Toshiba Encore / Allmänna Bay Trail-tråden

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Fungerar den med andra minneskort och kan minneskortet läsas i andra enheter/kortläsare?

Andra minneskort fungerade inte min Encore men mitt samsung-kort fungerade i andra enheter. Lyckades till slut lösa problemet genom att låta plattan vila i 7 timmar och trycka sd kortet in och ut 20-30 ggr. man kan ju bli förbannad för mindre, hoppas de håller sig mountat nu för jag kommer aldrig att mata ut kortet igen isåfall.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 || Asrock Z77 Extreme4 || Corsair HW 650W || Antec Kuhler H2O 620 || Intel i5-2500K @4GHz || 8GB Corsair Vengeance PC3-12800 || Sapphire HD7950 Vapor-X @ 1000/1400Mhz

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har köpt bluetooth-tangentbord och bluetooth-mus för att slippa massa kablar. Det var nog ingen bra ide för det fungerar inte så bra.

Jag kan inte använda tangentbord och mus samtidigt som wifi är igång. Då laggar muspekaren och tangentbordet extremt mycket. Det går däremot att använda tangentbord och mus om wifi INTE är igång. Det går också att använda antingen mus ELLER tangentbord tillsammans med wifi.

Någon som haft detta problem och vet om det finns någon lösning? Eller måste jag helt enkelt ge upp bluetooth?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patabata:

Hej!

Jag har köpt bluetooth-tangentbord och bluetooth-mus för att slippa massa kablar. Det var nog ingen bra ide för det fungerar inte så bra.

Jag kan inte använda tangentbord och mus samtidigt som wifi är igång. Då laggar muspekaren och tangentbordet extremt mycket. Det går däremot att använda tangentbord och mus om wifi INTE är igång. Det går också att använda antingen mus ELLER tangentbord tillsammans med wifi.

Någon som haft detta problem och vet om det finns någon lösning? Eller måste jag helt enkelt ge upp bluetooth?

Konstigt. Har inte haft några sådana problem. Antar att du har kört bios och intel uppdateringar? Windows update?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Konstigt. Har inte haft några sådana problem. Antar att du har kört bios och intel uppdateringar? Windows update?

Yup, har kört uppdateringarna.

Det verkar vara wifi 2.4 ghz som stör ut bluetooth.
När jag kom hem testade jag wifi 5 ghz och då funkade det galant.

Tyvärr så har vi 2.4 ghz på det trådlösa på jobbet så jag vet inte riktigt vad jag ska göra :/

Edit:

Har nu fått det att funka tillsammans med 2.4 ghz wifi (betydligt bättre än innan iaf) genom att gå in på:

Control Panel - System - Device Manager - Network adapters - Broadcom 802.11abgn Wireless SDIO Adapter.
Klickade på fliken "advanced", gick ner till "Bluetooth Collaboration" och ändrade Value från Auto till Disable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ni som kör Chrome på slates, ni kör i skrivbordsläge? Antar att de flesta kör tangentbord och något pekdon också. Kör ni verkligen inget i startskärmen/Store-appar så ja, då känns det som ni missar varenda förbättring för pekskärm som tillkommit och gått ner på Windows 7-nivå om vi bortser från nya virtuella tangentbordet.

Jag kör i skrivbordsläge ja. Förutom Mail klienten, Facebook och Evernote Touch. Jag har inte ens metro igång utan jag har en traditionell startmeny.

Kanske missar jag på nya saker, men människan är ett vanedjur. Jag har använt touch redan på Win2K tiden. Genom XP, Vista och Seven. Är van vid desktopen i kombination med touch. Inga problem här inte.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Någon mer än jag som varit med om att den har stängt av sig?
Typ legat på laddnings till jag kom hem idag och då är den helt död.. efter mycket om och men så startar den upp.
Hänt 2-3 gånger nu att den liksom har "stängt" av utan att jag har bett den göra det.

Har hänt mig med! Det konstiga är att när man trycker på "windowsknappen" när den håller på på detta viset så surrar plattan. Det är lite som att den är igång fast ändå avstängd. Läskigt.

