så hos t.ex Ica, eller annat återförsäljare som har hårdvarumässigt stöd?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Den floppade rätt friskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Skiten lever än tyvärr men grejen med hela WW var ju att de skulle bli nåt bättre än de gamla sms betalningarna och att det skulle bli enklare vilket failade stenhårt mycket pga det blev krångligare och att de ljög folk rätt upp i ansiktet .

Skrivet av FoxOne:

Där har ni enligt mig svaret. Den första (större) tjänsten som lanserades möttes med så mycket fanatiskt hat att de företagen (Banker, kortföretag, betalningsförmedlare) konstaterade att svenskarna inte var intresserade/mogna för det. Då de kostar enorma mängder att lansera en sån lösning och det görs för att företagen ska tjäna pengar på den, (minskade utgifter/ökade inkomster/ökad köpvilja/färre bedrägerier osv), är man inte intresserad att "testa" och se om tjänsten får pöblen efter sig eller inte.

Grejen var ju att de gjorde helt fel från början och släppte en tjänst som inte ens kommit ur ALPHA test stadiet utan att användarna fick bli test piloter för en totalt underutvecklad tjänst.

Tänk nu på att de 4 största mobilbolagen äger skiten ihop men du kan inte använda din mobil på samma sätt beroende på vilket bolag du själv har bara det är ju en fail sen finns det hur mycket som helst man skulle kunna rada upp om detta misslyckande.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Många använder ju Swish idag.
Jag fick ett meddelande på internetbanken om uppdaterade villkor för Swish nu när man ska lansera köp i butik till sommaren.
Det tror jag blir stort.

SEQR utesluter väl fortfarande alla med betalningsanmärkningar eller har man fått tummen ur och lagt till kortbetalning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jycklo:

Skiten lever än tyvärr men grejen med hela WW var ju att de skulle bli nåt bättre än de gamla sms betalningarna och att det skulle bli enklare vilket failade stenhårt mycket pga det blev krångligare och att de ljög folk rätt upp i ansiktet .

Grejen var ju att de gjorde helt fel från början och släppte en tjänst som inte ens kommit ur ALPHA test stadiet utan att användarna fick bli test piloter för en totalt underutvecklad tjänst.

Tänk nu på att de 4 största mobilbolagen äger skiten ihop men du kan inte använda din mobil på samma sätt beroende på vilket bolag du själv har bara det är ju en fail sen finns det hur mycket som helst man skulle kunna rada upp om detta misslyckande.

Jag tyckte FoxOne hade en väldigt bra beskrivning för trådfrågan.

Jag har en lite annan syn på varför wywallet blivit så ratat. Jag ser inga större problem med tjänsten i sig och har faktiskt inte hört om några större problem från de i min omgivning som använder denna tjänst.
Det som i min mening var problemet var snarare att de plockade bort ett annat väl fungerande system (SMSbetalningen) för att folk skulle gå över till wywallet istället och det var ett dåligt beslut helt enkelt. Det var dåligt för konsumenten för det splittrade marknaden när olika företag började använda olika lösningar, och det var dåligt för utrullningen av wywallet för tjänsten blev ihopkopplad med borttagandet av SMSsystemet som fungerade på fler ställen tidigare. Bad will var inge bra marknadsföringsknep ;).

Men återigen. Wywallet som betallösning verkar rätt OK om man bortser från vad det innebar för SMSbetalningar.

Kommer inte börja använda tjänsten själv förrän jag "måste" just på grund av SMSfadäsen å andra sidan ;). Tyvärr leder väl den typen av ställningstagande till att andra tjänster dröjer som sagt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag använder Swish dagligen och tycker detta är fruktansvärt bra!

Permalänk
Avstängd

Willys och Hemköp använder i alla fall SEQR och har även sett BART men det senare ska tydligen fasas ut.
Men som vanligt kommer det dröja innan detta slår här, vi har ju precis börjat använda chip på bred front...

Permalänk
Medlem

Bart har redan försvunnit (man satsar på Swish istället).

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk. Har provat ett antal olika mobila lösningar och inget är snabbare/smidigare än kortbetalning idag. Det blir kort även i fortsättningen för mig.
Swish är annars riktigt bra när man behöver överföra pengar till släkt och vänner snabbt.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Många använder ju Swish idag.
Jag fick ett meddelande på internetbanken om uppdaterade villkor för Swish nu när man ska lansera köp i butik till sommaren.
Det tror jag blir stort.

SEQR utesluter väl fortfarande alla med betalningsanmärkningar eller har man fått tummen ur och lagt till kortbetalning?

