Hur ta sig runt förbudet mot att köpa MP3 utomlands?

Permalänk

Hur ta sig runt förbudet mot att köpa MP3 utomlands?

Nu är jag trött på att musiken jag gillar inte finns att köpa lagligt som MP3 i Sverige, och vill veta hur jag kan kringgå skivbolagens förbud mot att MP3 säljs över gränser i europa?

Jag använder Mediahint för att få amerikanskt utbud på Netflix, men det lurar inte t.ex. Amazon.co.uk. Jag antar att TOR fungerar, men det är så jäkla långsamt och irriterande, finns det något listigare sätt att köpa musik för nedladdning?

OBS: Jag är inte intresserad av piratsiter eller ryska "lagliga" siter. Jag tycker musikerna ska ha betalt. Om svenska skivdistributörer får betalt skiter jag däremot i.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nu är jag trött på att musiken jag gillar inte finns att köpa lagligt som MP3 i Sverige, och vill veta hur jag kan kringgå skivbolagens förbud mot att MP3 säljs över gränser i europa?

Jag använder Mediahint för att få amerikanskt utbud på Netflix, men det lurar inte t.ex. Amazon.co.uk. Jag antar att TOR fungerar, men det är så jäkla långsamt och irriterande, finns det något listigare sätt att köpa musik för nedladdning?

OBS: Jag är inte intresserad av piratsiter eller ryska "lagliga" siter. Jag tycker musikerna ska ha betalt. Om svenska skivdistributörer får betalt skiter jag däremot i.

Kan tyvärr inte bidra med nå bra svar på frågan men det här var ntressant! Det här kan jag ingenting om! Vad är det för förbud musikindustrin använder sig av?
"Bara" proxybegränsningar och bristande utbud i landet eller finns det mer?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Kan tyvärr inte bidra med nå bra svar på frågan men det här var ntressant! Det här kan jag ingenting om! Vad är det för förbud musikindustrin använder sig av?

Det är skivbolagen som satt begränsningar för att undvika konkurrens. Om du går till en site i EU eller USA och försöker köpa musik för nedladdning så får du nobben. Jag klagade för något år sedan hos EU om detta, och EU stämde faktiskt skivbolagen å mina vägnar -- men förlorade. EU domstolen fastslog att skivbolagen har rätt att vägra försäljning hur de vill, även inom EU.
Det går att köpa "allt" från siter i länder där copyright inte är så starkt skyddat, framförallt Ryssland, men, som sagt, jag vill att musikerna ska få pengar.

Citat:

"Bara" proxybegränsningar och bristande utbud i landet eller finns det mer?

Jag vet inte exakt hur de blockerar, det kan inte bara vara en IP-koll, för Mediahint använder en proxy i USA, men det funkar inte att köpa från amerikanska siter heller. Gissningsvis kombinerar de en IP-whitelist med en black list med kända webproxies.

Skrivet av tonper:

Har du några tips på gratis VPN i Storbrittannien, USA eller Tyskland som jag kan ansluta till?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är skivbolagen som satt begränsningar för att undvika konkurrens. Om du går till en site i EU eller USA och försöker köpa musik för nedladdning så får du nobben. Jag klagade för något år sedan hos EU om detta, och EU stämde faktiskt skivbolagen å mina vägnar -- men förlorade. EU domstolen fastslog att skivbolagen har rätt att vägra försäljning hur de vill, även inom EU.
Det går att köpa "allt" från siter i länder där copyright inte är så starkt skyddat, framförallt Ryssland, men, som sagt, jag vill att musikerna ska få pengar.

Jag vet inte exakt hur de blockerar, det kan inte bara vara en IP-koll, för Mediahint använder en proxy i USA, men det funkar inte att köpa från amerikanska siter heller. Gissningsvis kombinerar de en IP-blacklist med en black list med kända webproxies.