Visa signatur

Processor: AMD Ryzen 5 5600 @3.5 GHz
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB
PSU: NZXT C650 650W v2
Moderkort: Gigabyte B550M Aorus Elite / Ram:32GB
Chassi: ASUS Prime AP201 Svart

Permalänk
Inaktiv

Även min gör så. Rätt sällsynt men senast igår morse hände det senast. Jag hade mer problem med sådant innan jag uppdaterade bios till senaste/1.60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även min gör så. Rätt sällsynt men senast igår morse hände det senast. Jag hade mer problem med sådant innan jag uppdaterade bios till senaste/1.60.

Det hände med både min och demomodellen på DustinExpo. Efter uppdateringen har det hänt en enda gång faktiskt och det var när plattan var oerhört belastad. Råkade öppna en högupplöst bild i PS istället för Windows Photo Viewer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade att köra Encoren med en HP USB 2.0 docking station

Allt utom grafiken hittades direkt och grafiken hämtade jag hem senaste drivrutinen från DisplayLink.

Fyra USB 2.0 portar
Ljud in / ljud ut
100 mbit ethernet
DVI
VGA

Använder tillsammans med tidigare länkad kablage (usb a till micro b med extra strömmatning). Riktig liten desktop replacement.

Har stora förhoppningar på nästa generations W8 tablets som kan ha 4GB minne. En Encore med 4GB minne och 128 gb ssd skulle vara riktigt smutt!

Permalänk
Medlem

Köpte detta fodral på Ebay: http://www.ebay.com/itm/191084345461?var=490273292362&ssPageN...

Jättebra och håller fin kvalitet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivern3:

Har hänt mig med! Det konstiga är att när man trycker på "windowsknappen" när den håller på på detta viset så surrar plattan. Det är lite som att den är igång fast ändå avstängd. Läskigt.

Jag har samma problem, min hänger sig också rätt ofta och det hör mer till det vanliga att jag måste reboota plattan efter jag laddat den.
Har installerat senaste bios och drivrutiner, är för övrigt inte speciellt imponerad av Toshibas tekniska support sidor då man är betydligt långsammare än konkurrenterna att släppa uppdateringar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt fodral jag köpte från Ebay. Trodde baksidan skulle vara svart, man såg dåligt på bilderna men det duger tycker jag.

http://www.ebay.com/itm/201061130528?var=500247661307&ssPageN...

Även med magnetlås vilket är smutt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Haft min i ca 2 veckor. Har inte haft minsta bekymmer. Ta i trä dock...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag ska lämna in min på garantiservice. Min hänger sig (som beskrivet ovan med svartskärm) flera gånger varje dag. Uppdatering av BIOS misslyckas varje gång jag testar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredl:

Allt utom grafiken hittades direkt och grafiken hämtade jag hem senaste drivrutinen från DisplayLink.

Fyra USB 2.0 portar
Ljud in / ljud ut
100 mbit ethernet
DVI
VGA

Använder tillsammans med tidigare länkad kablage (usb a till micro b med extra strömmatning). Riktig liten desktop replacement.

Har stora förhoppningar på nästa generations W8 tablets som kan ha 4GB minne. En Encore med 4GB minne och 128 gb ssd skulle vara riktigt smutt!

Mycket intressant pryl! Priset är lite för högt för mig men något sådant vore riktigt trevligt faktiskt.

Nästa generationer av dessa surfplattor lär nog bli än mer intressanta med. I dagsläget skulle det inte falla mig in att köpa något annat än en x86 Windows-surfplatta. En riktig gamechanger detta.

Permalänk
Medlem

Tror jag betalade 199 kr för dockan hos dustin way back when.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredl:

Tror jag betalade 199 kr för dockan hos dustin way back when.

Skickades från m.sweclockers.com

Betydligt bättre än de runt 1000kr jag hittade när jag kikade tidigare.