Mejlade faktiskt dem och frågade. Det är tydligen bankerna som måste ta inisiativ och ansluta sig, men det välkomnar alla banker som vill.
De ser även över möjligheten till att ladda SEQR kontot med pengar i förväg.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Hej!

Vill börja med att nämna att detta kan ha hamnat fel, men "Butiker", kändes ändå relevant.

Har precis varit i USA och blev extremt förvånad över hur många butiker som använde sig av kontaktlösa betalningar(Mastercard Paypass, Google Wallet etc.).

Som tekniknörd blev jag ganska intresserad av hur det ligger till med detta i Sverige? Har förstått att ingen av dessa officiellt sätt stöds i Sverige, alternativt är oanvändbara p.g.a bristande stöd från butiker.

Dock har jag sedan min resa lagt märket till att flera stora butiker i min närhet faktiskt har stöd för kontaktlösa betalningsmetoder(alltså hårdvarumässigt).
Skulle det därmed tekniskt sätt fungera att få tag i någon APK(förutsatt att inga andra begränsningar finns), eller skulle det vara omöjligt?

Hur ligger vi egentligen till när det gäller mobila betalningar?

MVH

Företaget Axfood sitter och pressar på tex SEQR. Det var Axfood som höll på med Bart förut. Var ett sammarbete med Swedbank. Ungefär samma lösning på bart som SEQR den största skillnaden jag märkte var att SEQR fick man en faktura varje månad och Barts drog direkt från kortet. Det är dom enda lösningarna som jag vet

Butikskedjor Axfood äger
Hemköp
Willys
Dagab
Tempo
direkten
Handlarn
Axfood Snabbgross
axfoodNärlivs

Dom jag vet har SEQR som betalnings lösning är alla
Hemköps butiker
Tempo butiker
Willys butiker.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Avstängd

Har svårt att se nån poäng med att krångla till det med diverse mobila lösningar, när det funkar så smidigt och bra med kort idag.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Har svårt att se nån poäng med att krångla till det med diverse mobila lösningar, när det funkar så smidigt och bra med kort idag.

Vill inte vara bakåtsträvare, men när det gäller att betala i butik håller jag med.
Ta upp telefonen, låsa upp den, starta appen, göra vad som nu behövs i den och godkänna.
På den tiden har man kunnat betala med kortet flera gånger om.

Däremot bussar/parkeringar/privatpersoner, kanske marknader och liknande etc känns det vettigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Mejlade faktiskt dem och frågade. Det är tydligen bankerna som måste ta inisiativ och ansluta sig, men det välkomnar alla banker som vill.
De ser även över möjligheten till att ladda SEQR kontot med pengar i förväg.

Bankerna är nog inte så intresserade av det nu i och med Swish.

Skrivet av Json_81:

Vill inte vara bakåtsträvare, men när det gäller att betala i butik håller jag med.
Ta upp telefonen, låsa upp den, starta appen, göra vad som nu behövs i den och godkänna.
På den tiden har man kunnat betala med kortet flera gånger om.

Däremot bussar/parkeringar/privatpersoner, kanske marknader och liknande etc känns det vettigt.

Jag hinner med det under tiden som jag väntar på att mina varor blir inlästa. Det ena utesluter ju inte det andra så kortet kan man ju ha kvar. Det lär finns sida vid sida många år till.

Hade det varit NFC så hade det kanske räckt med att hålla upp mobilen och trycka sin kod. Precis som med kort men eftersom att Apple har valt att inte använda sig av NFC så är det nog rätt långt borta fortfarande. Alla ICAs kortläsare har NFC..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

Jag hinner med det under tiden som jag väntar på att mina varor blir inlästa. Det ena utesluter ju inte det andra så kortet kan man ju ha kvar. Det lär finns sida vid sida många år till.

Hade det varit NFC så hade det kanske räckt med att hålla upp mobilen och trycka sin kod. Precis som med kort men eftersom att Apple har valt att inte använda sig av NFC så är det nog rätt långt borta fortfarande. Alla ICAs kortläsare har NFC..

Innan det finns nån praktisk fördel med att använda sig av nåt annat än kort så är det meningslöst.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Innan det finns nån praktisk fördel med att använda sig av nåt annat än kort så är det meningslöst.

Det kommer nog att dyka upp en del fördelar. Jag har glömt mitt kort några gånger men aldrig mobilen av någon anledning.
Du måste ju inte använda en tjänst som för dig inte tillför något. Det verkar ju onödigt.