Tackar så mycket för upplysningen! Det här var jag helt ovetandes om. Intressant!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är skivbolagen som satt begränsningar för att undvika konkurrens. Om du går till en site i EU eller USA och försöker köpa musik för nedladdning så får du nobben. Jag klagade för något år sedan hos EU om detta, och EU stämde faktiskt skivbolagen å mina vägnar -- men förlorade. EU domstolen fastslog att skivbolagen har rätt att vägra försäljning hur de vill, även inom EU.
Det går att köpa "allt" från siter i länder där copyright inte är så starkt skyddat, framförallt Ryssland, men, som sagt, jag vill att musikerna ska få pengar.

Jag vet inte exakt hur de blockerar, det kan inte bara vara en IP-koll, för Mediahint använder en proxy i USA, men det funkar inte att köpa från amerikanska siter heller. Gissningsvis kombinerar de en IP-whitelist med en black list med kända webproxies.

Har du några tips på gratis VPN i Storbrittannien, USA eller Tyskland som jag kan ansluta till?

Kolla på HOLA om du använder Chrome. Superenkelt och fungerar klockrent. Använder iofs det bara för netflix och ibland youtube, men tror det ska kunna hjälpa dig

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kolla på HOLA om du använder Chrome. Superenkelt och fungerar klockrent. Använder iofs det bara för netflix och ibland youtube, men tror det ska kunna hjälpa dig

Tack så mycket för tipset om HOLA

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Nix, Hola gick bet. Det fanns inga europeiska peers, men jag lyckades till slut få kontakt med en proxy i USA, men... "We could not process your order. The sale of MP3 Downloads is currently only available to US customers. Please refer to the terms of use of the MP3 store to determine the geographical restrictions."

Vad jag förstår gör Hola samma sak som Mediahint, och det verkar alltså inte tillräckligt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nix, Hola gick bet. Det fanns inga europeiska peers, men jag lyckades till slut få kontakt med en proxy i USA, men... "We could not process your order. The sale of MP3 Downloads is currently only available to US customers. Please refer to the terms of use of the MP3 store to determine the geographical restrictions."

Vad jag förstår gör Hola samma sak som Mediahint, och det verkar alltså inte tillräckligt.

Prova ZenMate?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de kollar att utgivaren av kreditkortet ej är från USA? (om du nu använder kreditkort vill säga)

Permalänk
Skrivet av Limpanax:

Prova ZenMate?

Fan där var det nära, denna gången var det inte förrän jag skrivit in kontokortet som Amazon satte stopp.

Skrivet av Hotcpu6:

Kan det vara så att de kollar att utgivaren av kreditkortet ej är från USA?

Mastercard -- det funkar utomlands, jag använder det när jag reser & handlar prylar från Tyskland, så det borde inte vara något problem. Däremot kanske kortets verifiering på nåt vis avslöjar att jag är i Sverige?

Verkar som om jag får bita i sura äpplet och försöka få igång TOR, fast det kommer att ta en vecka att ladda ned MP3'erna (om det funkar).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Du kan inte tänka dig att köpa en fysisk CD? Har funkat för mig när jag beställt från Amazon UK

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fan där var det nära, denna gången var det inte förrän jag skrivit in kontokortet som Amazon satte stopp.

Mastercard -- det funkar utomlands, jag använder det när jag reser & handlar prylar från Tyskland, så det borde inte vara något problem. Däremot kanske kortets verifiering på nåt vis avslöjar att jag är i Sverige?

Verkar som om jag får bita i sura äpplet och försöka få igång TOR, fast det kommer att ta en vecka att ladda ned MP3'erna (om det funkar).

I informationen kring ett kort finns en kod för landet det är utgivet i. Kollar de landet på ett kort spelar det ingen roll vad du gör i övrigt. Att du kan använda kortet utomlands är en självklarhet, men också irrelevant i sammanhanget.

Borde finnas utländska presentkort-mastercards, liknande SpendOn-kort som finns här i Sverige, som man kan köpa online och använda.

