Permalänk
Medlem

Foton blir fel väg

Provade att ladda upp ett fotogalleri här på Sweclockers. Men mina bilder som är tagna med Iphone blir liggande trots att de skall vara stående.
Öppnar jag upp dessa i fotovisaren i Win 8.1 så visas de rätt väg.
Tumbhnail bilderna i utforskaren är också rätt väg.

Testade att snurra bilderna i fotovisaren och sen spara ner en kopia, ja då blir dom ju helt fel väg.

Någon som har ett tips för detta

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Provade att ladda upp ett fotogalleri här på Sweclockers. Men mina bilder som är tagna med Iphone blir liggande trots att de skall vara stående.
Öppnar jag upp dessa i fotovisaren i Win 8.1 så visas de rätt väg.
Tumbhnail bilderna i utforskaren är också rätt väg.

Testade att snurra bilderna i fotovisaren och sen spara ner en kopia, ja då blir dom ju helt fel väg.

Någon som har ett tips för detta

Iphone lägger in metadata i bilderna (exif) som förklarar för bildvisaren hur bilden ska ligga.
Bästa sättet att få det rätt är att ta bort all exif-information i bilderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Iphone lägger in metadata i bilderna (exif) som förklarar för bildvisaren hur bilden ska ligga.
Bästa sättet att få det rätt är att ta bort all exif-information i bilderna

Tack för det snabba svaret,
Var hittar jag denna exif info? Och får bort den datan?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Tack för det snabba svaret,
Var hittar jag denna exif info? Och får bort den datan?

Minns inte vilket program jag använde. I vissa kunde man inte ta bort hur bilden skulle ligga. I andra kunde man.
Kör en sökning på google "exif remover" borde funka

Permalänk
Inaktiv

Frugan har liknande problem med sin Samsung. Tar bilder korrekt med den men när hon lägger upp dem på te.x Tradera eller Facebook så vrids bilden 90 grader motsols.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker det är på tiden att de lägger in den funktionen när man laddar upp bilderna. Alltså att den känner av vad som är upp på bilden.

Permalänk
Medlem

Menar ni facebook-finessen som läser av EXIF på rätt sätt?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain