Permalänk

Får inte ut det jag ska ha.

Som topic lyder, jag får inte ut det jag ska ha (enligt bredbandskollen) har 500mbit/s comhem och med sladd så får jag ut det. Men jag åkte för någon dag sedan och köpte ett nätverkskort som även kan ha trådlöst, http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/tradlosa...

Det ska klara upp till 300/300, och just nu får jag ut 4.99 / 11,46 mbit.
Någon som vet vad det kan vara för fel? Har full mottagning osv.

Edit; såhär har det sett ut de senaste 4 testerna. http://gyazo.com/68a50aabb40ca1376f54ee8eef0bb54c

Permalänk
Medlem

Vilket band är du uppkopplad till och har du full styrka på mottagningen?
5GHz går fortare men har också sämre räckvidd.
Har du installerat drivrutinerna?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

hur ser hastigheten ut på din router, den trådlösa delen??

kan vara så att routern/modemet som använts klarar 500mbit på fast lina, men har en rätt dålig WIFI del som inte klarar av det...

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få ut den hastigheten med 802.11n, inte ens i närheten, däremot borde du få lite högre än 5 mbit. Ska du i närheten av 500mbit däremot så får du skaffa 802.11ac eller ännu bättre bara skaffa trådat.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Gå in i enhetshanteraren, tryck på nätverkskort, högerklicka på ASUS PCE-N53 och välj egenskaper, under fliken avancerat, välj kanal läge (channel mode) och ändra från 2.4G till 2.4G + 5G.

Du kan testa detta.

Permalänk

#2 Den hittar inte mitt 5GHz och jag har installerat drivrutinerna.

#3 Jag vet inte riktigt, men mina föräldrar använder wifi på sina mobiler och deras nät dör hela tiden. Min vän när han är här (han har en ganska bra bärbar dator) så får han ju iaf ut 80 mbit~ och får jag det när jag använder trådlöst är det helt ok.

Permalänk

#5 / Jycken, jag har den inställd på exakt det. Har varit där inne och rotat runt lite, för när jag kör med sladd var jag tvungen att gå in dit och ställa om så inte internet hade begränsat sig på 100mbits.

Permalänk

#4 Tack för svaret, antar väl att det får bli så. Men hur kan de då säga att nätkortet ska kunna ge ut 300/300? Har du möjligtvis ett svar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whajnberg:

#4 Tack för svaret, antar väl att det får bli så. Men hur kan de då säga att nätkortet ska kunna ge ut 300/300? Har du möjligtvis ett svar på det?

Det finns en knapp som det står "Citera" på. Använd den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det finns en knapp som det står "Citera" på. Använd den.

Tackar.

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Du kommer inte få ut den hastigheten med 802.11n, inte ens i närheten, däremot borde du få lite högre än 5 mbit. Ska du i närheten av 500mbit däremot så får du skaffa 802.11ac eller ännu bättre bara skaffa trådat.

#4 Tack för svaret, antar väl att det får bli så. Men hur kan de då säga att nätkortet ska kunna ge ut 300/300? Har du möjligtvis ett svar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whajnberg:

#4 Tack för svaret, antar väl att det får bli så. Men hur kan de då säga att nätkortet ska kunna ge ut 300/300? Har du möjligtvis ett svar på det?

Det är den teoretiska maxhastigheten som max möjligtvis skulle kunna få ut under optimala förhållanden, det vill säga, ingenting man någonsin uppnår.

Massvis med information som är lagom lätt att förstå finns hos Kjell.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!