Det är helt enkelt ett mastercard laddat med en viss summa pengar, i fall du inte känner till dem sen innan.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

I informationen kring ett kort finns en kod för landet det är utgivet i. Kollar de landet på ett kort spelar det ingen roll vad du gör i övrigt. Att du kan använda kortet utomlands är en självklarhet, men också irrelevant i sammanhanget.

Borde finnas utländska presentkort-mastercards, liknande SpendOn-kort som finns här i Sverige, som man kan köpa online och använda.

Det är helt enkelt ett mastercard laddat med en viss summa pengar, i fall du inte känner till dem sen innan.
Skickades från m.sweclockers.com

Testa att betala med Paypal? Man borde kunna komma runt biten med kortutgivare iaf. Sen kan det vara annat som sätter stop där iofs.....

Hur som helst, musik-branschen har fortfarande vääääldigt långt att gå innan de är ikapp det moderna samhället och globala ekonomin. Men de är tröga och ska suga ut varenda lite krona, överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fan där var det nära, denna gången var det inte förrän jag skrivit in kontokortet som Amazon satte stopp.

Mastercard -- det funkar utomlands, jag använder det när jag reser & handlar prylar från Tyskland, så det borde inte vara något problem. Däremot kanske kortets verifiering på nåt vis avslöjar att jag är i Sverige?

Verkar som om jag får bita i sura äpplet och försöka få igång TOR, fast det kommer att ta en vecka att ladda ned MP3'erna (om det funkar).

Ditt Mastercard är bara ett ställe där själva pengarna finns. När du handlar med ditt kort finns det alltid (vad jag vet) minst en mellanhand som hanterar själva transaktionen, DIBS är ett sådant exempel. Mao kan man som ägare för en webshop sätta upp regler för kortköp och ett exempel är t ex att kortet måste vara utfärdat i samma land som personen som handlar ifrån sitter i (baserat på IP nummer). Mao t ex Svenskt Mastercard i en Svensk shop men med Tyskt IP kommer inte att fungera om det nu är en uppsatt regel. Syftet med reglerna är att förhindra kortbedrägerier så om jag snor ditt Mastercard och försöker beställa i en Dansk shop så kommer detta inte att fungera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Klart märkligt, hela världen blir mer och mer global, men ändå så kör bolagen mer och mer in sig på sina regioner. Kan väl förstå att det är hel del jobb, har nissan sponsrat en serie för att synas i usa, så måste dom även betala för att synas i europa, ska man byta bil till europa-premiären osv.
Man har ett band som man satsar på i europa, då lanserar man inte en identisk artist till från usa att konkurrera med sin egen artist i europa osv osv.
Men känns ändå föråldrat, borde kommit längre än såhär.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Klart märkligt, hela världen blir mer och mer global, men ändå så kör bolagen mer och mer in sig på sina regioner. Kan väl förstå att det är hel del jobb, har nissan sponsrat en serie för att synas i usa, så måste dom även betala för att synas i europa, ska man byta bil till europa-premiären osv.
Man har ett band som man satsar på i europa, då lanserar man inte en identisk artist till från usa att konkurrera med sin egen artist i europa osv osv.
Men känns ändå föråldrat, borde kommit längre än såhär.

Fast den musiken som hanteras och produceras på det viset är ändå skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av occe94:

Du kan inte tänka dig att köpa en fysisk CD?

Njae, det blir dels dubbelt så dyrt, dels tycker jag principen är motbjudande: skivbolagen fuckar alltså sina egna artister för att undvika att utsättas för internationell konkurrens.

Skrivet av hoski:

I informationen kring ett kort finns en kod för landet det är utgivet i. --- Borde finnas utländska presentkort-mastercards, liknande SpendOn-kort som finns här i Sverige, som man kan köpa online och använda.

Jaha, så det är i själva verket inte ett förbud mot att handla MP3 över gränser, utan ett förbud mot att använda kreditkort över gränser?

