Permalänk
Medlem

N00b behöver tips om kylning!

Hej! Köpte en ny dator för ett tag sedan. Valde en 4770k och korkad som jag är kör jag med Intels stock-kylare. Man kan ju inte vara smartast jämt. Nåväl. I min gamla burk (quad 2,4, LGA775, Gigabyte ga-p35-ds4) sitter det dock en Noctua-kylare (som jag inte hittar någon beteckning på). Nu till saken: tror ni som förstår er på saker och ting, att den gamla Noctua-kylaren går att trycka dit i nya burken? Eller ser processorerna olika ut? Och i så fall, behövs någon form av adapterkit kanske? Supertacksam för svar!

MVH: Andreas

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte vet vilken kylare du har så kan jag inte garantera att det passar men om din kylare är nyare än från 2006 tror jag den ska göra det.
https://www.inet.se/produkt/5322342/noctua-nm-i115x-mounting-...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kolla igenom dom här och se om du känner igen någon från din gamla burk.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb=s169725341#prodlista

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Kolla igenom dom här och se om du känner igen någon från din gamla burk.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb=s169725341#prodlista

Tack så mycket! Ska kika i morgon och se om jag kan luska ut vilken modell det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta reda på vilken det är genom att kolla på prisjakt eller liknande. Annars tar du en bild på kylaren och laddar upp så vi kan identifiera den.
Är inte helt omöjligt att den kan fungera så länge du får ett par brackets som passar din nya sockel istället.
Har själv fått nya brackets av Noctua gratis förr när jag har behövt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ta reda på vilken det är genom att kolla på prisjakt eller liknande. Annars tar du en bild på kylaren och laddar upp så vi kan identifiera den.
Är inte helt omöjligt att den kan fungera så länge du får ett par brackets som passar din nya sockel istället.
Har själv fått nya brackets av Noctua gratis förr när jag har behövt.

Helt otroligt! Vad hjälpsamma ni är! Detta var min första post på Sweclockers. Vilka guldkillar/tjejer ni är! Tack så jättemycket! (Ska identifiera kylaren i morgon. Återkommer då)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ta reda på vilken det är genom att kolla på prisjakt eller liknande. Annars tar du en bild på kylaren och laddar upp så vi kan identifiera den.
Är inte helt omöjligt att den kan fungera så länge du får ett par brackets som passar din nya sockel istället.
Har själv fått nya brackets av Noctua gratis förr när jag har behövt.

Gratis får man om man har kvitto på kylare+det nya moderkortet va? Tog det tid för dem att skicka? Jag köpte mitt mount kit, 89kr var ju inte så dyrt och har det två dagar senare

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

Gratis får man om man har kvitto på kylare+det nya moderkortet va? Tog det tid för dem att skicka? Jag köpte mitt mount kit, 89kr var ju inte så dyrt och har det två dagar senare

Japp, fick mejla kvitto på kylaren och antingen moderkort eller cpu. Dröjde ungefär 6-7 dagar att få ett LGA2011 kit till min D14. Fanns inte hemma i nån butik annars hade jag nog bara köpt ett kit.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hej allihop! Nu har jag kikat på prisjakt. Det närmaste jag kommer är den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=482591
Det som skiljer fläkten på prisjakt ifrån min är att jag har koppar-pipes istället för vad som ser ut att vara rostfria pipes. De fysiska måtten stämmer exakt förutom vikten. Min är 60g tyngre än den på prisjakt.

Det kommer dock bli trångt om jag väl får dit den. Kommer bara kunna använda en fläkt. Vad tror ni? Det måste väl ändå vara bättre att köra Noctuan med en fläkt än Intels stock-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasO:

Hej allihop! Nu har jag kikat på prisjakt. Det närmaste jag kommer är den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=482591
Det som skiljer fläkten på prisjakt ifrån min är att jag har koppar-pipes istället för vad som ser ut att vara rostfria pipes. De fysiska måtten stämmer exakt förutom vikten. Min är 60g tyngre än den på prisjakt.

Det kommer dock bli trångt om jag väl får dit den. Kommer bara kunna använda en fläkt. Vad tror ni? Det måste väl ändå vara bättre att köra Noctuan med en fläkt än Intels stock-kylare?

Då är det nog just den kylaren du har. Under nickel lagret som ligger utanpå heatpipes'en är det just koppar. Så det är mycket möjligt att du har slitit bort det.

