mobiltelefon med spräckt skärm, och lite rant.

Permalänk
Medlem

mobiltelefon med spräckt skärm, och lite rant.

Hej alla. Har inatt haft min Xperia Z Ultra i framfickan och när jag skulle ta upp den så var skärmen spräckt. Den var spräckt från mitten där "låsknappen" sitter och flertalet sprickor har letat sig ut över skärmen. Skärmen är helt obrukbar dessutom (svarar inte på touch). Jag har inte upplevt att kan varken stött i någonting eller knäckt den mot något. Det ser rätt uppenbart ut att våldet som åsamkat skadan kommer från att telefonen har böjts och spänningen i skärmen har fått den att spricka.

Då jag upptäcker att man är helt utelämnad när det gäller garanti på telefoner (måste själv betala för ett rekommenderat brev, om inget fel som täcks av garantin upptäcks så blir man debiterad 300kr, om det inte täcks av garantin så får man ett kostnadsförslag på reparation och även stå för frakten hem på egen hand) så undrar jag lite vad det finns för möjligheter. Jag vet inte hur många 1000-tals människor jag sett gå runt med trasiga skärmar på deras Iphones, är detta specifik att Apple inte tar dessa eller är det någon annan anledning? Det känns ju helt vansinnigt att man inte ska kunna bära med sig en MOBIL telefon (i exempelvis en ficka) utan några större problem.

Är man körd redan från start? Känns ovärt att punga ut 500kr för att bli örfilad.

Permalänk
Medlem

Dom kommer inte ta det på garanti.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Hej alla. Har inatt haft min Xperia Z Ultra i framfickan och när jag skulle ta upp den så var skärmen spräckt. Den var spräckt från mitten där "låsknappen" sitter och flertalet sprickor har letat sig ut över skärmen. Skärmen är helt obrukbar dessutom (svarar inte på touch). Jag har inte upplevt att kan varken stött i någonting eller knäckt den mot något. Det ser rätt uppenbart ut att våldet som åsamkat skadan kommer från att telefonen har böjts och spänningen i skärmen har fått den att spricka.

Då jag upptäcker att man är helt utelämnad när det gäller garanti på telefoner (måste själv betala för ett rekommenderat brev, om inget fel upptäcks så blir man debiterad 300kr, om det inte täcks av garantin så får man ett kostnadsförslag på reparation och även stå för frakten hem på egen hand) så undrar jag lite vad det finns för möjligheter. Jag vet inte hur många 1000-tals människor jag sett gå runt med trasiga skärmar på deras Iphones, är detta specifik att Apple inte tar dessa eller är det någon annan anledning? Det känns ju helt vansinnigt att man inte ska kunna bära med sig en MOBIL telefon (i exempelvis en ficka) utan några större problem.

Är man körd redan från start? Känns ovärt att punga ut 500kr för att bli örfilad.

Alltså, ifall du bara haft den i fickan när du gått runt på dagen så skulle det vara väldigt konstigt. Dock så har du haft den när du sover, och man vet inte precis vad man gör då, du kan råkat ha slagit den mot en vägg eller liknande. Alltså.. Anledningen till att folk går runt med trasiga iPhones är absolut inte för att Apple inte tar emot dom. Utan man måste betala en viss summa själv allteftersom det inte tillhör garantin, och dom flesta vill inte betala självrisken så dom väljer att använda iPhonen tills den dör istället och köper en ny efteråt.
Men vart har du köpt telefonen? Kan du inte lämna in den i butik så att du slipper fraktkostnaderna? Jag tycker att företaget åtminstone borde skicka en fraktsedel och bjuda på frakten. Debiteringskostnaden på 300:- ifall inget fel upptäcks.. Alltså.. Ditt problem är ganska svårt att missa då skärmens framsida är trasig och touchen inte fungerar. Så du kommer slippa avgiften på 300:-, men du kommer få betala en annan kostnad säkert mellan 500-1000:- (eftersom kostnaden för att byta skärm inte ingår i garantin) för att byta skärm (om du inte har försäkring, då blir det säkert billigare) Kolla med hemförsäkringen också, min granne hade ett liknande problem med sin iPhone, han betalade cirka 500:- och resten betala hemförsäkringen och han fick en helt ny iPhone istället.

Ursäkta att det blev luddigt, skriver från en telefon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Alltså, ifall du bara haft den i fickan när du gått runt på dagen så skulle det vara väldigt konstigt. Dock så har du haft den när du sover, och man vet inte precis vad man gör då, du kan råkat ha slagit den mot en vägg eller liknande. Alltså.. Anledningen till att folk går runt med trasiga iPhones är absolut inte för att Apple inte tar emot dom. Utan man måste betala en viss summa själv allteftersom det inte tillhör garantin, och dom flesta vill inte betala självrisken så dom väljer att använda iPhonen tills den dör istället och köper en ny efteråt.
Men vart har du köpt telefonen? Kan du inte lämna in den i butik så att du slipper fraktkostnaderna? Jag tycker att företaget åtminstone borde skicka en fraktsedel och bjuda på frakten. Debiteringskostnaden på 300:- ifall inget fel upptäcks.. Alltså.. Ditt problem är ganska svårt att missa då skärmens framsida är trasig och touchen inte fungerar. Så du kommer slippa avgiften på 300:-, men du kommer få betala en annan kostnad säkert mellan 500-1000:- (eftersom kostnaden för att byta skärm inte ingår i garantin) för att byta skärm (om du inte har försäkring, då blir det säkert billigare) Kolla med hemförsäkringen också, min granne hade ett liknande problem med sin iPhone, han betalade cirka 500:- och resten betala hemförsäkringen och han fick en helt ny iPhone istället.