Skrivet av Hotcpu6:

Testa att betala med Paypal?

Tror inte Amazon tar Paypal? Men det är värt att kolla. Tack för tipset!

Skrivet av Mocka:

Syftet med reglerna är att förhindra kortbedrägerier så om jag snor ditt Mastercard och försöker beställa i en Dansk shop så kommer detta inte att fungera.

Fast jag kan som sagt köpa fysiska CD från Amazon med det kreditkortet, det är bara MP3 som stoppas, så i just det här fallet handlar det inte om att stoppa bedrägerier.

Skrivet av orig_rejser:

Klart märkligt, hela världen blir mer och mer global, men ändå så kör bolagen mer och mer in sig på sina regioner. Kan väl förstå att det är hel del jobb, har nissan sponsrat en serie för att synas i usa, så måste dom även betala för att synas i europa, ska man byta bil till europa-premiären osv.

Vad det handlar om är att nedladdad musik inte har fraktkostnad, så det är inte automatiskt så att det är dyrare att handla från t.ex. USA än Säffle. Om skivbolagen tillät folk att köpa nedladdad musik över gränser, skulle de bli tvugna att priskonkurrera på en global marknad. Det handlar alltså bara om att skydda musikdistributörer från konkurrens. Det skulle inte bry mig så mycket OM det fanns någon bra musikdistributör i Sverige, men det gör det inte -- CDON och Ginza är störst, och de har nästan bara topp-100 från 1995 och nyare. T.ex. 80-tals-metall som Demon eller Phenomena eller smalare musik som In The Nursery eller Eden House finns mycket sällan. Fan, inte ens ny SVENSK metall finns, eller dyker inte upp förrän flera månader efter att skivan släppts.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv

Vet ingen gratis VPN tjänst men jag har köpt från strongbox. Fungerade klockret att streama Hd genom och kostade typ 70kr mån

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jaha, så det är i själva verket inte ett förbud mot att handla MP3 över gränser, utan ett förbud mot att använda kreditkort över gränser?

Det finns varken nåt förbut att handa MP3 över gränser eller förbud att använda kreditkort över gränser.

Det är de som säljer de MP3:or du syftar på som väljer att regionsbegränsa sitt utbud.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Rekordmedlem

Tyvärr är mediabolagen extremt dåliga på att tillhandahålla det kunderna vill ha och det är det som gjort piratandet så stort, det lär nog dröja länge än innan deras distribution fungerar bra, det är ju tex också rätt bökigt att få tag på högkvalitativ musik om man inte vill ha lossykomprimerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Tyvärr är mediabolagen extremt dåliga på att tillhandahålla det kunderna vill ha och det är det som gjort piratandet så stort, det lär nog dröja länge än innan deras distribution fungerar bra, det är ju tex också rätt bökigt att få tag på högkvalitativ musik om man inte vill ha lossykomprimerat.

Jag som fortfarande vill köpa fysiska skivor (CD) har också ett rent helvete nuförtiden. Massor av skivor som inte finns att få tag i och skivbolagens beslut om vad som ska finnas tillgängligt är minst sagt märkligt. Såg igår att de återutgivit Victoria Silvstedts (skit)CD från 1999, 2009 (förvisso 10kr nu på Ginza), men man kan inte köpa Rebecka Törnqvists "Melting into Orange" från 2006 eller någon av Stina Nordenstams skivor bortsett från den andra. Riktigt dåligt.