Kortet slits inte, magnetremsan kan inte kopieras om man inte använder kortet osv. När remsan försvinner så kanske man lägger mer krut på att knäcka chippet. Vad vet jag. Om telefonen strular eller om batteriet tar slut, tja, använd kortet då.
Du är ju inte tvingad till att använda kort heller. Butikerna tar ju fortfarande kontanter. Vi måste komma framåt men det måste börja att röra på sig någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Bankerna är nog inte så intresserade av det nu i och med Swish.

Jag hinner med det under tiden som jag väntar på att mina varor blir inlästa. Det ena utesluter ju inte det andra så kortet kan man ju ha kvar. Det lär finns sida vid sida många år till.

Hade det varit NFC så hade det kanske räckt med att hålla upp mobilen och trycka sin kod. Precis som med kort men eftersom att Apple har valt att inte använda sig av NFC så är det nog rätt långt borta fortfarande. Alla ICAs kortläsare har NFC..

NFC behövs inte för att göra det där. Det går lika bra med BT 4.0 istället. Det är ngt som inte behöver ngn extra hårdvara heller och redan stöds i både IOS, Android och Windows Phone mfl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

Det kommer nog att dyka upp en del fördelar. Jag har glömt mitt kort några gånger men aldrig mobilen av någon anledning.
Du måste ju inte använda en tjänst som för dig inte tillför något. Det verkar ju onödigt.

Kortet slits inte, magnetremsan kan inte kopieras om man inte använder kortet osv. När remsan försvinner så kanske man lägger mer krut på att knäcka chippet. Vad vet jag. Om telefonen strular eller om batteriet tar slut, tja, använd kortet då.
Du är ju inte tvingad till att använda kort heller. Butikerna tar ju fortfarande kontanter. Vi måste komma framåt men det måste börja att röra på sig någon gång.

Frågan är snarare om det är en rörelse framåt att gå från betalkort till mobil. Det anser inte jag.
Kortet har t ex inget batteri som kan ta slut. Bara en sån sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Frågan är snarare om det är en rörelse framåt att gå från betalkort till mobil. Det anser inte jag.
Kortet har t ex inget batteri som kan ta slut. Bara en sån sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och kortet kan paja, läsarna kan strula och så vidare.
Förhoppningsvis så utvecklas batteritekniken också.

Det som talar emot blåtand är förstås att läsarna som butikerna har jobbar med NFC, inte bt.
Der här rör staterna men en hel del är aktuellt även här:
http://www.mobilepaymentstoday.com/blog/8105/Apple-using-Blue...
Vad jag har läst mig till nu (alltså jag har ingen större vetskap) är att BLE jobbar på mycket längre avstånd än vad NFC gör. På något sätt måste man alltså urskilja vilken kund med BLE som står och ska betala. Det står lite om det här:
http://ul-ts.com/downloads/whitepapers/finish/6-whitepapers/2... (Conclusion)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

Ja, och kortet kan paja, läsarna kan strula och så vidare.
Förhoppningsvis så utvecklas batteritekniken också.

Aldrig varit med om att ett EMV-kort pajat (däremot går man se till att byta ut det innan det blir för slitet).
Kortläsarstrul är extremt ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Aldrig varit med om att ett EMV-kort pajat (däremot går man se till att byta ut det innan det blir för slitet).
Kortläsarstrul är extremt ovanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har stött på det extremt ovanliga ett antal gånger då.
En del butiker har tejpat en bit vikt kartong i springan så att kortet trycks åt ett visst håll. Första klass!
Edit, denna terminal har jag stött på trubbel med i diverse butiker:
http://www.point.se/Global/Sweden/Produkt%20bilder/Xenta%205_...
Mitt kort slits rätt snabbt. Tror att min korthållare har blivit lite väl dålig. Kontaktytorna på chippet ser inte bra ut. Missfärgade och slitna så jag får byta kort rätt ofta tyvärr.
Skönt att jag har mobilen som backup sen då.

Vad jag vill se är kvitton samlade digitalt från butikerna plus att jag kan koppla bonuskorten till samma. Det skulle vara skönt att bara ha med mobilen och inga kort. Jag är aldrig utan batteri.

Visa är väl inte så intresserade eftersom att de själva har egna tjänster för mobilbetalning. Willys har löst det genom att koppla ihop betalkortet med Willyskortet iaf.

Edit igen då. Så här ser mina kort ut. SEB är nytt. Swedbank är några månader.

Jag vet inte vad jag gör med mina kort men som sagt, jag välkomnar mobila betalningar! Kort och kontanter kommer att finnas sida vid sida i många år till och då har vi nog kommit ännu längre med nya lösningar.

Att vissa ser det som meninglöst är förstås irrelevant för mig. Jag ser det helt annorlunda och välkomnar det med öppna armar.