Ursäkta att det blev luddigt, skriver från en telefon.

"Om inget fel som täcks av garantin upptäcks" skulle det ha stått.
Nej jag har telefonen via Halebop så det finns ingen butik att vända sig till och vad man tycker om att företaget bör göra för en är jag helt på din sida men sådan är dessvärre inte verkligheten.

Permalänk
Medlem

Sov du alltså med den gigantiska ultran i framfickan?! Tyvärr är det i princip omöjligt att bevisa att det ett fabrikationsfel att skärmen spruckit. Bara att bita i det sura...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Haha nej jag sov inte med den i fickan Jag har jobbat inatt och vandrat omkring med telefonen som vanligt.

Permalänk
Medlem

Känt problem och beror bland annat på tillverkningsfel, så det kan gå på reklamation.

http://www.xperiablog.net/2013/11/08/sony-will-repair-certain...

Använder inte Halebop ett visst företag i Borås för lagertjänster? Du bör få fraktsedel från deras/Telias support. De skickar sen vidare till verkstad, om du inte få fraktsedel direkt till serviceverkstaden vilka det nu är Sony använder. CR-Service verkar Halebop använda för Sony. Telecare hanterar också service för Sony/Halebop, går att registrera ärenden direkt hos dem oftast. Kontakta kundservice (Halebop, Sony Mobile) så ska det ordna sig. Du ska få fraktsedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Känt problem och beror bland annat på tillverkningsfel, så det kan gå på reklamation.

http://www.xperiablog.net/2013/11/08/sony-will-repair-certain...

Använder inte Halebop ett visst företag i Borås för lagertjänster? Du bör få fraktsedel från deras/Telias support. De skickar sen vidare till verkstad, om du inte få fraktsedel direkt till serviceverkstaden vilka det nu är Sony använder. CR-Service verkar Halebop använda för Sony. Telecare hanterar också service för Sony/Halebop, går att registrera ärenden direkt hos dem oftast. Kontakta kundservice (Halebop, Sony Mobile) så ska det ordna sig. Du ska få fraktsedel.

Ja jag hittade den i allt googlande. Tyvärr så ser det ut som att det bara får vara en enstaka spricka (vilket låter konstigt?). Men den går från kanten och det finns ingen åverkan på själva ramen (vilket borde vara om det hade uppstått av en smäll).

Det är CR-Service jag är hänvisad till men det är sagt att jag ska skicka i ett rekommenderat brev. kan ju höra av mig igen.

Tänkte vänta tills efter helgdagarna dock och ringa både CR och även mitt försäkringsbolag och höra vad som blir bäst. Synd bara att man är så utelämnad som konsument i sånna här ärenden.

Permalänk
Medlem

Du ska alltid använda deras egna fraktsedlar (behövs för spårning, så de vet vart grejerna ska hamna om de får mycket grejer), sen om de vill ha betalt eller inte vet jag inte, CR-Service verkar vilja det. Men det ska självklart skickas som paket och packas därefter annars gäller inte postens försäkringar, och de kommer inte ta in mobilen om den inte kommit packad ordentligt.

Du kan pröva med andra auktoriserade verkstäder, det kan gå på garanti/reklamation vilket som. Kontakta Sony Mobile om Halebop är krångliga, kontakta verkstäder och gör förfrågningar hur långt de kan gå då Sony medgett att det finns tillverkningsproblem/defekter här. Men det är omöjligt att säga i förväg. Ska de byta ut hela skärmen, digitizer/glas på din bekostnad så ja då blir det nog runt 2000kr bara för delarna. Tänk på att det kan gå som reklamation om det räknas som ett ursprungsfel.

Permalänk

Tyvärr kan skärmen spricka utan förvarning, men bara glaset.
Resten är yttre påverkan.
Har själv en Z1 och kollar båda sidor efter böjning varje dag efter skräck exempel jag läste om, limningen kan lossna lite och böja glaset, minsta tryck mot det kan knäcka glaset och sony är inte lika villiga längre.
Men kan få hjälp när limningen har lossnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Redan Z1:an är ju lite stor att ha i byxfickan, men Ultran kräver ju ultrafickor...

Ju större telefonens skärm är desto större blir påfrestningen på den när man böjer sig eller sätter sig. Bara för att det är en mobiltelefon (med betoning på mobil) innebär det inte per automatik att man kan ha den i vilken ficka som helst.

Jag tycker det låter som att den har blivit just utsatt för större påfrestningar än den klarar av, och det täcks förstås inte av garantin.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850