Det går att köra med en fläkt, men som du kanske har räknat ut så blir kylningen bara hälften så bra då. Fortfarande bättre än intels stock kylare.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av oolllee:

Det går att köra med en fläkt, men som du kanske har räknat ut så blir kylningen bara hälften så bra då. Fortfarande bättre än intels stock kylare.

Det blir nog inte dubbelt så svalt om man hänger på två fläktar istället för en. Kör på en fläkt TS, tills du märker att det inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det blir nog inte dubbelt så svalt om man hänger på två fläktar istället för en. Kör på en fläkt TS, tills du märker att det inte räcker till.

Det stämmer, det blir absolut inte dubbelt så svalt (hälften så varmt?) om man kör med två fläktar. Men den kyler bra mycket bättre med båda på plats.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Det stämmer, det blir absolut inte dubbelt så svalt (hälften så varmt?) om man kör med två fläktar. Men den kyler bra mycket bättre med båda på plats.

Lösningen på detta är alltså att antingen köpa en kylare med "smalare" profil, alternativt köra en fläkt, eller ytterligare alternativ att stripea fast den andra fläkten "ovanför" ram-minnena för att på så vis åtminstone täcka halva kylflänsen på den sidan.

En lite grej jag upptäckte är att det går 4 ledare från Intels cpu-fläkt och bara 3 ifrån Noctua-fläkten. Är den extra sladden för någon slags styrning el. dylikt? Försöker hitta potentiella problem innan jag sitter med fejset fullt i kylpasta.

Permalänk
Medlem

Jag tror det du syftar på är att stock-kylaren är PWM styrd (dvs moderkortet kan skicka olika spänningar som resulterar i olika fläkthastighet). De vanligaste 120 och 140 mm fläktarna har inte detta på sig utan går med konstant spänning, dvs samma hastighet. Så det som kommer hända är att när du kör med den andra fläkten som inte har PWM kommer inte fläkten snurra snabbare fast du belastar processorn. Men så länge du inte superklockar eller har allt för dålig luft cirkulation i burken ska där inte vara någon risk för överhettning.

Kör själv med 2 fläktar utan PWM på min kylare som dessutom har ett mindre motstånd på sig (sänker hastigheten något) och jag har aldrig problem med överhettning på prollen. Om du är orolig finns där program du kan köra för att se att den inte går varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Jag tror det du syftar på är att stock-kylaren är PWM styrd (dvs moderkortet kan skicka olika spänningar som resulterar i olika fläkthastighet). De vanligaste 120 och 140 mm fläktarna har inte detta på sig utan går med konstant spänning, dvs samma hastighet. Så det som kommer hända är att när du kör med den andra fläkten som inte har PWM kommer inte fläkten snurra snabbare fast du belastar processorn. Men så länge du inte superklockar eller har allt för dålig luft cirkulation i burken ska där inte vara någon risk för överhettning.

Kör själv med 2 fläktar utan PWM på min kylare som dessutom har ett mindre motstånd på sig (sänker hastigheten något) och jag har aldrig problem med överhettning på prollen. Om du är orolig finns där program du kan köra för att se att den inte går varm.

Ah! Då förstår jag. Kan hända att det blir lite mer oljud från lådan mao. Nej, det blir inte tal om någon superklockning. Vill bara inte att processorn ska bli nära 100 grader så fort man öppnar notepad. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Testpilot

Annars kan du kolla på en "Hyper EVO 212", kostar 290kr (med frifrakt på inet) och håller min i5 2500k @ 4.4ghz under 70c i load (ca. 35-38c idle), sjukt prisvärd!

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasO:

Ah! Då förstår jag. Kan hända att det blir lite mer oljud från lådan mao. Nej, det blir inte tal om någon superklockning. Vill bara inte att processorn ska bli nära 100 grader så fort man öppnar notepad. Tack så mycket för hjälpen!

Ett alternativ är att köpa en fläktkontroller, så kan du enkelt anpassa hastigheten efter behov.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Kör på din Noctua med en fläkt du, det är en tillräckligt bra kylare som räcker långt. Glöm inte bort att köpa fräsch kylpasta bara!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Hej alla hjälpsamma människor! Tänkte bara tala om att jag nu monterat min gamla Noctua-kylare (med en ny PWM Noctua-fläkt) i min nya dator. Ja, vad ska jag säga? Sänkta load-tempen med cirka 35 grader. Från 100C till runt 60-65C. Ville mest säga tack för hjälpen. Kanske dristar mig att fråga fler saker i framtiden. Hej så länge! //Andreas