Uppgradering till Fiber, behövs ny router? CG3100

Permalänk
Inaktiv

Uppgradering till Fiber, behövs ny router? CG3100

Tjenare Tjenare..

Suttit på 30/10 nu från comhem i ca ett år, och känner att det är dags att uppgradera sig..
Kommer att köra 100/10 från Bahnhof, kan bli ytterligare en uppgradering i framtiden till 100/100.

Då jag inte är så insatt på nätverk och bredband, så kan jag inte så mycket om routrar och allt runtomkring, har bara en liten fråga till er som kan mer.. Jag antar att ja kommer behöva en ny router?
Sitter just nu på en som följde med från comhem: Netgear CG3100 tror ja denna heter..

Tips på vad ja bör köra på skulle uppskattas, till ett rimligt pris. Använder mig endast av ethernet kabel och trådlöst.. Så knasiga funktioner tror ja icke ja behöver. Går det att komma undan billigt så vore det kanon.

Ursäktar mig ifall det finns äldre trådar som besvarar min fråga.

Glad påsk på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166065:

Går det att komma undan billigt så vore det kanon.

Nja, du får vad du betalar för. Du kan köpa en billig router från D-Link / Netgear / TP-Link för några hundralappar, men du kommer mest troligt inte bli nöjd.
Satsa istället på en router för över 1000-lappen, t.ex. Asus RT-N66U eller AC-N66U om du vill ha den nya AC-standarden (ger möjlighet till 1Gbut/s över WiFi).

Permalänk
Medlem

Sålänge du får behålla den när du säger upp ditt avtal så ska det inte vara några prolem med 100/10: https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning/netgear-cg3100-44304
Men som du ser så fungerar den för max 100/50 så du kommer inte att kunna ha mer än 50Mbit uppladdning om du byter till 100/100.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av icx12:

Sålänge du får behålla den när du säger upp ditt avtal så ska det inte vara några prolem med 100/10: https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning/netgear-cg3100-44304
Men som du ser så fungerar den för max 100/50 så du kommer inte att kunna ha mer än 50Mbit uppladdning om du byter till 100/100.

Ah! Jamen då så. Då får den va kvar så får vi se hur det fungerar, är inte alltför kräsen av mig.. bara de är stabilt så..
Får ta och leta upp någon ny i framtiden om man uppgraderar till 100/100.

Permalänk

Netgear CG3100 är ett modem/gateway för kabeltvnät. Ska du ha fiber via ett vanligt nätverksuttag i vägen måste du skaffa en router om du vill ha trådlöst eller mer än en enhet ansluten till internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon166065:

Ah! Jamen då så. Då får den va kvar så får vi se hur det fungerar, är inte alltför kräsen av mig.. bara de är stabilt så..
Får ta och leta upp någon ny i framtiden om man uppgraderar till 100/100.

Skrivet av maltenizer:

Netgear CG3100 är ett modem/gateway för kabeltvnät. Ska du ha fiber via ett vanligt nätverksuttag i vägen måste du skaffa en router om du vill ha trådlöst eller mer än en enhet ansluten till internet.

Sorry fel av mig. Precis som maltenizer skriver kommer du att behöva en ny router, såvida din router inte har en WAN port, vilket den inte verkar ha enligt manualen: https://www.comhem.se/blob/43612/2/manual-netgear-cg3100-data.pdf

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

CG3100 går inte att använda som router om man inte har en anslutning via kabel-TVnätet. Den går dock att använda som en accesspunkt. Jag kan rekommendera en Asus RT-N66U för den hastighet du kommer att skaffa. Den fungerar och är stabil.

Självklart finns det bättre routrar som ger dig lite mer.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av icx12:

Sorry fel av mig. Precis som maltenizer skriver kommer du att behöva en ny router, såvida din router inte har en WAN port, vilket den inte verkar ha enligt manualen: https://www.comhem.se/blob/43612/2/manual-netgear-cg3100-data.pdf

Skrivet av maltenizer:

Netgear CG3100 är ett modem/gateway för kabeltvnät. Ska du ha fiber via ett vanligt nätverksuttag i vägen måste du skaffa en router om du vill ha trådlöst eller mer än en enhet ansluten till internet.

Skrivet av cammen3:

CG3100 går inte att använda som router om man inte har en anslutning via kabel-TVnätet. Den går dock att använda som en accesspunkt. Jag kan rekommendera en Asus RT-N66U för den hastighet du kommer att skaffa. Den fungerar och är stabil.

Självklart finns det bättre routrar som ger dig lite mer.

Där ser man, bara o införskaffa sig en ny router! Kommer troligtvis att köra på det ni rekommenderat, avtalet med Comhem går ut den sista maj, så hinner leta runt lite.
Tänkte inte först på att man egentligen kan köra utan router, men dock så körs flera enheter samtidigt, tillsammans med det trådlösa för konsoll och telefoni.

Får ta o tacka för snabba o trevliga svar!