Är tvungen att dammsuga begagnatmarknaden för att hitta vad jag vill ha. Vill skivbolagen inte tjäna pengar längre? Beställer man tryckta CD själv, med påkostat fodral, så kostar det runt 5000kr för 500, 7500 för 1000, senast jag tittade. Enklare varianter ännu billigare. Är bolagen helt utblottade som inte har råd med det? Artisternas musik inte värt något längre?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag som fortfarande vill köpa fysiska skivor (CD) har också ett rent helvete nuförtiden. Massor av skivor som inte finns att få tag i och skivbolagens beslut om vad som ska finnas tillgängligt är minst sagt märkligt. Såg igår att de återutgivit Victoria Silvstedts (skit)CD från 1999, 2009 (förvisso 10kr nu på Ginza), men man kan inte köpa Rebecka Törnqvists "Melting into Orange" från 2006 eller någon av Stina Nordenstams skivor bortsett från den andra. Riktigt dåligt.

Är så klart enklare om man inte vill köpa svensk musik som nästan ingen annan än intresserade har hört talas om.

Är musiken relativt stor utomlands brukar det inte vara några större bekymmer att få tag i skivor. Jag lyssnar på allehanda metal och elektronisk musik, långt ifrån det mest populära, men har aldrig haft några bekymmer att hitta varesig gamla eller nya releaser på CD-skivor

Ditt problem handlar mer om vad det är du lyssnar på än att du vill köpa fysiska skivor.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av https://payments.privateinternetaccess.com/ för att "resa" runt, hemifrån.
Bra hastigheter och inte allt för dyrt..

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nix, Hola gick bet. Det fanns inga europeiska peers, men jag lyckades till slut få kontakt med en proxy i USA, men... "We could not process your order. The sale of MP3 Downloads is currently only available to US customers. Please refer to the terms of use of the MP3 store to determine the geographical restrictions."

Vad jag förstår gör Hola samma sak som Mediahint, och det verkar alltså inte tillräckligt.

Använder unblock-us.com du måste även ange en amerikansk adress hos Amazon även om du använder ett svenskt kort ta en stat som inte har skatt . Har själv köpt en massa spel och filmer digitalt från Amazon.com som bara får säljas i usa via mitt svenska Nordea masterecard Gold..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hoski:

Det finns varken nåt förbut att handa MP3 över gränser eller förbud att använda kreditkort över gränser.

Jag uttryckte mig dåligt. Vad jag menade var att Amazon kanske inte lyckas detektera var jag befinner mig, vilket är den officiella förklaringen till att de vägrar sälja MP3:or till mig (skivbolagen tillåter inte försäljning över gränser), utan vägrar sälja för att jag har ett Mastercard utfärdat av en svensk bank.
Det skulle ur laglig synvinkel kunna vara en betydelsefull skillnad om det går att visa att det är så. Jag får testa att köpa via nätet nästa gång jag är i Tyskland, USA eller England.

Skrivet av jimjans:

Använder unblock-us.com du måste även ange en amerikansk adress hos Amazon även om du använder ett svenskt kort ta en stat som inte har skatt

OK, ska testa den. Jag gjorde nya konton hos Amazon med lokala adresser när jag testade de andra proxyna.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

På iTunes har det ju alltid gått att få ett amerikanskt konto genom att köpa Gift cards från USA på ebay.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem

Uppdatering för folk som hittar denna tråd i framtiden:

Det är kreditkortet. Det spelar ingen roll vad du har för IP, utan blockeringen beror på vilket land ditt kreditkort är utfärdat. Dvs för att köpa nedladdningsbar musik från Amazon.co.uk behöver du ett kreditkort eller gift card utfärdat i Storbrittannien, för att handla på Amazon.de ett utfärdat i Tyskland, för Amazon.com ett utfärdat i USA...

Permalänk
Medlem

Även om detta är en gammal tråd så är frågan inte besvarad.

Jag upptäckte detta problem nyligen när jag skulle köpa musik på Amazon.de. Utbudet är ju rätt mycket bättre än de svenska nätbutikerna kan erbjuda..

Frågan är då hur man kan komma runt det?

Köpa "gift card" går ju att göra, men det krävs ändå kreditkort utfärdat i det landet för att kunna köpa (trots att summan att betala blir 0 efter inlöst gift card).
Borde väl finnas något sätt att komma runt det ändå!

Någon som har någon idé?