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få se på tablet-godis och schysta bananer.

http://www.wpcentral.com/thinkpad-10-tablet-leaked-official-l...
http://shopap.lenovo.com/au/en/common/pdf/ThinkPad%2010%20Dat...
http://blog.gsmarena.com/lenovos-thinkpad-10-tablet-leaks/

Citat:

ThinkPad 10 Tablet Specs (top config):
Intel Atom Z3795, 4GB, 128GB, WiFi + WWAN, NFC, Smart Card Reader, Digitizer & Pen, 10.1 (16:10) WUXGA (1920X1200), Multitouch IPS, Graphite Black, Graphite Black, LTE, Win 8.1 Pro, 1 Yr Carry-In, Li-Polymer Battery, 33 Wh, 802.11abgn, BT, FingerPR, Smart Card reader, Dedicated, USB 2.0x1, Camera 2 / 8 Mpix, Card Reader MicroSD, Micro-HDMI.

Optionally, there is a Thinkpad 10 Ultrabook Keyboard... and RAM could be lowered down to 2 gigs

Modeller och priser:

Citat:

[20C30008PB] ThinkPad 10 Tablet $725
Intel Atom Z3795, 2GB, 64GB, WiFi, 10.1 (16:10) WUXGA (1920X1200), Multitouch IPS, Graphite Black, Graphite Black, Win 8.1 with Office H&S, 1 Yr Carry-In, Li-Polymer Battery, 33 Wh, 802.11abgn, BT, Dedicated, USB 2.0x1, Camera 2 / 8 Mpix, Card Reader MicroSD

[20C1000WPB] ThinkPad 10 Tablet $885
Intel Atom Z3795, 2GB, 64GB, WiFi + WWAN, NFC, 10.1 (16:10) WUXGA (1920X1200), Multitouch IPS, Graphite Black, Graphite Black, LTE, Win 8.1 with Office H&S, 1 Yr Carry-In, Li-Polymer Battery, 33 Wh, 802.11abgn, BT, Dedicated, USB 2.0x1, Camera 2 / 8 Mpix, Card Reader MicroSD

[20C1001DPB] ThinkPad 10 Tablet $915
Intel Atom Z3795, 2GB, 64GB, WiFi, Digitizer & Pen, 10.1 (16:10) WUXGA (1920X1200), Multitouch IPS, Graphite Black, Graphite Black, Win 8.1 Pro, 1 Yr Carry-In, Li-Polymer Battery, 33 Wh, 802.11abgn, BT, Dedicated, USB 2.0x1, Camera 2 / 8 Mpix, Card Reader MicroSD

[20C1000RPB] ThinkPad 10 Tablet $1065
Intel Atom Z3795, 2GB, 64GB, WiFi + WWAN, NFC, Digitizer & Pen, 10.1 (16:10) WUXGA (1920X1200), Multitouch IPS, Graphite Black, Graphite Black, LTE, Win 8.1 Pro, 1 Yr Carry-In, Li-Polymer Battery, 33 Wh, 802.11abgn, BT, Dedicated, USB 2.0x1, Camera 2 / 8 Mpix, Card Reader MicroSD

[20C1000YPB] ThinkPad 10 Tablet $1150
Intel Atom Z3795, 2GB, 64GB, WiFi + WWAN, NFC, Digitizer & Pen, Thinkpad 10 Ultrabook Keyboard, 10.1 (16:10) WUXGA (1920X1200), Multitouch IPS, Graphite Black, Graphite Black, LTE, Win 8.1 Pro, 1 Yr Carry-In, Li-Polymer Battery, 33 Wh, 802.11abgn, BT, Dedicated, USB 2.0x1, Camera 2 / 8 Mpix, Card Reader MicroSD

[20C1000MPB] ThinkPad 10 Tablet $1220
Intel Atom Z3795, 4GB, 128GB, WiFi + WWAN, NFC, Smart Card Reader, Digitizer & Pen, 10.1 (16:10) WUXGA (1920X1200), Multitouch IPS, Graphite Black, Graphite Black, LTE, Win 8.1 Pro, 1 Yr Carry-In, Li-Polymer Battery, 33 Wh, 802.11abgn, BT, FingerPR, Smart Card reader, Dedicated, USB 2.0x1, Camera 2 / 8 Mpix, Card Reader MicroSD

Permalänk
Medlem

Det är väl inget speciellt mot vad konkurrenterna redan har på marknaden? T.ex. Dell Venue 11 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det är väl inget speciellt mot vad konkurrenterna redan har på marknaden? T.ex. Dell Venue 11 Pro.

Har den 4 GB RAM, 64-bitars Win 8, 1920x1200 res, digitizer och Atom z3795 då? Den är dessutom större. Nää inget av det har den visst.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem denna kabel. OTG+laddning samtidigt utan några adaptrar/lödning etc för under en tia.

http://www.ebay.com/itm/331075566640?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EDIT: Uno momento.

Nope, funkar inte. My bad. Tänkte inte på standby. Blev så glad när den laddades 5 procent... Suck.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha plockat ur microSD-minnet från min Encore så verkar den ha blivit stabilare iallafall. Innan så har den kunnat fryst då och då vilket medfört att jag fått hålla in power-knappen för att stänga av och sedan starta den igen. Inte helt säker på att detta var vad som löste mina problem men kanske värt att testa om någon mer har sådanna problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Efter att ha plockat ur microSD-minnet från min Encore så verkar den ha blivit stabilare iallafall. Innan så har den kunnat fryst då och då vilket medfört att jag fått hålla in power-knappen för att stänga av och sedan starta den igen. Inte helt säker på att detta var vad som löste mina problem men kanske värt att testa om någon mer har sådanna problem.

Fast då blir plattan näst intill värdelös iaf om man som jag har har en 32GB platta eftersom man har för lite lagringsutrymme för att kunna göra något vettigt på den (eller för den delen ovettigt).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Fast då blir plattan näst intill värdelös iaf om man som jag har har en 32GB platta eftersom man har för lite lagringsutrymme för att kunna göra något vettigt på den (eller för den delen ovettigt).

Jag har ett USB3-minne på 64GB som jag ansluter via en OTG-kabel för tillfället. Inte helt säker på om själva minneskortet är dåligt eller om det är något skit med microSD-läsaren i plattan men nu bara fungerar den iallafall. Det är att se som någon slags tillfällig lösning/felsökning då jag såklart gärna har ett minneskort i plattan för extra lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Har den 4 GB RAM, 64-bitars Win 8, 1920x1200 res, digitizer och Atom z3795 då? Den är dessutom större. Nää inget av det har den visst.

Inte helt korrekt, men skitsamma. Vart köper jag Lenovon idag?

Permalänk

Jag har ju sett folk på youtube spela både Civ 5, skyrim och Cod 4 på Toshiba Encore, men en annan kan ju inte ens få Civ 5 att starta riktigt, någon som har lite konkreta tips?

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NERDTUBED:

Jag har ju sett folk på youtube spela både Civ 5, skyrim och Cod 4 på Toshiba Encore, men en annan kan ju inte ens få Civ 5 att starta riktigt, någon som har lite konkreta tips?

Vad mer exakt är det som gör att du inte kan starta Civ 5?

Jag skulle kunna prova själv men vet inte om jag vågar ha ett så pass beroendeframkallande spel med mig överallt hehe. Nu blev jag förvisso lite sugen på att prova ändå...

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Vad mer exakt är det som gör att du inte kan starta Civ 5?

Jag skulle kunna prova själv men vet inte om jag vågar ha ett så pass beroendeframkallande spel med mig överallt hehe. Nu blev jag förvisso lite sugen på att prova ändå...

Jag kan starta spelet och komma in i huvudmenyn, men så fort jag försöker starta ett spel så kraschar det så fort det har laddat klart.
Här har du en dude som spelar allt möjligt på sin Encore. Länk

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NERDTUBED:

Jag kan starta spelet och komma in i huvudmenyn, men så fort jag försöker starta ett spel så kraschar det så fort det har laddat klart.
Här har du en dude som spelar allt möjligt på sin Encore. Länk

Det blev ett test ändå hehe. Jag kommer inte ens till huvudmenyn då spelet stängs av under eller efter Loading-skärmen efter val av Direct X-läge/när själva spelet startas. Provat både DX9 och Windows 8-läget ett par gånger men inte lyckats starta spelet.

Med tanke på videorna så verkar då plattan faktiskt vara hyffsat kompetent även vid lättare spelning med.